plantar3

تعریف

خار پاشنه، زایده ای استخوانی است که در استخوان پاشنه پا پدید می آید. مچ پای انسان مرکب از هفت استخوان است که بزرگ ترین آنها، استخوان پاشنه است. گاهی در این استخوان، یک زایده خار مانند تشکیل می شود که دردناک شده و می تواند در راه رفتن اختلال ایجاد کند. مهمترین علت دردهای پاشنه، خار پاشنه است؛ امّا جالب این جاست که این درد به علّت خار به وجود نمی آید؛ درواقع، درد را همان چیزی به وجود می آورد که باعث به وجود آمدن خار پاشنه هم هست. خار پاشنه در اثر التهاب فاسیای کف پا ایجاد می شود.

فاسیای کف پا، یک باند پهن است که در کف پا از پاشنه تا انگشتان پا کشیده می شود. اگر به هر علّت، فاسیا ملتهب شود و این التهاب طول بکشد، می تواند باعث رسوب کلسیم در محل اتصال فاسیا به پاشنه پا شود. این رسوب غیر طبیعی کلسیم، به شکل یک زائده کوچک خارمانند است که به آن خار پاشنه گفته می شود. خار پاشنه به خودی خود دردناک نیست بلکه درد، ناشی از کشیدگی فاسیا است.

علائم و نشانه ها

علایم این بیماری درد در کف پاشنه پا به صورت خود به خودی یا در اثر فشار آوردن به پاشنه و کف پاست. همچنین این بیماری می تواند گاها بدون هیچ گونه علامتی باشد.

درمان

درمان خار پاشنه معمولاً بدون جراحی است. درمان این بیماری مانند بسیاری بیماری های دیگر نگهدارنده است به این معنی که با رعایت دستورات خاصی خوب میشود و اگر آن دستورات رعایت نشوند علائم مجدداً برمیگردند. رعایت موارد زیر کمک کننده است.

تا چند ماه زیاد سر پا نایستید و زیاد راه نروید.

در صورتی که فعالیت ورزشی انجام میدهید آن را کمتر کنید.

وزن خود را کاهش دهید.

از راه رفتن روی زمین های ناهموار اجتناب کنید.

از کفی های طبی که در زیر پاشنه و در کفش استفاده میشوند استفاده کنید.

در منزل از دمپایی نرم استفاده کنید.

سرمای موضعی در ناحیه پاشنه ممکن است در کاهش درد مفید باشد.

داروهای ضد التهابی مانند ناپروکسن یا سلکوکسیب میتواند درد را کاهش دهد.

شوک ویو تراپی در بعضی بیماران ممکن است مفید باشد.

در صورتی که اقدامات ذکر شده موثر نباشند پزشک معالج ممکن است از تزریق کورتیکوستروئید در ناحیه درد در پاشنه استفاده کند. اگر با وجود اقدامات ذکر شده درد همچنان ادامه داشته باشد ممکن است نیاز به عمل جراحی وجود داشته باشد.

"از سری مطالب پزشکی عمومی و غیر تخصصی سایت (اطلاعات  عمومی و غیر تخصصی پزشکی برای افزایش دانش سلامت  و اطلاعات عمومی پزشکی بازدیدکنندگان)"