AndroidOnlineNewsImage

درماتیت سبورئیک (اگزمای سبوره)چیست؟

اگزما نوعی عارضه پوستی محسوب می شود که می تواند در مدت زمانی کوتاه پیشرفت کند و سلامت پوست بدن انسان را به خطر بیندازد. واژه اگزما از زبان یونان باستان گرفته شده و به معنی «کورک و جوش های پوستی» است. طبق آمار های که هم به دست آمده، یک نفر از هر ۵ کودک و همچنین یک نفر از هر ۱۰ بزرگسال به این عارضه مبتلا می شوند. یک نوع رایج مزمن و عود کننده از اگزما پوستی که عمدتا صورت و پوست سر را درگیر می کند دو فرم نوزادی و بالغین دارد گاهی اوقات با بیماری پسوریازیس همراهی دارد (سبوپسوریازیس) شوره سر یک نوع غیر التهابی از درماتیت سبوره است، شوره به صورت پوسته هایی برجسته و فلس مانند و دلمه دار در نواحی رویش مو پدیدار می شوند.

اگزمای سبوره چیست؟

اگزما سبوره یک نوع بیماری پوستی است که با التهاب پوست سر یاصورت به صورت به شکل پوسته یافلس که در سطح پوست پخش می شوند ، خود را نشان می دهد .یکی ازتجربیات شایع ،خارش زیاد مناطق تحت تاثیر بیماری است که خود باعث التهاب ودر نتیجه قرمزشدن آن منطقه می شود . اگر چه لغت اگزما سبوره گاهی در مواردی که شوره سر دیده می شود بخاطر شباهت در طبیعت این دواختلال پوستی بکار می رود .اما از نظر اصطلاحات پزشکی متمایز هستند فردی که از اگزمای سبوره رنج می برد پوست بسیار چرب دارد که از پوسته ای فلسی شکل پوشیده شده است وقرمزی درمنطقه تحت تاثیر بیماری دیده می شود اما فردی که فقط شوره دارد پوسته هادر اطراف پوست سربدون قرمزی آن منطقه دیده می شوند .علاوه بر این همانطور که قبلا اشاره شد مشکل شوره تنها در پوست سر دیده می شود اما اگزما سبوره در هرمنطقه ای از پوست می تواند دیده شود بنابراین می تواند انواع مختلفی برحسب منطقه درگیری ایجاد گردند .

چه کسانی به اگزما سبوره دچار می شوند :

نوع درماتیت سبوره شیرخوارگی نوزادان زیر سه ماه را درگیر می کند و در سن ۶ تا ۱۲ ماهگی اغلب رفع می شود اگزما سبوره ی بالغین در اواخر بلوغ ایجاد می شود و شیوع آن در بالغین جوان بیشتر است و در مردان شایعتر است .

فاکتورهای زیر با درماتیت سبوره شدید بالغین همراهی دارد.

• پوست چرب
  • سابقه خانوادگی پسوریازیس
  • نقص ایمنی: پیوند اعضا،عفونت با ویروس ایدز
  • بیماریهای نورولوژی و روانپزشکی:پارکینسون ، افسردگی، دیسکینزی تاخیری

علل اگزما سبوره :

علت دقیق اگزمای سبوره هنوز برای پزشکان نامشخص است .اما علل شایع به تعدادی از عوامل که ذکر خواهد شد نسبت داده شده است:

1. قارچی بنام مالسیزما گلو بوسا (malssezia globosa)بعنوان عامل بیماریزا اگزما سبوره در پوست سر در نظر گرفته شده است حضور این قارچ دلیل التهاب می باشد که برروی پوست تولید مواد سمی می کند وباعث تحریک پذیری پوست می شود.
  2. افرادیکه به اختلالات عصبی مانند بیماری پارکینسون ومشکلات ضعف سیستم ایمنی مبتلا هستند بیشتر درگیر اختلالات پوستی می شوند همچنین بیماران قلبی وافرادی که تست ایدز(HIV)آنها مثبت بوده است می توانند به اگزماسبوره مبتلا شوند .
  3. خشک شدن پوست در زمستان بروز بیماری را بیشتر میکند ،این دلیلی است برای اینکه ساکنان مناطق سردسیر بیشتر شوره ومشکلات مرتبط به اگزما سبوره را تجربه می کنند .

بلفاریت:

حاشیه پایین پلک  به صورت قرمز -صورتی و پوسته دهنده و پلاک هایی  در چین های پوستی دو طرف صورت با حاشیه نامنظم یا ضایعات گرد در خط رویش موی سر و ناحیه قدامی قفسه سینه . راشهایی که در چین آرنج زیر سینه کشاله ران ایجاد می شوند ،فولیکولیتهای سطحی بر روی گونه و ناحیه فوقانی تنه راشهای وسیع بر روی سر گردن و تنه هستند تحت عنوان پتریازیفرم سبوره نامیده می شوند تشخیص توسط معاینه بالینی است از آنجایی که مالاسزیا جزء فلورنرمال پوست است بررسی میکروسکوپی آن ارزشی ندارد . بیوپسی پوست ممکن است کمک کننده باشد ولی اغلب لازم نیست.

اگزما سبوره در پوست سر :

شایع ترین علامت اگزما سبوره بروز شوره برروری پوست بصورت پوسته وفلسی شکل می باشد. پوسته ها معمولا خاکستری ،سفید یا زرد هستند رنگ پوسته ها به نوع پوست ومرحله بیماری دارد که شخص را مبتلا کرده است پوسته غالبا در مناطق دیگر بدن که فولیکولهای مو وجود دارند ومی توانند ملتهب شوند ،دیده می شود .

درمانهای طبیعی اگزما سبوره ای :

درمانهای طبیعی برای اگزمای سبوره ای معمولا عصاره طبیعی گیاهان ،میوه ها سایر مواد طبیعی در دسترس می باشند آنچه توسط تجربه پزشکی توصیه می شود بکاربردن موضعی آلوئه ورا ،عسل ترکیب شده با آب گرم وی ک عصاره گیاهی بنام موناردا فیستولزا(monarda fistulas) ، روغن درخت چای ،آووکادو ،(ویولایی کالر بنفشه سه رنگ viola tricolor) می باشد .

میوه ها و سبزیجات غنی از ویتامینها B2,B3,B6,B7 بوسیله پزشکتان پیشنهاد می گردند خصوصا میوه ایی که آنتی اکسیدان و همچنین بتاکاروتن دارند درمانهای طبیعی معمولا درخانه با کمک گرفتن از عصاره ای میوه و سبزیجات طبیعی تهیه می گردند .از بین ادویه ها گفته شده که سیر توانایی کاهش عفونت در ناحیه سر دارد همچنین خمیر سیر و گوجه برای بهبود عفونت بصورت موثر در نظر گرفته شده است علاوه بر این بکاربردن شیر منیزیم در پوست صورت در بهبود اگزمای سبوره ای توصیه شده است کاربرد این ترکیبات منجر به اطمینان بخشی از درمان اگزما سبوره ای بوسیله درمانهای طبیعی می گردد .

ارتباط درماتیت سبوره با کاشت موی طبیعی:

طیف بیماری های تحت عنوان درماتیت سبوره هیچکدام فی النفسه موجب ریزش مو و بروز طاسی نمی گردند. درصورت وجود خارش شدید ممکن است تحریک مکانیکی پوست سر و آسیب رسیدن به ساقه موها موجب شکسته شدن آنها و تشدید ظاهری طاسی آندروژنتیک شود. در ضمن اگر سر فرد خارش داشته باشد ممکن است قسمت پیوندزده شده را نیز بخاراند و این امر احتمال بیرون درآمدن موهای تازه کاشته شده را افزایش می دهد.

نظر به اینکه سد دفاعی پوست درجریان درماتیت سبوره ضعیف می شود (بدلیل التهاب پوست) لذا احتمال عفونت پوست پس ازکاشت موی طبیعی افزایش می یابد. به این دلایل درماتیت سبوره را بایستی قبل از اقدام به کاشت موی طبیعی کاملاً تحت درمان قراردهیم و فقط پس از بهبودی کامل فرد (حتی اگر موقتی باشد) کاشت مو را انجام دهیم.

(از سری مطالب پزشکی عمومی و غیر تخصصی سایت (اطلاعات  عمومی و غیر تخصصی پزشکی برای افزایش دانش سلامت  و اطلاعات عمومی پزشکی بازدیدکنندگان)