backpain1

کمر ارتباط دهنده بالا و پایین بدن به همدیگر بوده و بیشترین فشار وزن در بدن را تحمل می‌کند. به همین دلیل آسیب دیدن و کمردرد بخصوص موقع خم‌شدن، برداشت و یا حرکت دادن بدن بسیار معمول می‌باشد و هرفرد حداقل یکبار کمردرد را تجربه می‌کند. کمردرد یکی از معمول‌ترین دلایل غیبت از کار و یا مراجعه به پزشک است.

هرچند کمردرد آزاردهنده و ناراحت کننده است ولی معمولا مشکلی جدی نمی‌باشد و پیشگیری و یا کاهش درد کمر با انجام روش‌ها و رعیات عواملی ممکن می‌باشد. اگر نتوانستید از کمردرد پیشگیری کنید، درمان های ساده خانگی معمولا برای درمان کمردرد ممکن می‌باشد و جراحی معمولا برای درمان این درد معمول مورد نیاز نیست.

راه های درمان

از روش های درمان کمر درد بدون جراحی می توان به موارد زیر اشاره کرد

درمان کمر درد حاد

کمردرد حاد به کمردردی می گویند که از شروع آن کمتر از سه ماه گذشته است. علت عمده این کمردرد ها وارد آمدن فشار زیاد به قسمت های پایینی ستون فقرات است. کارهایی مانند بلند کردن یا هل دادن اجسام سنگین، حرکات نامتعادل و چرخشی ستون مهره یا انجام ورزش های جدید بدون داشتن آمادگی میتوانند موجب کمردرد حاد شود.البته علل دیگری مانند شکستگی های مهره، عفونت یا تومور های مهره هم می توانند موجب کمردرد حاد شوند ولی شیوع آن ها کمتر است.اکثر کمردردهای حاد در عرض چند هفته خوب می شوند.

اگر درد شما تازه شروع شده است بهترین راه درمان کمردرد حاد مصرف دارو است. استفاده از استامینوفن، پروفن  یا دیگر داروهای ضد التهابی مفیدند. از داروهای شل کننده عضلانی هم در درمان کمردرد های حاد استفاده می شود. این داروها را روزانه در وعده های منظم مصرف کنید. به کار روزانه خود ادامه بدهید.

اگر کمردرد زیاد است ۲-۱ روز استراحت کنید ولی نه بیشتر. استراحت بیش از دو روز ممکن است به علت ایجاد مشکلات روحی و به علت کاهش قدرت انقباضی عضلات کمر، کمردرد را بیشتر کند. همچنین با استراحت طولانی مدت خطر لخته شدن خون در ساق پا افزایش میابد پس فرد دچار کمردرد باید هرچه زودتر فعالیت معمول روزانه را شروع کند. برای ۲-۱ روز در وضعیتی که راحت هستید استراحت کنید. به پشت بخوابید و یک بالشت زیر زانو های خود بگذارید تا کمی خم شوند یا به پهلو بخوابید و یک بالشت بین پاهایتان بگذارید. برای مدت طولانی در یک وضعیت نخوابید. هر ۳-۲ ساعت حدود ۲۰-۱۰ دقیقه قدم بزنید و دوباره دراز بکشید.

هر ۳-۲ ساعت یکبار کمر خود را به مدت ۲۰-۱۵ دقیقه گرم کنید. با کیسه آب گرم یا حوله برقی. دوش آب گرم هم مفید است. برای بعضی افراد سرد کردن بهتر از گرم کردن موجب کاهش کمر درد می شود. می توانید به همین تعداد و مقدار ذکر شده محل درد را سرد کنید و امتحان کنید که آیا سرد کردن موضع برای شما مفید است یا خیر.

معمولا وقتی بعد از یک فعالیت بدنی شدید کمردرد ایجاد می شود در چند روز اول سرد کردن محل درد مفید است و بعد از گذشت چند روز ممکن است گرما مفیدتر باشد.بستن کمر با هر چیزی که بتواند کمر را گرم نگه دارد مفید است. می توانید برای چند روز از یک کمربند طبی استفاده کنید و یا حتی یک شال به دور کمر خود ببندید.اگر کمردرد بیش از ۳ روز طول بکشد یا درد کمر یا ساق شما بدتر شود یا بعد از خوب شدن دوباره شدید شود باید به پزشک مراجعه کنید.

درمان کمردرد مزمن

کمر درد مزمن به کمردردی می گویند که از شروع آن بیش از سه ماه گذشته است.

مهمترین روش درمان کمردرد های مزمن عبارتست از

تقویت عضلات کمر با استفاده از نرمش های خاص طبی

تغییر روش زندگی : به این معنی که باید یاد بگیریم چگونه بایستیم، بنشینیم، چگونه اجسام را بلند کنیم، چگونه رانندگی کنیم و ...

گرم نگه داشتن کمر با پوشیدن لباس گرم یا بستن یک شال به دور کمر

استفاده از دارو : کمر درد مزمن ایجاد بیخوابی و بی تحرکی می کند و متعاقب آن فرد  مضطرب و دچار افسردگی می شود. بوجود آمدن این حالت عصبی کمر درد را بیشتر می کند. این یک سیکل معیوب است که موجب تشدید خودش شده و برای درمان باید شکسته شود.  کمر درد هم روی بدن و هم روی ذهن تاثیر می گذارد پس باید با روش های کنترل استرس و مشاوره روانشناسی وضعیت را بهتر کرد.

روش های دیگری هم برای درمان کمردرد وجود دارد که ممکن است در صورت ناموفق بودن درمان های ذکر شده پزشک معالج از آن ها استفاده کند.  این روش ها عبارتند از استفاده از مانیپولاسیون کمر (درمان دستی کمر درد)، طب سوزنی، بیوفیدبک، کشش، TENS و اولتراسوند.

"از سری مطالب پزشکی عمومی و غیر تخصصی سایت (اطلاعات  عمومی و غیر تخصصی پزشکی برای افزایش دانش سلامت  و اطلاعات عمومی پزشکی بازدیدکنندگان)