آبله مرغان

بیماری آبله مرغان چیست؟

بیماری آبله مرغان یک بیماری ویروسی شایع در میان کودکان می باشد. درمناطق معتدل ۹۰% موارد بیماری آبله مرغان درکودکان زیر ۱۰ سال رخ می دهد ولی درمناطق حاره ای آبله مرغان بیماری سنین نوجوانی است .

انتقال بیماری

انتقال بیماری آبله مرغان از طریق تماس مستقیم با ضایعات و از راه تنفسی می باشد. از حداقل ۴ روز قبل از شروع ضایعات پوستی تا ۵ روز پس ازشروع ضایعات واگیری وجود دارد . شروع بیماری آبله مرغان می تواند با تب خفیف وسر درد و بی حالی باشد که معمولاً این علائم  و نشانه هاخفیف هستند .

شدت بیماری

گاه شدت بیماری آبله مرغان  آن قدر خفیف است که کسی متوجه آن نشده و فرد دربرابر بیماری ایمنی پیدا کرده و با تماس مجدد نیز دچار آن نمی شود . دوره نهفته بیماری آبله مرغان حدود دوهفته است .

شدت بیماری آبله مرغان بستگی به سن بروز داشته به طوری که دربزرگسالان شدت بیماری بیش ازکودکان است. پس ازعلائم و نشانه های عمومی ، ضایعات پوستی مشخص بیماری ایجاد می شود که بصورت ضایعات قرمز رنگی است که برروی آنها دانه های آبدار ریزی بروز می کند. محل اینها درتنه وصورت وسرمی تواند باشد. بیماری آبله مرغان بروز کرده ودانه های آبدار ریز، چرکی شده وسپس خشک می شوند و دلمه سیاه رنگی ایجاد می کنند و این دلمه نیز می افتد ومعمولاً جوشگاه یا اسکار بجا نمی گذارد اما درمواردی که عفونت باکتریایی اضافه شود ویا ضایعه بزرگ باشد، می تواند ضایعه فرورفته ای بجا بگذارد که ترمیم آن دشوارتر است.ضایعات آبله مرغان می تواند خارش دار باشد که گاه این خارش بسیارآزاردهنده است .

مدت بیماری

مدت بیماری آبله مرغان معمولاً یک یا دوهفته می باشد.احتمال بروز مشکلات داخلی مثل عفونت ریوی وکبدی ومغزی نیز در آبله مرغان وجود دارد که این احتمال درافرادی که از لحاظ سیستم ایمنی ضعیف هستند و بزرگسالان بیشتر است. درموارد خفیف بیماری آبله مرغان می توان برای کاهش خارش ازداروهایی مانند کالامین استفاده نمود و یا اگر خارش در اثر بیماری آبله مرغان شدید باشد و باعث کنده شدن ضایعات گردد می توان از داروهای آنتی هیستامین خوراکی نیز استفاده نمود .

درصورتی که عفونت باکتریایی پوستی ایجاد شده باشد و یا احتمال ایجاد آن با توجه به شرایط زندگی فرد، زیاد باشد می توان از آنتی بیوتیک های موضعی ویا خوراکی نیز استفاده کرد. محیط زندگی فرد مبتلا به بیماری ابله مرغان نباید خیلی گرم باشد زیرا دیده شده درمحیط گرم تعداد ضایعات آبله مرغان در بیمار بیشتر شده است.

نکات بهداشتی در بیماری

درمورد حمام رفتن برای بیماری آبله مرغان توصیه می شود که در حمام از کیسه و لیف زبر استفاده نشود تا حتی المقدور ضایعات آبله مرغان کنده نشده تا اسکار بیشتری بجا نگذارند اما شستشوی بدن با آب ولرم هیچگونه عوارضی برای بیمار دربرندارد. درمورد دادن مسکن ها به بیمار دچار آبله مرغان باید دقت نمود که از آسپیرین نباید استفاده شود زیرا خطر ایجاد یک عارضه کبدی - مغزی را افزایش می دهد .

آبله مرغان با استفراغ های مکرر و شدید همراه است که درصورت بروز چنین حالاتی حتماً باید با پزشک معالج تماس گرفت و او را درجریان وضعیت بیمار قرارداد. داروهای ضد ویروس مثل آسیکلوویر درصورتی که دراوایل شروع بیماری آبله مرغان استفاده شود می تواند در کاهش شدت بیماری آبله مرغان مؤثر باشد. چون بیماری بسیار واگیردار بوده و درخانواده احتمال بروز بیماری آبله مرغان درکودکان زیاد است .

درمان

می توان به محض شروع بیماری آبله مرغان دارو را نیز شروع نمود اما باید به خاطر داشت که آبله مرغان درکودک سالم نیاز زیادی به دارو ندارد وبیماری خودبخود بهبود می یابد. در مورد محل بجا مانده ازضایعات آبله مرغان می توان از روشهایی مانند میکرودرمابریژن ، جراحی ، تزریق مواد پرکننده و لیزر درمانی استفاده نمود .

منبع: کتاب رازهای زیبایی و جوانی

خدمات تخصصی معرفی شده در این سایت صرفا جهت آگاهی و اطلاع می باشد