65412

از علل شایع درد هایی که در کل اندام تحتانی انتشار میابند درد های سیاتیکی هستند که بدنبال هرنی دیسک کمر ایجاد میشوند. این درد ها میتوانند در کمر، پشت باسن، ران و ساق بصورت جداگانه وجود داشته باشند و یا میتوانند در دو یا چند تا از نواحی ذکر شده احساس شوند. بطور مثال لزومی ندارد که هرنی دیسک کمر همیشه همراه با کمردرد باشد. ممکن است فرد دردی در کمر نداشته باشد ولی در ناحیه ساق یا ساق و ران دچار درد باشد.

دیسک کمر نام بیماری نیست بلکه نام عضوی از بدن انسان است. پس این عبارت که "من دیسک کمر دارم" صحیح نیست. همه انسان ها در بین مهره های ستون فقرات خود بافتی دارند که به آن دیسک میگویند. دیسک بافتی به شکل استوانه ای کم ارتفاع است که از جنس ماده ای شبیه غضروف ساخته شده است. گاهی اوقات به علت فشار ناگهانی که به ستون مهره وارد میشود دیسک از جای خود جابجا شده و به ریشه های عصبی که از آن خارج مشوند فشار وارد میکند.

این فشار موجب تحریک عصب و احساس درد و سوزش در اندام میشود. احساس درد ممکن است همراه با احساس گزگز و بیحسی در ساق یا ران باشد.

در این بیماری گرچه درد در ناحیه ساق و ران احساس میشود ولی منشا اولیه درد در ناحیه کمر است. در بسیاری افراد به علت ضعف عضلات ناحیه کمر و شکم، دیسک ضعیف شده و بدنبال آن جابجا میشود و با فشار به اعصاب موجب بروز این دردها میگردد.

درد دیسک کمر معمولا با چند روز استراحت و استفاده از داروهای ضد التهاب بهبود میابد ولی این بیماری تمایل عجیبی به عود دارد. برای پیشگیری از عود، بیمار باید حتما نرمش های خاصی را تا آخر عمر انجام دهد تا عضلات کمر و شکم خود را قوی نگه دارد.

علل درد ران پا در آقایان

ضربه به بیضه

التهاب بیضه (اپیدیدیمیت) مانند اوریون

واریکوسل ( متسع شدن وریدهای اطراف بیضه)

چرخش بیضه

سرطان بیضه

اسپرماتوسل

هیدروسل (تجمع مایع در کیسه بیضه)

علل درد ران پا در خانم ها

بارداری

کیست تخمدان

عفونت‌های لگنی در خانم‌ها

حاملگی خارج رحمی

علل دیگر درد ران پا در ناحیه کشاله

درد ران پا میتواند به علت بیماری های دیگری باشد مانند

هرنی یا فتق کشاله ران

هرنی ورزشی

سیاتیک

التهاب غدد لنفاوی کشاله ران

عفونت‌های سطحی یا عمقی در بافت‌های کشاله ران

درمان درد ران پا

درد ران پا و به طور کلی دردی که در پا منتشر می شود یکی از عللش بیرون زدگی دیسک است اما گاهی مشکلات خاص عضلات ناحیه دقیقا علایم مشابه را تکرار می کنند و از آنجا که مفاهیم درگیری عضلات و علایم ناشی از آنان در دنیا به تازگی مورد توجه پزشکان قرار گرفته است معمولا پزشکان با تجربه و حاذق قدیمی به آن توجهی نمی کنند.

از شواهدی که مبی بر درگیری عضلانی می باشد بهبود علایم با استفاده از گرما و کیسه آب گرم است

علائم  درد ران پا را با دقت بررسی کنید. ببینید چه چیز درد ران پای شما را بدتر و چه چیز درد ران پا را بهتر می‌کند. مخصوصا به‌ نوع فعالیتی که بر شدت یا طول مدت درد ران پا موثر است توجه کنید.

- برای کاهش درد ران پا اگر حرکت دادن مداوم یا مکرر پا جزئی از کار شما است، بهتر است در فواصل کاری استراحت کنید.

- ران پا را خنک کنید. گذاشتن کیسه یخ روی ران پا برای چند روز، جهت تسکین درد ناشی از آسیب‌دیدگی مؤثر است. هر بار تکه‌های یخ را در حوله‌ای پیچیده‌ و به‌ مدت ۱۵ دقیقه روی ناحیه دردناک بگذارید. اما فقط در دردهای ناشی از آسیب‌دیدگی یخ به‌کار ببرید، چون یخ درد بیماری‌های عروقی را تشدید می‌کند.

بستن پا با بند مخصوص برای درمان درد ران پا

- برای درمان درد ران پا ، ران پا را ببندید.باند پیچی کشی، درد و ورم ماهیچه‌های جلو و پشت ران پا را تسکین می‌دهد. برای تسکین درد التهاب همراه با لخته سیاهرگی، پوشیدن جوراب واریس خوب است. پوشیدن زانوبند ممکن است رگ‌ها را فشرده و با کم کردن جریان خون، درد پا را بیشتر کند.

- پا را بلند کنید. بالا گرفتن پای آسیب دیده، مایع جمع شده در آن را تخلیه کرده و درد و ورم را کم می‌کند. این کار سنگینی دردناک ناشی از التهاب همراه با لخته سیاهرگی را نیز کاهش می‌دهد.

-  ران پا را گرم کنید. گرم‌کردن ملایم پا، درد ناشی از گرفتاری‌های عروقی مثل التهاب همراه با لخته سیاهرگی را تسکین می‌دهد. اما تا سه روز بعد از آسیب‌دیدگی پا را گرم نکنید، چون این کار، ورم آن را بیشتر می‌کند.