shelf-back-pain-b

درمان بیماری ها با لیزر

هر روز بر تعداد بیماری‌هایی که از لیزر درمانی در آن استفاده می‌شود، اضافه می‌شود. کارایی لیزر را می‌توان در دو بخش لیزرهای جراحی و ترمیمی طبقه‌بندی کرد.

در جراحی‌های لیزری، لیزر به عنوان چاقویی بسیار ظریف و حساس استفاده می‌شود. مدت استفاده از نور به جای چاقوی جراحی بیش از چهار دهه است. در این تکنیک میزان خونریزی، آلودگی و عفونت به مراتب کمتر و سرعت بهبودی زخم بسیار زیاد است علاوه بر این، جراحی با دقت و سرعت بالاتری صورت می‌گیرد.

لیزر ترمیمی با اثرات ضد درد، ضد التهاب و سرعت‌بخشی در ترمیم ضایعات و زخم‌ها یک درمان کاملا بدون عارضه است و در زیرشاخه‌های پزشکی به طور عمده در زمینه کاهش درد و ترمیم زخم‌ها استفاده می‌شود. استفاده از لیزرهای ترمیمی در برخی موارد می‌تواند از انجام عمل‌های جراحی جلوگیری کند و زمان بهبودی را به میزان قابل توجهی کاهش ‌دهد.

کاهش مصرف دارو و عوارض دارویی از دیگر مزایای لیزر درمانی است. لازم به ذکر است که لیزرهای جراحی و لیزرهای ترمیمی هر کدام کاربرد و جایگاه خود را دارند و امروزه تکنیک‌های مکمل و توام این دو لیزر بیشترین پاسخ درمانی را دارند.

- کاربردهای لیزر در زیر شاخه‌های پزشکی

لیزر در چشم پزشکی در درمان بیماری‌های شبکیه، جراحی‌‌های جسم مژگانی، اصلاح عیوب، انکساری، جراحی‌های ترمیمی پلک و در زمینه پوست و زیبایی در جوانسازی و افتادگی پوستی، ضایعات عروقی پوست، ضایعات رنگدانه‌ای (لک، کک‌مک، برداشت تاتو و ...) خال، آکنه، اگزما، پسوریازیس، وتیلیگو، برداشت موهای زائد، روشن‌سازی، ترک‌های پوستی، جای زخم و اسکار و تقویت رشد مو کاربرد دارد.

علاوه بر آن در درمان دردهای اسکلتی عضلاتی مانند دردهای گردن، شانه، مفاصل آرنج،‌ مچ دست، درد کمر، زانو، مچ پا، خار پاشنه، روماتیسم مفصلی، فیبرومیالژی و دردهای عضلانی، سردردها و میگرن، التهاب‌ها و نروپاتی‌ها مانند نورالژی تری زمینه، نورالژی بعد از زونا، آسیب‌های عصبی موثر است.

لیزر در بیماری‌های زنان و زایمان در زمینه دردهای مزمن لگنی، عفونت‌ها و زخم‌های واژینال، کیست‌های بارتولن، سردی جنسی، دردهای ماهانه، آندومتریوزیس، نازایی لوله‌ای، برطرف کردن اسکار جراحی‌ها، ماستیت و التهاب غدد شیری، کاهش ادم لنفاوی بعد از سرطان پستان کاربرد دارد.

لیزر دردرمان بیماری‌های داخلی مانند بیماری‌های گوارشی مانند زخم معده، سندرم روده تحریک‌پذیر، یبوست، دردهای احشایی و شکمی، هموروئید و شقاق کاربرد دارد. ایسکمی قلبی، فشار خون، ضایعات انسدادی عروق، آترواسکلروزیس، واریس، ترومبوفلبیت، آمبولی ریه، بیماری‌های رینود، بیماری برگر، آریتمی‌های قلبی و کاهش مصرف داروهای قلبی، پنومونی، آسم، برونشیت و برونشکتازی، سل،‌ آمپیم و عفونت‌های ریوی و حساسیت‌های آلرژیک،بیماری‌های قلبی و ریوی هستند که لیزر در درمان آن‌ها موثر است.

از جمله بیماری‌های کلیه و مجاری ادراری که لیزر در درمان آن‌ها کاربرد دارد به پیلونفریت، سیستیت، اورتریت، پروستاتیت، اپدیدیمیت، عفونت‌های مزمن و مقاوم به درمان و انسدادهای ناشی از التهاب می‌توان اشاره کرد.

لیزر همچنین در درمان بیماری‌های گوش و حلق و بینی مانند سینوزیت، وزوز گوش، عفونت‌های گوش میانی، پارگی پرده گوش، تورم والتهاب مکرر لوزه‌ها و لوزه سوم،‌ رنیت آلرژیک، استوماتیت، التهاب غده پاروتید، آرتریت مفصل تمپروماندیبولر، کاهش تورم و ادم ناشی از دستکاری‌های جراحی حلق و حنجره، ادم به دنبال جراحی رینوبلاستی و جراحی‌های فک و صورت تاثیر دارد. دیابت، اختلالات چربی و متعادل‌سازی متابولیسم،جراحی لیزری دیسک کمر و افزایش وزن و چاقی از جمله بیماری‌های آندوکرین و متابولیسم هستند که لیزر در درمان آن‌ها کارایی دارد.

این روش درمانی همچنین در جراحی‌های همورویید، شقاق، واریس، جراحی‌های زیبایی، اسکار و کلویید، لیپولیزر، جوانسازی و لیفتینگ، افتادگی پلک، برطرف کردن غبغب و گرافت پوستی موثر است.

لیزر درمان زخم‌های حاد و مزمن شامل سوختگی‌ها، زخم جراحی‌ها، تروما و ضربه، زخم دیابتی‌، زخم بستر، زخم‌های عروقی، زخم‌های رادیوتراپی هم موثر است علاوه بر آن در کاهش عوارض شیمی درمانی مانند التهاب و زخم دهان، کاهش ادم و التهاب و زخم به دنبال رادیوتراپی، افزایش اشتها و حال عمومی، کاهش دردهای سرطانی، کاهش ادم لنفاوی کاربرد دارد.

چهل سال پیش پزشکان به دنبال راهی بودند شاید بتوانند بدون برش دادن پوست قسمت بیرون زده دیسک را در بیماران مبتلا به فتق دیسکهای کمری خارج کنند.این تلاشها منجر به ابداع روشی شد که در آن تخلیه دیسک  از راه لوله باریکی که از راه پوست به داخل دیسک فرستاده میشد امکانپذیر گردید.

تلاشهای بیشتر در این زمینه وسایل و روشهای دیگری را در انجام این نوع عملها معرفی نمود. روشهایی که همه آنها یک ویژگی مشترک داشتند:"جلوگیری از انجام جراحی باز و عدم دستکاری آناتومی طبیعی بدن"

مزیت این روشها  نسبت به عمل جراحی باز چیست ؟

• عدم نیاز به بیهوشی( انجام عمل با بیحسی موضعی)
  • عدم نیاز به بستری در بیمارستان
  • عدم وجود زخم و بخیه پس از عمل
  • عدم وجود درد حین و پس از عمل
  • برگشت سریع به فعالیتهای روزانه

این روش در چه کسانی این روش قابل انجام میباشد ؟ * کمر درد یش از ۳ ماه که به درمانها اولیه پاسخ نداده باشد * در ام آر آی انجام شده فتق دیسک گزارش شده باشد * انتشار درد به پا منطبق بر دیسک بیرون زده باشد * دیسک کمتر از ۴۰ درصد ارتفاع خود را از دست داده باشد

جراحی بسته در چه کسانی غیر قابل انجام است ؟

1. کنده شدن تکه ای از دیسک به داخل کانال نخاع
  2. وجود مشکل حرکتی پیش رونده
  3. شکستگی - تومور - عفونت محل عمل- یا حاملگی
  4. عدم ثبات ستون فقرات