1182111001831832374227126196951061523360114

شایع‌ترین علامت دیسک گردن، درد است. این درد می‌تواند به دست انتشار پیدا کند و حتی به زیر آرنج نیز برسد.

بسته به نوع درگیری دیسک گردن ممکن است این درد به انگشت شست و اشاره یا دو انگشت کوچک نیز انتشار پیدا کند و هر کدام از سمت و دست‌های بدن را گرفتار کند.

معمولاً دردهای ناشی از دیسک‌ گردن درد‌های بسیار شدیدی هستند که حتی فرد نمی‌تواند شب‌ها بخوابد.

البته دردهای گردن می‌تواند در زمینه آرتروز خود گردن یا بیماری‌های دیگر باشد که در تشخیص افتراقی دیسک گردن قرار می‌گیرند.

هنگامی که فرد با علائم دیسک گردن به پزشک متخصص مراجعه می‌کند در مراحل اولیه درمان توصیه به استراحت، استفاده از کلار گردنی و درمان دارویی می‌شود و بعد از کاهش علائم، بیمار برای فیزیوتراپی معرفی می‌شود.

یکی از اشتباهات رایج در این حوزه این است که بیمار هنگام اوج درد به فیزیوتراپی مراجعه می‌کند که این عمل باعث تشدید درد و علائم بیماری می‌شود؛ بنابراین توصیه ما به افراد این است که وقتی درد کاهش یافت و از شدت اولیه علائم اولیه کاسته شد پیگیر درمان  فیزیوتراپی شوند.

بعضی از دیسک‌های گردن علی‌رغم درمان دارویی، فیزیوتراپی یا روش‌های دیگر درمان، بهبود پیدا نمی‌کنند و عملاً به درمان جواب نمی‌دهند که این نوع دیسک‌ها کاندیدای عمل جراحی هستند.

البته برای انجام عمل جراحی استثناء وجود دارد یعنی اگر بیماری با نقص عصبی یا علائم درگیری شدید نخاع مراجعه کند قطعاً کاندیدای عمل جراحی اورژانسی است که تشخیص برعهده پزشک معالج است.

فتق یا دررفتگی دیسک گردن:

هرگاه قسمتی از اعضای داخلی بدن از محل خود جابجا شده و خارج شود فتق یا دررفتگی اتفاق افتاده است.ستون فقرات از یک سری استخوان متصل به هم به نام مهره تش کیل شده است. این مهره ها در پشت خود زوائدی دارند که در انتها به هم رسیده و کانالی را تشکیل می دهند که به کانال نخاعی معروف است . نخاع درون این کانال قرار گرفته و بدین ترتیب از فشار و صدمه در امان می ماند. در ازای هر مهره یک جفت شاخه عصبی از نخاع جدا شده و از دو طرف کانال نخاعی خارج می شود. این رشته های عصبی به عضلات اندام ها و دیگر اعضای بدن رفته و ارتباط بین مغز و بدن را ممکن می کنند.

.

پیام هایی که از مغز به سمت بدن ارسال می شود ابتدا از نخاع عبور کرده و سپس از طریق این اعصاب به قسمت های مختلف می رسد.اطلاعات مربوط به نقاط مختلف بدن نیز از همین طریق به مغز می رود.هر مهره بوسیله یک بافت غضروفی به نام دیسک و دو مفصل کوچک در پشت مهره به مهره مجاور خود متصل می شود. این مفاصل و دیسک بین مهره ای از طرفی امکان حرکت را به مهره ها داده و از طرف دیگر دیسک با جذب نیروی وارده به ستون فقرات نقش ضربه گیر را ایفا می کند .

.

دیسک از دو قسمت مرکزی و محیطی تشکیل شده است. هسته مرکزیدیسک از یک بافت ژلاتینی ساخته شده است. قسمت محیطی از رشته های بهم تنیده و مستحکمی تشکیل شده که هسته را احاطه کرده است.

هسته مرکزی نقش اساسی در جذب و خنثی کردن فشارهای وارد به مهره ها را دارد. یکی از عوامل مهم در ایجاد خاصیت ارتجاعی و ضربه گیری هسته مرکزی دیسک، میزان آب آن است. با افزایش سن بتدریج هسته مرکزی آب خود را از دست می دهد و این باعث افزایش احتمال در رفتن دیسک می شود. قسمت محیطی وظیفه نگهداری از قسمت مرکزی را دارد. در اثر عوامل ژنتیکی یا فرسودگی ناشی از کار های سنگین و نامناسب بدنی و یا بدنبال افزایش سن ، پارگی های بسیارظریفی در لایه محیطی دیسک ایجاد می شود و این لایه محافظ استحکام خود را از دست می دهد.

از طرف دیگر دیسک هم بتدریج آب خود را از دست داده که این امر باعث می شود تا خاصیت ارتجاعی آن کم شود. در این صورت اگر فشاری به دیسک وارد شود، هسته مرکزی باانتقال فشار به لایه محیطی باعث تشدید پارگی آن و بیرون زدن هسته مرکزی از آن می شود. به این حالت فتق دیسک گفته می شود که به پارگی دیسک هم معروف است. از آنجا که ریشه های عصبی دست ازکنار دیسک عبور می کنند، قطعه خارج شده از دیسک، ممکن است به آن فشار بیاورد و باعث احساس گزگز، مورمور، بی حسی، خواب رفتگی ودر نهایت درد دست شود. از طرف دیگر فشار دیسک دررفته روی نخاع می تواند باعث آسیب نخاعی و کم شدن قدرت عضلات دست و پا شده که البته خطرناک تر است( اگر چه ممکن است درد کمتری داشته باشد)بنابراین دررفتگی یا فتق دیسک به حالتی گفته می شود که هسته مرکزی دیسک از لایه محیطی بیرون زده باشد.

درمان

بسیاری از بیمارانی که علائم دررفتگی دیسک گردن را دارند حتی بدون درمان خوب می شوند. اما برای کسانی که درد آنها ادامه پیدا می کند درمانهای متعددی وجود دارد. این درمانها به دو گروه تقسیم می شوند . گروه اول شامل درمان های غیر جراحی است . که شامل استراحت، گردن بند طبی، دارو، فیزیوتراپی، ورزش و امثال آن است. معمولا در ابتدا درمانهی غیر جراحی به کار گرفته می شوند و در صورتی که پاسخگو نبودند از درمان جراحی استفاده می شود. به هر حال هدف درمان کم کردن درد، افز ایش کیفی ت زندگ ی و برگشت قاب لیتهای فرد است بنابراین نباید فقط به از بین بردن درد اکتفا شود.  برای اینکه بیمار بتواند به قابلیت های گذشته خود برگردد و یک زندگی طبیعی داشته باشد، نیاز به درمانهای طولانی تر و تلاش خود بیمار است.

درمان های غیر جراحی

استراحت و گردن بند طبی
اولین مرحله در درمان دررفتگی دیسک گردن استراحت است .

استراحت گردن با بی حرکت کردن آن حاصل می شود . برای این منظور هم کافی است بیمار برای مدت کوتاهی از گردن بند طبی استفاده کند. بنابراین نیازی نیست بیمار استراحت مطلق داشته و یا بستری شود. اگرچه در موارد بسیار شدید ممکن است به بیمار استراحت مطلق داده شود. نوع و مدت بستن گردن بند طبی توسط پزشک شما تعیین می شود. اما در اغلب موارد از گردن بند نوع سخت و برای مدت دو هفته استفاده می شود. باید توجه داشته باشید که بستن و بی حرکت کردن گردن به مدت طولانی باعث ضعف عضلات گردن می شود که این امر می تواند عواقب بدی برای گردن بیمار داشته باشد.

طب فیزیکی

در طب فیزیکی از آموزش، ورزش، وسایل فیزیوتراپی (مانند: سرما، گرما، تحریک الکتریکی عصب، امواج فراصوت، مادون سرخ و امثال آن ) و درمان دستی استفاده می شود. درمان هایی که بیمار د ر آن به صورت فعال شرکت می کند و در منزل ادامه می دهد مانند ورزش های کششی و قدرتی، معمولا بهترین و پایدارترین نتیجه را بدنبال دارند.ای ن ورزشها به نحوی طراحی شده اند که موجب افزایش استقامت و قدرت عضلانی گردن شده و با افزایش جریان خون ناحیه گردن موجب تخف ی ف درد و تسریع در التیام بافتهای آسیب دیده می شود. ورزش ها بر اساس توانایی بیماران و نوع درد آنها تجویز می شوند. در بین درمان های طب فیزیکی،تنها ورزش درمان ریشه ای محسوب می شود، سایر موارد ذکر شده فقط درمان علامتی هستند