هرکدام ازپاها شامل ۲۶ استخوان است که دوقسمت کمانی را تشکیل داده است  کمان طولی که درراستای پا وکمان عرضی که درعرض پا قرارگرفته است استخوان های ناحیه کف پا در ابتدا بوسیله یک قالب و بوسیله رشته های فیبری که به عنوان لیگامنت شناخته شده است به یکدگیر متصل شده اند ماهیچه های پا که بافت های سخت ومحکمی است وبه عنوان ماهیچه های کف پا شناخته شده است دومین ناحیه ای است که از پا نگهداری و پشتیبانی میکند. همچنین وسایل کمک درمانی مانند پدهایی برای کف پا وجود دارد که میتواند از وارد شدن فشار روی کف پا جلوگیری کند و نقش ضربه گیر را ایفا کند. درد کف پا معمولا بر اثرعملکرد اشتباه یا واکنش هر کدام از ساختارهای کف پا ایجاد میشود. با پیشرفت های کنونی درمان درد کف پا بسته به دلیل و علل آن امکان پذیر است

سندروم مورتون:

سندروم مورتون بیماریی است که به شکل درد شدید و اغلب غیر قابل تحمل هنگام پیاده روی خود را نشان می‌دهد.

هالوکس والگوس که «پینۀ پا» نیز نامیده می‌شود، به علت انحراف بیش از حد انگشت بزرگ پا به سمت خارج ایجاد می‌شود، و همراه با تورم و التهاب در آن ناحیه است. مسئول دردها، کف پوشیدن نامناسب و انحراف ها هستند، عمدتاً زنان دچار این عارضه می‌شوند. سندروم مورتون نیز عموماً آسیبی است که در کف پا بروز پیدا می‌کند، اما از توموری خوش خیم و کوچک بر روی یک رشتۀ عصبی در کف پا ناشی می‌شود.

این تومور اغلب بین انگشتان سوم و چهارم به وجود می‌آید. ضمناً باعث ایجاد درد بر کف پا حین تکیه بر آن می‌گردد. این درد هنگام راه رفتن شدید و حتی غیر قابل تحمل است و گاهی اوقات تا سطح انگشتان پا نیز انتشار می‌یابد. و فرد را مجبور به توقف و درآوردن کفش ها می‌کند.

توجه به کفش ها این سندروم یا متتارسالژیای مورتون اغلب ارتباط نزدیکی با کفش دارد. ضمناً این عارضه بر اثر پوشیدن کفش های بسیار تنگ، فشرده شدن شدید قسمت های جلوی پا و ارتفاع پاشنۀ کفش که فشار بسیار زیادی را بر کف پا وارد می‌کند، به وجود می‌آید. اما وجود یک نوع شکل خاص از کف پا نیز عامل به وجود آورندۀ این ناراحتی است.

تشخیص و درمان درد بسیار شدید و کوتاه هنگام راه رفتن، و همچنین موضع ایجاد آن، تشخیص را آسان می‌کنند، ضمناً فشاری که پزشک بر کف پا وارد می‌کند نیز روشی دیگر برای نزدیک تر شدن به تشخیص درست است. انجام MRI یا اسکن نیز باعث مشاهدۀ تومور می‌گردند و می‌توانند به تشخیص بهتر کمک کنند. اولین درمان بر پایۀ پوشیدن کفش های کم فشارتر قرار دارد، قسمت جلوی این نوع کفش ها گشادتر، پاشنه های شان کوتاه تر و کف های شان تسکین دهندۀ درد هستند. تزریق موضعی کورتیکوزتروئید نیز ممکن است تجویز شود. اما اگر درد همچنان باقی بماند، باید به خارج کردن تومور از راه جراحی و برش رباط های کف پا متوسل شد.

علائم فاشیای پلانتار( پای دردناک )

ایستادن یا راه رفتن باعث بدتر شدن درد می­شود.به طور معمول صبح­ها هنگام خروج از تخت و برداشتن اولین قدم ها برای بیماران دردناک خواهد بود.

با گذشت زمان این درد می­تواند بهبود پیدا کند.اما به طور طولانی ایستادن راه رفتن و یا دویدن باعث بدترشدن درد می­شود.هر ساله تقریبا ۲میلیون موردجدید از فاشیای  پلانتارتشخیص داده می­شود.۱۰% از جمعیت ایران دچار این بیماری هستند.این بیماری توسط گرفتن یک شرح حال و معاینه دقیق تشخیص داده میشود. گرفتن سی تی اسکن از پا برای تشخیص التهاب فاشیای پلانتاراز آرتریت و یا شکستگی استخوان ها ممکن است لازم باشد. یکی از این روشها می تواند خار را دراستخوان پاشنه نشان دهد.خار باعث ایجاد درد نمی­شود بلکه التهاب فاشیای پلانتار است که سبب شکل گرفتن خار می­شود.گرفتن MRI برای تشخیص علتهای دیگر درد پا نیز لازم می­باشد.

توصیه هایی حرکتی ودرمانی برای درمان التهاب فاشیای پلانتر ( دردهای کف پا )

درمان التهاب فاشیای پلانتار شامل کشش روزانه پشت پا­ وماهیچه­های پا می­باشد.به طور مشخص کشش تاندون آشیل نیز مهم می­باشد.انجام مکرر این حرکات کششی بیشتر از یک ماه می­تواند باعث کاهش احتمالی درد شود.

کشش عضلات قبل از رفتن به تخت و اولین کار در صبح قبل از خروج از تخت بسیار حائز اهمیت است

پوشش مناسب پا یک قوس مناسب را فراهم می­کندکه این موضوع هم, می­تواند  برای کاهش درد مفید باشد

داروهای ضد التهاب مثل آسپرین پروفن ویا ناپروکسان می­توانند برای از بین بردن درد مفید باشند.

تزریق مکرر استروئید بسیار مضر است چون می­تواند باعث تخریب بافت ویا حتی پارگی فاشیای پلانتر شود.

ممکن است جراحی در بعضی از موارد لازم باشد,اما متاسفانه  ریسک شاخصی از عفونت ویا حتی  شکست در ازبین بردن درد وجود دارد. این موضوع می­تواند سبب تضعیف فاشیای پلانتر ودر نتیجه افتادگی قوس کف پا و مشکلات طولانی مدت پا مثل درد شود.

پی آرپی و درمان دردهای کف پا(Plantar fasciitis)

پلاسمای غنی از پلاکت میتواند برای بیماران با التهاب فاشیای پلانتر( پای درناک) مفید واقع شود. پی آرپی (PRP)  یک درمان برای قسمت های آسیب دیده و ملتهب فاشیای پلانتار ( درد های کف پا )  می باشد. پی آرپی در ابتدا التهاب را به مقدار کمی افزایش می­دهد که این امر قسمتی از پروسه­­ی درمان می­باشد. اما بعد از آن فیبرینوسیتها به قسمت مربوط وارد شده و شروع به ساختن کلاژن جدید برای التیام بخشیدن و تقویت کردن فاشیای پلانتار می کنند.

اجزای درمانی دیگر خون مثل stem cellها به محل مورد نظر رفته و شروع به بازسازی بافت میکنند.با پی آر پی هیچ کدام از عوارض تزریق مکرر استروئید به خصوص از بین رفتن بافت دیده نمی­شود.

نتیجه­ی پی آر پی(PRP)  اصلاح بافت است اما با پروسه تزریق استروئید احتمال آسیب دیدگی ساختمان نوروواسکولارعفونت ,درد و احتمال موثر واقع نشدن هست, اما ریسک وقوع موارد بالا با پی آر پی(PRP)  بسیار پایین است