1175_orig

خار پاشنه پا (Heel Spur) عبارت است از به وجود آمدن یک زایده استخوانی در پاشنه پا که باعث درد و مشکل در راه رفتن می شود.

علت این بیماری می تواند وارد آمدن فشار یا آسیب به بافت پاشنه پا باشد، که منجر به التهاب و استخوانی شدن رباط های کف پا شود.

علائم و نشانه ها

علایم این بیماری درد در کف پاشنه پا به صورت خود به خودی یا در اثر فشار آوردن به پاشنه و کف پاست. همچنین این بیماری می تواند گاها بدون هیچ گونه علامتی باشد.

علت و دلایل

خار پاشنه بر اثر ایجاد فشار بر روی رباطی که از قوس کف پا حمایت می کند به وجود می آید. فشار های مکرر می توانند منجر به ایجاد شدن ترک های ریزی در رباط شوند که همین قضیه می تواند منجر به درد و ورم شود.

خار پاشنه در حالت های زیر احتمال وقوع بیشتری دارد:

پاهای شما در حین راه رفتن بیش تر از حد معمول به سمت داخل می چرخد.

قوس کف پا طبیعی نیست (زیاد یا کم است)

راه رفتن، ایستادن و یا دویدن بیش از حد، به ویژه بر روی سطوح سخت.

اضافه وزن

پوشیدن کفش هایی که اندازه نیست و یا اینکه کهنه و خراب شده اند.

ماهیچه های ساق پا و یا تاندون آشیل شما سفت باشند.

عوامل

مهمترین عواملی که موجب فراهم شدن زمینه مساعد برای بروز این بیماری میشوند عبارتند از

سفت بودن عضلات پشت ساق پا یا سفت بودن تاندون آشیل که موجب میشوند فرد نتواند به راحتی پشت پایش را به بالا ببرد.

چرخش کف پا به خارج یا پرونیشن Pronation و در نتیجه افزایش فشار به فاشیا

چاقی

قوس کف پای زیاد یا کم (صافی کف پا)

ضربات مکرر به کف پا مانند فعالیت های ورزشی که در آن پاشنه پا بطور مکرر به زمین کوبیده میشود.

فعالیت بدنی جدید یا افزایش شدت فعالیت بدنی که در قبل هم داشته ایم

راه رفتن روی زمین سخت یا ناهموار

کفش نامناسب

افزایش سن و تغییر یافتن جنس بافت فاشیای پلانتار

تشخیص

پزشک پاهای شما را معاینه می کند و نشستن و راه رفتن شما را می بیند. همچنین ممکن است در مورد مسائل زیر از شما سوالاتی بپرسد:

سوابق پزشکی شما از جمله صدمات و بیماری های دیگری که به آنها مبتلا هستید.

علائم شما از جمله اینکه کجای پای شما درد می کند و همچنین اینکه اغلب در چه ساعاتی از روز با این درد مواجه می شوید.

در طول روز چقدر فعالیت بدنی دارید و این فعالیت ها چه چیزهایی هستند.

اگر پزشک شما نسبت به مواردی مانند شکستگی استخوان مشکوک باشد ممکن است برای شما تصویر برداری با اشعه X را توصیه کند.

راه های درمان

همان طور که گفته شد، بهترین راه درمان این عارضه استفاده از شوک ویو می باشد. از جمله راه های کاهش درد خار پاشنه این است که یک کفی مناسب در کفش خود بگذارید تا فشار روی پاشنه کم شود.

از وسیله مناسب حفظ قوس کف پا یا قالب مناسب کف پای تان استفاده کنید. ندرتا جراحی برای در آوردن خار پاشنه ، به جز در مواردی که درد حاد وجود دارد، تجویز می شود.

روی ناحیه دردناک کمپرس سرد یا کیسه یخ سه، چهار بار در روز هر بار به مدت ۱۵ ۱۰ دقیقه بگذارید. همچنین برای برطرف کردن درد خفیف ، می توان از داروهایی مثل استامینوفن  استفاده کرد.

تزریق استرویید به درون ناحیه ملتهب برای کاهش التهاب نیز گاها موثر می باشد.

پیشگیری

برای پیشگیری از به وجود آمدن این عارضه باید از انجام فعالیت هایی که باعث وارد آمدن فشار مداوم به پا می شوند، خودداری کنید.

کفشی بپوشید که در قسمت پاشنه یک بالشتک پلاستیکی یا نمدی داشته باشد. همچنین می توانید از کفی های طبی مناسب در کف کفش خود استفاده نمایید.

نهایتا هر چقدر که می توانید روی پاشنه پا فشار نیاورید، خصوصا در اوایل درمان بیماری خار پاشنه

"از سری مطالب پزشکی عمومی و غیر تخصصی سایت (اطلاعات  عمومی و غیر تخصصی پزشکی برای افزایش دانش سلامت  و اطلاعات عمومی پزشکی بازدیدکنندگان)"