درمان دائمی کیست مویی با لیزر

"این مطب صرفاً جنبه اطلاع رسانی داشته و خدماتی در این زمینه ارائه نمیگردد"

مقدمه

کیست مویی (سینوس پیلونیدال) معمولاً یک بیماری است که بیشتر در ناحیه سرین رخ داده و در نقاط دیگر بدن مانند زیر بغل، ناف و... به ندرت اتفاق می افتد. در صورت ابتلا به این بیماری، لیزردرمانی یکی از بی خطرترین راه های درمانی است که پس از عمل جراحی با روش مخصوص حذف موهای زائد دیگر، این ناحیه را عاری از مو می کنند.

سینوس پیلونیدال چیست؟

پیلونیدال به معنای "آشیانه مو" است. یک مجرای سینوسی یک تونل باریک ( یک کانال کوچک غیرعادی) در بدن است. مجرای سینوسی عموما بین مرکز عفونت در بافت های عمیق تر تا سطح پوست است. این به این معناست که این مجرا گاهی اوقات چرک پوست را تخلیه می کند.

سینوس پیلونیدال یک مجرای سینوسی است که عموما مودار است. این عارضه عموما در زیر پوست و بین دو سرین ( گودی بین دو سرین) ، کمی بالاتر از مقعد ایجاد می شود. مجرای سینوسی در یک جهت عمودی بین سرین ها امتداد پیدا می کند. سینوس پلیونیدال به ندرت در نواحی دیگر بدن ایجاد می شود.

کیست مویی 1

علت

علت دقیق این عارضه مشخص نیست. نظریه های متعددی در این رابطه مطرح می شود. برای مثال، یک نظریه بر این مبنا است که مشکل از یک ناهنجاری جزئی شروع می شود که به صورت مادرزای در پوست بین سرین ها وجود دارد. این نظریه به خوبی توضیح می دهد که چرا این عارضه در بعضی از خانواده ها بوجود می آید. بخشی از این ناهنجاری در این قسمت از پوست به این دلیل است که موها داخل پوست رشد می یابند، نه خارج از آن.

نظریه دیگر بر این اساس است که بین سرین ها حفره های پوستی ایجاد می شود. این حفره ها در نتیجه فشار موضعی یا سایشی است که باعث آسیب وارد شدن به ساختارهای کوچک زیر پوست که مسئول ساختن مو هستند ( فولیکول مو) می شود. به دلیل فشار موضعی، رشد مو در گودی بین سرین به حفره های پوستی منتقل می شود.

دلیل این عارضه هر چه باشد، وقتی تکه های مو در پوست گیر بیفتند باعث به خارش افتادن آن می شوند و التهاب ایجاد می شود. پوست ملتهب به سرعت عفونی می شود و عفونت مکرر یا پایدار در ناحیه مورد نظر ایجاد می شود. عفونت باعث بوجود آمدن سینوسی می شود که شامل تکه های شکسته شده مو می شود.

یک بیماری مشابه بین انگشتان آرایشگرها ایجاد می شود که ناشی از وارد شدن موی مشتری به پوست مرطوب و آسیب دیده است).

اگر چه علت دقیق این بیماری شناخته شده نیست، گفته می شود که علت آن ترکیبی از موارد زیر است:

• تغییر هورمون ها ( این عارضه پس از سن بلوغ پیش می آید)
  • رشد مو
  • سایش ( سایش لباس یا ناشی از نشستن برای مدت طولانی)

عوامل خطر

در آمریکا، هر ساله از هر ۱۰۰۰۰۰ نفر ۲۶ نفر به این بیماری مبتلا می شوند. این بیماری در بین کودکان و افراد بالای ۴۰ سال به ندرت ایجاد می شود. نسبت این بیماری در مردان چهار برابر زنان است ( زیرا موی بیشتری نسبت به زنان دارند).

عوامل مشخصی باعث افزایش خطر ابتلا به این بیماری می شود که شامل موارد زیر می باشد:

• شغلی که در آن در بیشتر مواقع در وضعیت نشسته قرار دارید( شغل پشت میزی)
  • اضافه وزن ( چاقی)
  • خارش یا آسیب دیدگی پایدار قبلی در ناحیه مورد نظر
  • داشتن گودی بین سرین عمیق و پرمو
  • سابقه این بیماری در بین اعضای خانواده

این بیماری در جنگ جهانی دوم به نام بیماری رانندگان جیپ معروف بود. این بیمار احتمالا ناشی رانندگی و نشستن بر روی یک صندلی سفت به مدت طولانی بود که خارش، آسیب دیدگی حزئی و فشار دور گودی بین سرین ایجاد می کرد.

علائم

سینوس پیلیونیدال در ابتدا هیچ علامتی ندارد. ممکن است از وجود این بیماری در خود مطلع نباشید. بعضی از افراد در ابتدا در هنگام شستن این ناحیه متوجه یک توده بدون درد می شوند. با این حال، در اغلب موارد، علائمی در سطح های بعدی بیماری ایجاد می شوند که " حاد" یا " مزمن" می توانند باشند.

علائم حاد

ممکن است پس از چند روز پوست شما در این ناحیه دچار ورم و درد فزاینده شود، زیرا توده چرکی با عفونت پوستی مجاور ( یک آبسه عفونی) داخل و دور سینوس ایجاد می شود. این ناحیه بسیار دردناک و حساس می شود.

علائم پایدار ( مزمن)

افراد بیمار در عرض ۴ تا ۱۰ روز دوباره مبتلا به سینوس پیلونیدال می شوند. ممکن است احساس درد کنید که نسبت به علائم حاد شدت کمتری دارد. معمولا سینوس چرک تخلیه می کند. این کار باعث آزادسازی فشار می شود و بنابراین درد تسکین پیدا می کند و شدید نمی شود. با این حال، عفونت هیچ گاه به طور کامل از بین نمی رود. این به این معناست که علائم درد و تخلیه چرک برای مدتی طولانی باقی می مانند یا گه گاه عود می کنند تا اینکه سینوس با یک عمل جراحی درمان شود.

علائم عفونت شامل موارد زیر می شود:

• احساس درد در هنگام نشستن یا ایستادن
  • ورم کیست
  • پوست زخمی و قرمز دور ناحیه
  • تخلیه چرک یا خون از آبسه که بوی بدی را ایجاد می کند
  • موی بیرون زده از زخم
  • ایجاد بیش از یک مجرای سینوسی
  • همچنین ممکن است دچار تب خفیف شوید، اگر چه این اتفاق کمتر پیش می آید.

عوارض جانبی

این بیماری دارای چند عوارض جانبی است. این عوارض جانبی شامل ابتلای مجدد به سینوس پیلونیدال حتی پس از جراحی و عفونت زخم می شود.

علائم عفونی بودن زخم از قرار زیر است:

• درد شدید
  • پوست ورم کرده و ملتهب
  • تخلیه خون و چرک از محل زخم
  • بوی بد ناشی از زخم

درمان سینوس پیلونیدال

در صورتی که بیماری شما هیچ علامتی نداشته باشد: عموما به شما توصیه می شود تا با اصلاح و روش های دیگر ناحیه موی مورد نظر را از بین ببرید و با حفظ بهداشت آن ناحیه را تمیز نگه دارید.

در صورتی که علائم حادی دارید: اگر عفونت دارید باید آنتی بیوتیک مصرف کنید . مسکن ها ( از قبیل پاراستامول یا ایبوپروفن) برای بهبود بیماری بسیار موثر هستند. باید یک عمل جراحی فوری انجام دهید تا توده چرک را با آبسه عفونی مجاور از بین ببرید. این عمل جراحی معمولا در بیمارستان انجام می شود.

در صورتی که علائم پایدار ( مزمن) داشته باشید: درمان باید  بوسیله جراحی یا روش های غیرجراحی صورت بگیرد. روش های درمانی شامل موارد زیر می شود:

روش های غیرجراحی

تزریق فنول

در این روش درمانی، پزشک در ابتدا بی هوشی موضعی انجام می دهد. سپس فنول ( یک ترکیب شیمیایی که به عنوان داروی ضدعفونی استفاده می شود) به کیست تزریق می شود. این کار باید چندین بار تکرار شود. در نهایت، این روش درمانی باعث سخت شدن و بسته شدن زخم می شود.

میزان ابتلای مجدد به این بیماری پس از تزریق فنول بالا است. از این رو، این روش درمانی کمتر مورد استفاده شود و روش های درمانی دیگر به تدریج جایگزین آن می شود.

لیزر درمانی

یک روش غیرتهاجمی تر که زمان و هزینه کمتری را در بردارد حذف موهای زائد ناحیه مورد نظر به مدت طولانی است.

دو روش شناخته شده برای از حذف موهای زائد به مدت طولانی وجود دارد. الکترولیز و فن آوری مبتنی بر نور. فن آوری مبتنی بر نور به دو روش لیزر و نور پالس دار شدید ( IPL) تقسیم می شود. الکترولیز مبتنی بر وارد کردن یک سوزن کوچک در هر فولیکول است که در آن یک جریان الکتریکی تحلیه می شود و باعث نابودی فولیکول می شود. در بیماری سینوس پیلونیدال، مو در حال رشد است و با این روش درمانی نمی توان بیماری را درمان کرد. علاوه براین، از آنجایی که پس از الکترولیز احتمالا عفونت زیاد است، این روش درمانی برای این بیماری مناسب نمی باشد. از این رو، به نظر ما مناسب ترین روش برای از حذف موهای زائد در گودی بین سرین استفاده از لیزر/ IPL است.

نور شدید پالسی و یا IPL، نوعی از درمان با لیزر است که در آن طول موج‌های مختلف نور برای درمان انواع مختلف بیماریهای پوستی مورد استفاده قرار می‌گیرد. طبق نظر پزشکان و متخصصان پوست، طول موجهای مختلف نور دارای قابلیت‌های متفاوتی برای هدف قرار دادن و درمان انواع مختلف بیماری‌های پوستی و نیز درمان منافذ باز پوست هستند. نور لیزر با شدت بالا باعث تحریک پوست برای تشکیل کلاژن می‌شود و نهایتا" منجر به کوچک شدن منافذ پوست می‌گردد.

مزایای لیزر درمانی

۱٫درمان با استفاده از این روش درمانی حتی برای پیشرفته ترین موارد کیست پیلونیدال ۱۰ دقیقه طول می کشد. این روش درمانی در کلینیک، تحت بی هوشی موضعی و بدون درد انجام می گیرد.
۲-تمامی بافت ها و آثار باقی مانده کیست از طریق یک حفره بسیار کوچک ( کمتر از ۱ سانتی متر) که معمولا در بخشی از ناحیه مورد نظر که به دلیل تخلیه خون و چربی شکاف ریزی در آنجا وجود دارد، جدا می شوند.

۳-بهبودی به سرعت شکل می گیرد و فرد می توان روز بعد سرکار برود. مراقبت پس از درمان ساده است و تنها به دوش گرفتن روزانه نیاز است.
۴- لیزر موهای زائد در ناحیه محدود کیست به صورت روتین انجام می شود تا از ابتلای مجدد آن جلوگیری شود.در درمان کیست پیلونیدال از فن آوری لیزر، هم اندلویزر و هم لیزر جلدی به طور کامل بهره برده می شود و این لیزر دارای طول موج مخصوص و پروب تنها در مراکز معدودی موجود است و کارایی زیادی دارد.

روش های جراحی

باز نگه داشتن زخم و التیام آن با ترمیم ثانویه: درمان بوسیله این عمل جراجی شامل برش سینوس و همچنین برش لبه وسیعی از پوست احاطه کننده سینوس می شود. زخم بسته نیست، بلکه برای درمان با فرآیندهای درمان طبیعی باز گذاشته می شود. برای این کار باید برای چندین هفته تا زمان التیام کامل، روی ناحیه مورد نظر پانسمان قرار داد و آن را به طور منظم تعویض کرد. مزیت این روش در این است که بافت ملتهب برداشته می شود و احتمال ابتلای مجدد به این بیماری کم است.

برش و بستن مقدماتی: در این روش بخشی از پوست که دربردارنده سینوس است برداشته می شود. این کار با برش یک لبه بیضی شکل از پوست هر دو طرف سینوس صورت می گیرد که باعث درآوردن سینوس می شود و سپس دو طرف این لبه به همدیگر بخیه زده می شوند. مزیت این روش در صورت موفقیت آمیز بودن این است که زخم به سرعت التیام پیدا می کند. احتمال ابتلای مجدد یا عفونت زخم پس از عمل جراحی نسبت به روش جراحی بالا بیشتر است. با استفاده از یک شیوه بستن زخم که در آن خط بخیه ها از بین سرین عبور داده می شود، خطر ابتلای مجدد کاهش پیدا می کند.

جراحی پلاستیک: در بعضی از موارد، وقتی سینوس دوباره ایجاد می شود یا ناحیه گسترده ای را شامل می شود، جراحی پلاستیک به منظور از بین بردن سینوس و زیباسازی ظاهر پوست مجاور توصیه می شود. بسته به شرایط، اندازه و گستره سینوس و اینکه این بیماری برای بار اول یا بیشتر ایجاد شده، نوع روش جراحی پلاستیک فرق می کند. جراح به طور مفصل با شما صحبت می کند و مناسب ترین عمل جراحی را انتخاب می کند.

پیشگیری

با شستشوی روزانه این ناحیه با صابون ملایم می توانید از ابتلای مجدد به این بیماری جلوگیری کنید. مطمئن شوید که کل صابون ها به طور شسته شسته شده اند، ناحیه را کاملا خشک کنید و از نشستن برای طولانی مدت خودداری کنید.

هزینه عمل

هزینه های درمانی این عارضه بستگی به کلینیک و پزشک و روش درمانی شما دارد. همین طور اگر می خواهید در شهر دیگری این عمل را انجام بدهید، هزینه های رفت و آمد و اقامت احتمالی در شهر مقصد نیز به هزینه های شما اضافه خواهد شد.

نتیجه گیری

پیشرفته ترین و جدیدترین راه درمان کیست مویی لیزر درمانی است که با هزینه ای معقول می تواند این عارضه را بهبود بخشیده و در کمترین زمان بهبود یابد.

خدمات تخصصی معرفی شده در این سایت صرفا جهت آگاهی و اطلاع می باشد