بیماری گال

بیماری گال چیست؟

بیماری بیماری گال یک بیماری پوستی به علت آلودگی انگلی با یک نوع حشره میکروبساز جنس مایت می باشد. این نوع مایت جنس نر و ماده دارد که نوع ماده برای انسان بیماریزا است. این حشره با نقب زدن درلایه های سطحی پوست سعی می کند تا در اعماق این کانالها تخمگذاری کند و با این کار نسل خود را بقا بخشد . واکنش بدن انسان به این حشره به شکل خارش شدید می باشد که همین خارش باعث می شود تا تعداد این مایت در نوع معمولی بیماری گال بیش از ۱۲ تا ۱۴ عدد نشود  و این به علت خاراندن و کندن پوست توسط بیمار می باشد که نقبهای ایجادی را نیز تخریب می کند.

از زمانی که مایت روی پوست قرار می گیرد تا زمانی که خارش شروع می شود حدوداً ۳ تا ۴ هفته طول می کشد . بنابراین برای آنکه بدانیم فرد چگونه دچار بیماری گال شده باید ازحدود یکماه قبل از بروز خارش بدن به بررسی بپردازیم.

انتقال بیماری

بیماری گال توسط تماس مستقیم با فرد مبتلا (مثل تماس جنسی) ویا تماس با حوله ، پتو و لباس بیمار سرایت می کند . دست دادن معمولاً باعث سرایت نیست اما دست به دست دادن طولانی می تواند باعث سرایت شود . در خوابگاه ها، سربازخانه ها ، مراکز بهزیستی نگهداری معلولین و سالمندان احتمال سرایت بیماری گال از فردی به فرد دیگر و ابتلای تعداد زیادی از افراد هست حتی در بیمارستانها گاهی این بیماری گال می تواند شیوع یابد.

علائم و نشانه ها

علائم و نشانه های بیماری گال شامل سه دسته علائم است :

• ناشی از خود مایت

کانالهایی که مایت عامل بیماری درپوست ایجاد می کند توسط فرد آشنا با بیماری قابل شناسایی است این کانالها بیشتر دربین انگشتان دست ، مچ دست ، ساعد ونواحی تناسلی قابل مشاهده است.

• بعلت واکنش بدن به مایت

این ها شامل برجستگیهای قرمز شدیداً خارش دار در نواحی تناسلی، کمر، رانها و زیر بغل است که این برجستگی ها می تواند بزرگ و یا کوچک باشد.

• ناشی از خاراندن پوست توسط فرد بیمار

در اثر خاراندن پوست خراشیدگیهایی ایجاد می شود که معمولاً خطی است وگاهی اینها دچار عفونت ویا حساسیت پوستی نیز می شود.

همه اینها دراثر خارش شدید بیماری پوستی گال  را ایجاد کرده وبا آنکه علامتی اختصاصی نیست اما در تشخیص بیماری گال کمک کننده می باشد.

عوامل تشدید کننده خارش

خارش بیماری گال بسیار شدید است بطوری که اجازه خواب راحت به بیمار نمی دهد. خارش، شبها و با گرم شدن پوست بیشتر می شود و حمام گرم نیز خارش را تشدید می کند. خارش با کندن پوست توسط بیمار مبتلا همراه است ومعمولاً مالیدن پوست خارش را التیام نمی بخشد . درچنین خارشهایی حتماً باید پزشک معالج به فکر بیماری باشد تا هم فرد بیمار را ازبیماری نجات دهد وهم افراد خانواده او را از ابتلای به این بیماری محافظت کند

اگر شک دارید که به بیماری گال مبتلا شده‌اید سریعاً به پزشک مراجعه کنید . با تأخیر در درمان بیماری گال افراد دیگری را در معرض ابتلا قرار می‌دهید . استفاده از لوسیون مالاتیون و کرم پرمترین متداول‌ترین روش درمان بیماری گال است خانم‌های باردار در هنگام مصرف محصولاتی که حاوی لیندان هستند باید بسیار مراقب باشند چرا که این ماده می‌تواند برای جنین مضر باشد . پس از مصرف لوسیون لباس‌ها را عوض کرده و بر روی تشک و ملافه تمیز بخوابید . هر ملافه و لباسی که احتمال می‌دهید حشره مالت در آن وجود داشته باشد را با خشک‌شویی و یا با آب گرم شسته شوند . همچنین انجام درمان به سایر اعضاء خانواده فردی که به بیماری گال مبتلا است و با بیمار تماس نزدیک پوست داشته‌اند توصیه می‌گردد.

منبع: کتاب رازهای زیبایی و جوانی

خدمات تخصصی معرفی شده در این سایت صرفا جهت آگاهی و اطلاع می باشد