گردن درد  در اثر علت های مختلفی مثل فعالیت و کار ، آسیب ها ، برخی از بیماری ها پدید می آید . اغلب گردن دردهائی که در اثر فعالیت ایجاد می شوند ، بعلت حرکات تکراری و طولانی مدت عضلات گردن ، تاندون ها ،لیگامان ها ، استخوان یا مفاصل هستند.کشیدگی بیش از حد عضلات ، آسیب لیگامان ها ، اسپاسم عضلات یا التهاب مفاصل گردن نیز از جمله علل این مشکلات بشمار میروند.هنگامی که با شانه های افتاده ودر حالی که چانه به پیش کشیده شده است سر را به اطراف میگردانید وضعیت نامناسبی برای گردن ایجاد میگرددو در نتیجه رباطها ودیگر بافتها مجبور به تحمل ۹ کیلوگرم وزن با توزیع نا متناسب می باشند. مشکل بزرگ گردن ودیگر نقاط ستون فقرات کشیدگی در نهایت توان برای مدت طولانی است وباعث فشار وکشش غیر طبیعی در نتیجه درد میگردد.
ساختار های متعددی درگردن موجب بروز درد میگردد و عوامل مختلف از جمله: مسایل مرتبط با عضلات . مفاصل و یا رباط ها و نیز پارگی دسک بین مهره ای.
ستون فقرات شامل استخوان هائی بسیار تخصص یافته ( مهره ها ) ، دیسک های بین مهره ای ، تاندون ها ، عضلات و بسیاری از عناصر مهم دیگر است.آسیب هر یک از این عناصر می تواند موجب درد گردن شود.

00000111

آسیب های خفیف می توانند در اثر مسافرت ، سقوط از ارتفاع کم ، یا حرکات بیش از حد گردن پدید آیند.حرکات تکانه ای شدید مثل تکان های شدید سر و گردن ناشی از تصادفات ، سقوط از ارتفاع زیاد ، آسیب مستقیم به صورت ، پشت ، یا از بالا به سر ، آسیب های ورزشی ، ضایعات نفوذی مثلا ناشی از چاقو یا وارد شدن فشار خارجی به سر و گردن مثل حالت خفه شدن هم می توانند باعث آزردگی شدید گردن شوند.
درد ناشی از آسیب معمولا شدید و ناگهانی است همچنین کبودی و تورم نیز می توانند در مراحل اولیه ظاهر شوند. از جمله عوارض حادی که در این افراد وجود دارد می توان به موارد زیر اشاره کرد :
کشیدگی عضلات یا آسیب تاندون ها و لیگامان ها ، شکستگی ، جابجائی استخوان ها ، که حتی می تواند موجب آسیب نخاع شده و با علائم عصبی مثل فلج اندام ها ، یا گزگز و... تظاهر کند. بی حرکت کردن محل آسیب و گردن بیمار از مهمترین نکاتیست که باید به آن توجه کنیم
به منظور تسکین علایم : گردن بند طبی ولی در طولانی مدت راه مناسبی نیست و برای مدت بیش از چند روز موجب ضعیف شدن عضلات گردن میگردد .
تصحیح وضعیت بدن : شیوه نشستن . ایستادن . حالت قرار گیری در هنگام فعالیت .
در هنگام سرفه یا عطسه به جلو خم نشوید وبرعکس وضعیت بدنی خودرا حفظ کنید و حتی سر و گردن خود را به عقب بکشید
بعضی عادات غلط مثل قرار گیری گوشی تلفن بین سر وشانه
استفاده از پایه ای برای قرارگیری نوشته ها تا مرتبا در حین تایپ و... خم نشوید
بالش نا مناسب شایع ترین علت درد گردن محسوب میشود. از بالش هایی که سر را به جلو می کشانند اجتناب کنید .
انجام ورزشهای گردن :باعث تقویت عضلات گردن و افزایش انعطاف پذیری شده باعث تسهیل وتسریع تغذیه دراین ناحیه میگردد
عوامل متعددی در روند بیماری آرتروز موثرند. عواملی مثل جنسیت، نژاد، وراثت یا نحوه زندگی افراد. بیماری آرتروز بیماری است که در آن سطح مفصل یا همان غضروف به شدت آسیب دیده و تا حد زیادی از بین رفته است، به همین جهت چرخش یا حرکت استخوان روی مفصل با درد شدید همراه است. درد با شروع حرکت آغاز می‌شود و با استراحت بهبود می‌یابد.از بین رفتن غضروف در بیماری آرتروز تنها به علت پیری نیست. عوامل متعددی می‌توانند موجب ساییدگی سطح مفصل و بروز بیماری آرتروز شوند. کار و فعالیت شدید بدنی، اضافه وزن یا ورزشهای سنگین از جمله این موارد هستند. مفاصل استخوانهای زانو و مفاصل استخوانهای لگن بیشتر از سایرمفاصل‌ دچار فرسایش و ساییدگی می‌شود به همین جهت آرتروز در این مناطق شایع‌تر است. اما احتمال بروز آرتروز در هر یک از بندها یا همان مفصل‌های بدن وجود دارد. سیر بیماری در افراد مختلف متفاوت است و کاملا به نحوه زندگی فرد وابسته است. متاسفانه هیچ راهی برای ترمیم غضروف فرسوده و از بین رفته وجود ندارد. پیشرفت بیماری آرتروز موجب خشک شدن عضو می‌شود. اصطلاحی که مفهوم آن تخریب شدید غضروف و عدم تحرک استخوان به علت درد زیاد است. پزشکان تاکیدمی‌کنند افراد مبتلا به آرتروز علاوه بر انجام کارهای روزمره به نرمش‌های سبک بپردازند.درمان بیماری آرتروز بسیار سخت و تقریبا غیر ممکن است. برای کاهش درد بیمار باید به طور مداوم از داروهای مسکن و ضد التهابی استفاده کند. مصرف مداوم این داروها به سایر اندامهای درون بدنی آسیب می‌زند.

گردن ما در برابر انواع مختلفی از استرس‌ها و فشارها آسیب‌پذیر است؛ مثلا وضعیت‌های بدنی نامطلوب می‌تواند موجب قرار گرفتن گردن، سر و ستون فقرات ما در وضعیتی نامناسب شود

برخی تصادفات رانندگی می‌تواند موجب ضربه‌های شدیدی به سر و گردن ‌شود؛ حتی طرز خوابیدن ما می‌تواند عاملی برای بروز گردن‌ درد باشد

سن شیوع گردن درد

این درد میان مردم به خصوص افراد بالای ۵۰ سال خیلی شایع است. درد گردن ممکن است در هر نقطه گردن یعنی درست از انتهای سر تا ابتدای شانه ها ایجاد شود و به قسمت های بالایی پشت و بازوها هم بزند.

تست عکس برداری اشعه ایکس برای تشخیص علت گردن درد بسیار موثر است. آزمایش های ساده اشعه ایکس می تواند اختلالاتی مانند تنگی فضای دیسک، بیماری های روماتیسم، جراحت و زخم، لغزندگی دیسک، استنوزیس (تنگی کانال نخاعی)،شکستگی و عدم استحکام ناشی از کشیدگی بیش از حد را نشان دهد.

تشخیص

گردن درد معمولا با سابقه پزشکی و معاینه تشخیص داده می شود. پزشک دامنه حرکتی شما را بررسی می کند و درد گردن ناشی از حرکت را ارزیابی می کند. پزشک نواحی التهاب و هر گونه تغییر عصبی مثل بی حسی، کرختی یا ضعف در دست یا بازو را بررسی می کند. آزمایش های خون برای بررسی بیماری یا عفونت صورت می گیرد. تست عکس برداری اشعه ایکس برای تشخیص علت درد گردن بسیار موثر است. آزمایش های ساده اشعه ایکس می تواند اختلالاتی مانند تنگی فضای دیسک، بیماری های روماتیسم، جراحت و زخم، لغزندگی دیسک، استنوزیس (تنگی کانال نخاعی)،شکستگی و عدم استحکام ناشی از کشیدگی بیش از حد را نشان دهد.

ممکن است به تصویر برداری با اشعه ایکس یا آزمایشات تصویربرداری دیگر نیاز نداشته باشید.علاوه بر تصویر برداری با اشعه ایکس، آزمایشات دیگری که برای تشخیص گردن درد استفاده می شوند از قرار زیر هستند:

ام آر ای: که به تشخیص مشکلاتی از قبیل پارگی و بیرون زدگی دیسک گردن یا عصب باریکش کمک می کند
سی تی اسکن: که استخوان و کانال نخاعی را نشان می دهد
میلوگرام: که طناب نخاعی و ریشه های عصب را نشان می دهد
الکترومیکوگرام و بررسی های سرعت هدایت عصبی یا بلوک های عصبی: که به پیدا کردن یک مشکل عصبی که باعث درد، بی حسی یا ضعف در دست یا بازو می شود، کمک می کند.

راه های درمان گردن درد

تحت هیچ شرایطی در صورتی که گردن درد شما همراه با احساس بی‌حسی در قفسه‌سینه، شانه و کتف، بازو و دست بود، حرکات و تمرینات ورزشی را انجام ندهید زیرا این تمرینات بیشتر در شرایطی توصیه می‌شوند که درد در اثر وضعیت‌های نامناسب، فشارها و ضربه‌های کوچک و سبک به وجود آمده باشند، در غیر این صورت اگر در اثر صدمات شدید و یا در حالی که درد بی‌دلیل و خود به خودی به وجود آمده است، برای درمان گردن درد حتماً به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

حفظ سلامت و صرف وقت برای آن بهتر از تأسف خوردن برای عواقب کارهای نسنجیده است. ضمن اینکه در هر حال باید درمان‌های اولیه گردن‌ درد را هم پشت سر بگذارید:

استراحت

از انجام حرکات و کارهایی که گردن  درد شما را شدیدتر می‌کنند خودداری کنید و به گردن‌تان استراحت دهید.

گرما

برای رفع گردن درد یک دوش آب گرم بگیرید و اجازه دهید که آب مستقیما به گردن شما برسد. همچنین می‌توانید از جکوزی، پدهای گرم و بطری آب گرم استفاده کنید. فشار آب را تا اندازه‌ای که پوست کمی ‌قرمز و اندکی گرم شده باشد می‌توانید نگه دارید.

درمان نگهدارنده

با رعایت نکته‌های بسیار ساده و جزیی می‌توان بیماری گردن درد  را درمان کرد. در بیرون‌ زدگی دیسک گردن، بلافاصله سیستم التهابی بدن فعال می‌شود و بدن هم به‌طور خودکار آن را خنثی می‌کند.

بی‌حرکت‌ نگه‌داشتن گردن  در درمان گردن درد بسیار مفید است، زیرا فشار وارده کمتر می‌شود و به مرور بیرون‌زدگی گردن سر جای اول خود برمی‌گردد.

برای این کار گردن‌بندهای طبی وجود دارد. همچنین برای تقویت عضلات گردن و قوی‌تر کردن آن تمرینات ورزشی کمک می‌کند تا روند بهبودی  گردن دردسریع‌تر طی شود.

تمرینات ورزشی

این تمرین‌های فیزیوتراپی برای رفع گردن درد در شرایطی توصیه می‌شوند که گردن درد در اثر استقرار نامناسب گردن و وارد آمدن فشارها و ضربه‌های مختصر به گردن ایجاد شده باشد.

عمل جراحی

اگر بعد از درمان‌های نگهدارنده همچنان علایم بیماری گردن درد ادامه یابد، درمان جراحی  گردن درد ضرورت می‌یابد.

افراد زیر باید جراحی کنند:

- افرادی که نقص پیشرونده دارند، یعنی دیسک گردن آنقدر شدید است که حتی در راه رفتن نیز دچار مشکل شده‌اند و احساس می‌کنند هنگام راه رفتن، روی برف یا روی ابر قدم برمی‌دارند، یا زمین می‌‌‌خورند و دست‌هایشان قدرت انجام هیچ کاری ندارد و دچار نقص عصبی شده‌اند.

- گروهی که هیچ علایم عصبی ندارند، فقط از گردن درد شدید و ناتوان‌کننده رنج می‌برند و به درمان گردن درد  با وجود همه اقدام‌ها پاسخ نمی‌دهند و شدت  گردن درد باعث افت کیفیت زندگی‌شان شده است