heel-spur

خار پاشنه شایعترین علت درد پاشنه پا است. پلانتار فاسیا (plantar fascia) یک بافت پهن باند مانند است (رباط) که استخوان پاشنه پا را به انگشتان پا متصل کرده و از قوس کف پا حمایت می کند.

اگر پلانتار فاسیا تحت فشار قرار بگیرد ضعیف، متورم و ملتهب شده می شود. در این حالت در هنگام نشستن و بلند شدن پاشنه پا و یا کف پای شما آسیب می بیند.

خار پاشنه در افراد میانسال شایع است. همچنین خار پاشنه اغلب در افراد جوانی که مدت زیادی را سر پا می ایستند (مانند ورزشکاران و یا سربازان) رخ می دهد. خار پاشنه می تواند در یک پا و یا هر دو پا رخ بدهد.

درمان

درمان خار پاشنه به دو صورت عمل جراحی و عمل غیر جراحی است، درمان رایج خار پاشنه پا به صورت غیر جراحی است و کمتر از یک درصد بیماران نیاز به عمل جراحی دارند.

اکثر بیماران با تجویز داروهای ضد التهاب، قرص پروفن و سیکلوفناک بر اساس شرایط معده و سیستم گوارش و کبدشان و در برخی مواقع با تجویز کورتون در ناحیه خار پاشنه پا بهبود می‌یابند.

حرکات کششی و نرمشی، فیزیوتراپی، داروهای ضد التهاب و درمان دارویی را از جمله عواملی هستند که در بهبود بیماری در زمان اندک موثر است .قرار دادن پدهای سیلیکونی و ژله‌ای در داخل کفش نقش بالشتکی دارد و موجب کاهش فشار وارد شده بر کف پا می‌شود.

بیمار در زمان بیماری باید از ورزش و ایستادن‌های طولانی اجتناب کند، ورزش می‌تواند باعث تشدید درد شود و بیمار در دوره درمان از ایستادن‌های طولانی و ورزش‌های سنگین باید دوری و با کم کردن اضافه وزن به بهبود بیماری کمک کند.

درمان صحیح خار پاشنه پا می‌تواند از بروز مجدد آن پیشگیری کند، احتمال بازگشت خار پاشنه برای افراد چاق و افرادی که عوامل مستعد کننده را رعایت نمی‌کنند، وجود دارد.

پیشگیری

از انجام‌ فعالیت هایی‌ که‌ در زمان ابتلا به خار پاشنه پا باعث‌ وارد آمدن‌ فشار مداوم‌ به‌ پا می‌ شوند، خودداری‌ کنید.

کفشی‌ بپوشید که‌ در قسمت‌ پاشنه‌، یک‌ بالشتک‌ پلاستیکی‌ یا نمدی‌ داشته‌ باشد.

معمولاً با درمان‌ محافظه کارانه‌ قابل‌ معالجه‌ است‌. اگر درمان‌ محافظه‌ کارانه‌ موفقیت ‌آمیز نبود، خار پاشنه‌ را غالباً می‌ توان‌ با جراحی‌ معالجه‌ کرد.