images

یکی از حواس پنج گانه، حس لامسه است که وظیفه اصلی این حس محافظت کردن مخفی ما در مقابل عوامل مضر محیط است، در صورتی که مشکلی در حس لامسه به وجود آید می توان خود را به صورت خواب رفتن، گز گز کردن، سوزن سوزن شدن با احساس ناخوشایند در هنگام تماس با اشیا نشان دهد .شایع ترین این حالت همان خواب رفتن یا سرد شدن است که بیشتر از همه در انتهای اندام ها یعنی در پاها تظاهر پیدا می کند.

گیر افتادن و تحت فشار قرار گرفتن موضعی اعصاب محیطی از شایع ترین علل احساس خواب رفتگی  پا است زیرا این اعصاب در طول مسیر خود در محل های به خصوص مستعد گیر افتادن یا آسیب های فشاری هستند.

تشخیص

پزشک شما برای تشخیص علت خواب رفتن  پا سوابق پزشکی شما را بررسی می کند. سوال هایی در رابطه با علائم و نشانه های مشکلتان٬ شرایط کاری٬ عادت های زندگی٬ خطر در معرض قرار گرفتن مواد سمی٬ بیماری های عفونی و سوابق بیماری های عصبی در خانواده می پرسد و سپس ممکن است یکی از آزمایشات زیر را برای شما تجویز کند:

آزمایش خون: این آزمایش می تواند شامل تست تشخیص دیابت٬ کبود ویتامین٬ اختلالات کبدی یا کلیوی٬ اختلالات سوخت و ساز بدن یا تشخیص فعالیت غیر طبیعی سیستم ایمنی بدن باشد.

همچنین ممکن است آزمایشات دیگری نیز در بیمارستان مورد نیاز باشد٬ از جمله:

- بررسی مایع مغزی نخاعی٬ جهت تشخیص آنتی بادی های مرتبط با نوروپاتی محیطی

- الکترومایوگرام (EMG)، تست فعالیت الکتریکی عضله

- سرعت هدایت عصب (NCV)

- سی تی اسکن (CT)

- تصویربرداری رزونانس مغناطیسی یا ام آر آی(MRI)

- نمونه برداری عصب

- نمونه برداری پوست جهت بررسی پایانه های عصب

راه های درمان

درمان موفق بستگی به تشخیص دقیق و پیدا کردن علت اصلی خواب رفتن  پا دارد . اگر چه هیچ درمانی برای نوع ارثی نوروپاتی محیطی یافت نشده است٬ سایر موارد با تشخیص درست قابل کنترل و درمان هستند.

به عنوان مثال ، کنترل قند خون  در دیابت می تواند از پیشرفت نوروپاتی دیابتی جلوگیری کند و استفادهاز  مکمل های ویتامین می تواند نوروپاتی محیطی را در افراد مبتلا به کمبود ویتامین برطرف نماید.

توصیه های کلی در رابطه با شیوه زندگی سالم٬ مانند حفظ وزن مطلوب بدن، پرهیز از قرار گرفتن در معرض مواد سمی، ورزش مناسب، خوردن یک رژیم غذایی متعادل و اجتناب از مصرف الکل یکی دیگر از راه های جلوگیری از آسیب های عصبی است.

همچنین سیگار کشیدن باعث انقباض عروق خونی می شود و در تامین مواد مغذی برای اعصاب محیطی اختلال ایجاد می کند. لذا توصیه می شود برای ترک سیگار اقدام کنید.

در سایر موارد ، سوزش٬ به خواب رفتن و سایر علائم نوروپاتی محیطی ممکن است با داروهای مسکن و داروهای دیگری که در اصل برای درمان تشنج و افسردگی استفاده می شوند کاهش یابد.

"از سری مطالب پزشکی عمومی و غیر تخصصی سایت (اطلاعات  عمومی و غیر تخصصی پزشکی برای افزایش دانش سلامت  و اطلاعات عمومی پزشکی بازدیدکنندگان)"