درمان تعریق زیاد

عرق کردن زیاد بدن چیست؟

عرق کردن نرمال بدن باعث می شود که در آب و هوای گرم، دمای بالا ( تب) یا در حین ورزش، دمای بدن ثابت بماند. عرق کردن زیاد بدن ( هایپرهیدروز) به این معناست که شما نسبت به حالت نرمال بیشتر عرق می کنید. حتی وقتی هوا گرم نیست،اضطراب ندارید یا ورزش نمی کنید، بدن شما عرق زیادی می کند.

درمان تعریق زیاد 1

عرق کردن سر و صورت و زیر بغل

عرق کردن سر به خودی خود یک بیماری است یا می تواند یکی از عوارض جانبی  بیماری دیگری باشد. تعیین علت تعریق زیاد سر به شما وپزشک شما کمک می کند تا یک روند درمانی مناسب را تعیین کنید.

تعریق زیاد سر و صروت آزاردهنده و ناراحت کننده است. تقریبا ۲ تا ۳ درصد از افراد از هایپر هیدروز یا تعریق زیاد سر رنج می برند. با  مراقبت های پزشکی به راحتی می توان این بیماری را برطرف کرد، اما بسیاری از مردم از درخواست کمک برای این بیماری خجالت می کشند.  تعیین دلیل تعریق زیاد بدن به شما کمک می کند تا با همکاری با یک پزشک علائم آن  را از بین ببرید.

آیا عرق کردن زیاد در ناحیه زیر بغل باعث ایجاد مزاحمت در فعالیت های روزانه مشخص شما می شود؟  آیا در موقعیت های عادی به دلیل بوجود آمدن لکه های ناشی از عرق در ناحیه زیربغل، خجالت می کشید دست خود را بالا بیاورید؟ آیا در خرید بعضی از لباس ها مردد هستید، جرا که می ترسید عرق زیر بغل آنها را از بین ببرد؟ آیا می ترسید کسی متوجه لکه های عرق در زیر بغل شما شود؟ از متخصص امراض پوستی سوال کنید که آیا درمان تزریق با بوتاکس گزینه مناسبی برای شماست یا خیر.

وقتی تعریق زیر بغل  مانع از این می شود که فعالیت های روزانه مشخص خود رابه خوبی انجام دهید و ضدعرق ها جواب نداده اند، وقت آن است که سراغ درمان تعریق زیاد با بوتاکس بروید.

وقتی متوجه شدید که این بیماری تا چه حد بر روی شما اثر گذاشته شده است، جلسه ای را با پزشک متخصص امراض پوستی بگذارید و در مورد روش های درمان عرق کردن زیاد و محصولات پزشکی مناسب برای خود با او مشورت کنید.

علائم و نشانه ها

رایج ترین مکان هایی که  در آنها شاهد تعریق زیاد هستیم زیربغل، کف دست، کف پا، صورت، کمر و شکم هستند. علائم رایجی که با عرق کردن زیاد بوجود می آیند شامل اضطراب، عصبی بودن و هراس است. تعریق زیادی که با غش، درد سینه یا مشکل تنفسی همراه باشد به بیماری قلبی مرتبط است.

تعریق زیاد به سه نوع طبقه بندی می شود. مهم است بدانید کدام نوع شامل حال شما می باشد، زیرا دلایل و روش های درمانی آنها متفاوت است.

درمان تعریق زیاد 2

علل و دلایل

از علت عرق کردن زیاد می توان گقت که عرق کردن واکنش طبیعی بدن است. وقتی ورزش می کنید یا گرمتان می شود، بدن برای خنک کردن پوست عرق می کند. همچنین وقتی خجالت می کشید، ترسیده اید، عصبانی یا عصبی هستید به دلیل سفت شدن عضلات  بدن عرق می کند. با این حال، در بعضی از موارد، تعریق بیش از حد می شود. مکانیسمی که موجب عرق کردن می شود، به شکلی که باید آن را متوقف نمی کند که منجر به ناراحتی جسمانی یا روحی می شود. این وضعیت در سر، زیربغل یا پا و همچنین روی سر بوجود می آید.

• هایپرهیدروز اولیه  بیماری ای  است که علت تعریق زیاد است، اما با بیماری یا نشانه  دیگری ایجاد نمی شود. هایپرهیدروز اولیه به  بخش مشخصی از بدن از قبیل سر محدود می شود، اگر چه این علائم به صورت متقارن وقتی ظاهر می شوند که بیمار تعریق  را در اندام خود را تجربه می کند. پزشکان بر این باورند که هایپرهیدروز اولیه با بدکاری سیستم عصبی ایجاد می شود که ژنتیکی است. این بیماری خطرناک نیست، اما باعث معذب بودن و ناراحتی اجتماعی بیمار می شود.
  • هایپرهیدروز جمجمه ای ثانویه یکی از عوارض جانبی  بیماری دیگری است. این بیماری همچنین می تواند از عوارض جانبی  دارویی باشد که مصرف می کنید. داروهایی که برای درمان بیماری های روانی، خشکی دهان و فشار خون مورد استفاده قرار می گیرند، اغلب هایپرهیدروز را به عنوان یکی ار عوارض جانبی  بالقوه خود دارند. آنتی بیوتیک ها و مکمل های مشخص نیز باعث ایجاد هایپرهیدروز می شوند. سوء مصرف داروها باعث افزایش احتمال تعریق می شود.
  • تغییر در سطح هورمون منجربه هایپرهیدروز ثانویه می شود. بسیاری از زنان در طول دوره حاملگی یا یائسگی در ناحیه سر یا صورت بیشتر عرق می کنند. هایپرهیدروز همچنین باعث می شود بیمار تعریق زیادی را در صورت یا سراسر بدن خود تجربه کند.
  • بیماری های قلبی نیز موجب تعریق در ناحیه صورت می شوند که با فشار آوردن (آسیب رساندن)  به  بدن ایجاد شده است. کسانی  که به طور ناگهانی دچار تعریق در ناحیه سر می شوند، در معرض خطر ابتلا به سکته  یا بیماری قلبی هستند. این تعریق با گیجی، درد در ناحیه سینه یا مشکل در انجام فعالیت های فیزیکی شدید همراه است.
  • بیماری هایی که به دستگاه عصبی بدن آسیب وارد می کنند باعث می شوند تا توانایی بدن در تنظیم مناسب غده های عرق محدود شود. افرادی که در سطوح اولیه بیماری پارکینسون هستند، به کرات دچار تعریق در ناحیه سر می شوند. آکرومگالی ، بعضی از سرطان ها، فئوکروسیتوما، سل یا عفونت های شدید نیز باعث تعریق ناخواسته در نواحی ای می شود که پیش از این چنین مشکلی نداشتند. آسیب های طناب نخاعی که به عصب ها آسیب وارد می کنند، نیز منجر به علائم مشابهی می شوند.

درمان تعریق زیاد 3

• دامنه گسترده ای  از بیماری ها باعث افزایش تعریق می شوند. از جمله این بیماری ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • اختلالات اضطراب
  • مشکلات قلبی متعدد
  • آسیب به عصب ها در طناب نخاعی
  • عوارض داروهای خاص
  • مشکلات هورمونی متعدد ( شامل غده تیروئید بیش از حد فعال)
  • بعضی از سرطان ها
  • در صورتی که هایپرهیدوز عمومی دارید، پزشک احتمالا شما را معاینه می کند و برای پیدا کردن دلیل آن چند آزمایش انجام می دهد. درمان به دلیل وابسته است.

درمان تعریق زیاد 4

نحوه درمان

درمان هایپرهیدوز به دلایل بوجود آورنده آن بستگی دارد. درمان های هایپرهیدروز شامل ضدعرق، داروی اضطراب، تزریق بوتاکس و جراحی  می شود.

- تزریق بوتاکس

بوتاکس یک شیوه درمانی نسبتا جدید برای افراد مبتلا به هایپرهیدروز است. بوتاکس یک پروتئین قدرتمند بی خطر  است که در دوزهای دقیقه ای  مورد استفاده قرار می گیرد. در حدود ۱۲ تا ۲۰ تزریق بوتاکس در ناحیه های که عرق می کنند، از قبیل زیربغل، دست، پا یا صورت انجام می شود.

تزریق بوتاکس در حدود ۳۰ تا ۴۵ دقیقه طول می کشد. بوتاکس سیگنال هایی که از  مغز به غده های عرق می روند را مسدود می کند و میزان عرقی که ایجاد می شود را کاهش دهد.

متخصص امراض پوستی  یک شکل ضعیف از دارو را به زیربغل شما تزریق می کند. به منظور درمان تعریق زیاد، باید میزان بسیاری کمی از بوتاکس در نواحی زیادی از زیربغل تزریق شوند.وقتی بوتاکس به خوبی تزریق شود، بیماران درد یا ناراحتی کمی دارد. سازمان غذا و داروی آمریکا ( FDA) این درمان را برای زیربغل تایید کرده است. یافته های بعضی از مطالعات تحقیقاتی بیانگر این است که این درمان برای نواحی دیگر بدن موثر است. تزریق بوتاکس برای زنانی که پس از یائسگی دچار تعریق زیاد می شوند، موثر است. این درمان  برای تعریق زیاد در ناحیه های دست و پا  جواب می دهد.

نحوه کار: تزریق بوتاکس  به صورت موقتی یک ماده شیمیایی در بدن را مسدود می کند که غده های تعریق را تحریک ی کند. اغلب بیماران پس از ۴ تا ۵ روز متوحه نتایج می شوند. کاهش تعریق در حدود ۴ تا ۶ ماه  و گاهی اوقات بیشتر طول می کشد. در صورتی که تعریق به وضعیت قبلی خود برگردد، می توانید دوباره این روش درمانی را انجام دهید.

عوارض: رایج ترین عوارض جانبی تزریق بوتاکس ضعف موقتی عضلات است، که وقتی اتفاق می افتد که بوتاکس به دست تزریق می شود.

درمان تعریق زیاد 5

- جراحی

در صورتی که روش های درمانی دیگر نتوانستند تعریق زیاد را برطرف کنند، عمل جراحی را می توان در نظر گرفت. جراحی دائمی و خطرناک است. روش های جراجی زیر مانع از تعریق زیاد می شوند:

• برداشت غده های تعریق با استفاده از جراحی
  • سمپاتکتومی

نحوه کار: یک متخصص امراض پوستی با  استفاده از جراحی غده های عرق را از زیربغل جدا می کند. این جراحی در مطلب پزشک متخصص صورت می گیرد. تنها ناحیه ای که باید درمان شود بی حس می شود تا بیمار در طول جراحی هشیار باشد.

متخصص امراض پوستی یکی از چند شیوه جراحی زیر را برای برداشتن غده های عرق از زیربغل مورد استفاده قرار می دهد:

• برش ( بریدن غده های تعریق)
  • لیپوساکشن ( برداشت با استفاده از دستگاه ساکشن)
  • کورتاژ ( تراشیدن)
  • جراحی لیزر ( تبخیر) سمپاتکوتومی روش جراحی دیگری است که برای درمان هایپرهیدروز مورد استفاده قرار می گیرد. این یک جراحی بزرگ است و در اتاق عمل توسط جراح انجام می شود.

در طول سمپاتکتومی، جراح تلاش می کند تا سیگنال های عصبی که بدن شما به غده های عرق می فرستد را مسدود کند. به منظور انجام این کار، جراح عصب های مشخصی را می برد یا از بین می برد. به منظور پیدا کردن این عصب ها، جراح یک دوربین جراحی کوچک را در سینه بیمار و دقیقا در زیر بغل قرار می دهد. شش بیمار باید به صورت موقتی مسدود شود تا جراح بتواند عصب ها را ببرد یا از بین ببرد.

کاربردها

• برداشت غده عرق با استفاده از جراحی برای درمان تعریق زیاد ناحیه زیربغل استفاده می شود
  • سمپاتکتومی عمدتا  برای درمان تعریق زیاد کف دست استفاده می شود

عوارض جانبی: تمامی روش های جراحی خطراتی دارند. وقتی غده های تعریق از زیربغل جدا می شوند، خطرایجاد عفونت وجود دارد. بیماران همچنین دچار کبودی و سوزش می شوند. این عوارض از بین می رود. عوارض جانبی دائمی نیز بوجود می آید. بی حسی  زیر بغل و ایجاد جای زخم ممکن است.

پیشرفت ها در جراحی آندوسکوپی خطرات سمپاتکتومی را کاهش داده است. عوارض جانبی شدیدی هنوز وجود دارد.بعضی از بیماران  مبتلا به بیماری ای  می شوند که تعریق جبرانی نام دارد. در بعضی از افراد  این بیماری موجب می شود که نسبت به هایپرهیدروز تعریق بیشتری داشته باشند.

از عوارض جانبی احتمالی دیگر سمپاتکتومی می توان به آسیب به عصب هایی  که بین مغز وچشم وجود دارند، فشار خون بسیار پایین، ضربان نامنظم قلب و عدم تحمل گرما اشاره کرد. بیمارانی در طول این جراحی فوت کرده اند.

دستگاه های پزشکی دستی غده های تعریق را از بین می برند: این روش جراحی جدید توسط سازمان غذا و داروی آمریکا به تایید رسیده است. پزشکی مثل پزشک متخصص امراض پوستی باید این روش درمانی را انجام دهد. در صورتی که این روش انتخاب شود، متخصص امراض پوستی از دستگاهی استفاده می کند که انرژی الکترومغناطیسی را ساتع می کند. با یک یا چند جلسه حضور در مطب، غده ها را می توان از بین برد. وقتی غده ها از بین رفتند، برای همیشه نابود می شوند.

این دستگاه تنها برای درمان تعریق در زیربغل جواب می دهد، زیرا در این ناحیه از بدن به اندازه کافی چربی دارد تا از خود محافظت کند. از این دستگاه برای درمان تعریق دست و پا نمی توان استفاده کرد، زیرا این نواحی چربی کافی ندارند.

این شیوه درمانی جدیدتری است. برخلاف درمان های دیگر، اطلاعات زیادی در مورد این روش درمانی مخصوص هایپرهیدروز وجود ندارد.نمی دانیم نتایج چه قدر دوام دارند. عوارض جانبی طولانی مدت آن مشخص نیستند.

هزینه و قیمت

قیمت و هزینه درمان عرق زیاد بدن در این حالت بستگی به شدت مشکل و بزرگی بخش‌های مختلف بدن دارد. برای مشاوره رایگان و اطلاع از هزینه‌های درمانی در کلینیک ما می‌توانید با شماره‌های درج شده در سایت تماس بگیرید.

عرق کردن زیاد مشکلی است که می تواند فرد را بسیار آزار دهد، این مشکل چه از لحاظ فردی و چه از لحاظ اجتماعی تاثیر زیادی روی کیفیت زندگی فرد می گذارد. با روش درمانی و کم تهاجمی تزریق بوتاکس می توان به نتایج چشمگیری در رفع و درمان تعریق زیاد در تمام بدن از جمله زیر بغل و کف دست ها، رسید.