زگیل تناسلی گوشت های اضافی روی پوست ناحیه تناسلی و اطراف مقعد هستند. زگیل تناسلی بر اثر انواع خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) بوجود می آیند.

بیش از ۱۰۰ نوع ویروس HPV وجود دارد. برخی انواع HPV زیگیل هایی را روی قسمت های مختلف بدن ایجاد می کنند مانند زگیل کف پا در پاها و زگیل های معمولی دست. برخی که انواع پرخطر HPV نامیده می شوند می توانند به سرطان های خاصی منجر شوند. برخی هم زگیل تناسلی را ایجاد می کنند.

بیشترین موارد زگیل تناسلی توسط یک یا دو نوع از ویروس های HPV (نوع ۶ و ۱۱ ) بوجود می آیند. زگیل تناسلی می توانند در دهان یا ناحیه تناسلی (از جمله فرج، واژن، دهانه رحم، روده، مقعد، آلت تناسلی مرد یا بیضه ها) ظاهر شوند. این زگیل ها از طریق تماس پوستی و معمولا در هنگام معاشقه از یک شخص به شخص دیگر منتقل می شوند. زگیل تناسلی بیماری بسیار شایعی است و هر ساله بین ۵۰۰۰۰۰ تا ۱ میلیون نفر به این بیماری مبتلا می شوند.

علائم

علائم شایع زگیل تناسلی عبارتند از  برآمدگی های قرمز رنگ نرم بر روی پوست که ممکن است شبیه به سطح گل کلم به نظر برسند. آن ها اغلب در بیشتر از یک جا رشد می کنند و ممکن است به صورت توده هایی بزرگ کنار هم جمع شوند. زگیل های تناسلی معمولا بدون درد هستند ولی ممکن است با خارش همراه باشند.

ممکن است زگیل تناسلی را در واژن، روی فرج، دهانه رحم، آلت تناسلی، مقعد یا مجرای خروجی مثانه ببینید یا احساس کنید. به علاوه به احتمال کمتری ممکن است که شما در دهان، روی لب ها، زبان و سقف دهان یا در گلوی خود این زگیل ها را داشته باشید. زگیل تناسلی معمولا ۶ هفته تا ۶ ماه بعد از سرایت بوجود می آیند؛ ولی ممکن است این روند بیشتر هم طول بکشد.

زگیل تناسلی اغلب در بارداری و حاملگی یا هنگامی که سیستم ایمنی فرد در اثر عواملی ضعیف شده است سریع تر رشد می کنند. این عوامل عبارتند از:

• شیمی درمانی
  • ایدز/ HIV
  • یماری هوچکین (سرطانی‌ شدن‌ قسمت‌ مرکزی‌ گره‌ های‌ لنفاوی‌)
  • مصرف داروهای ضد رد عضو بعد از عمل پیوند عضو

ممکن است زگیل تناسلی را ناخوشایند یا کمی ناراحت کننده بدانید ولی آن ها خطرناک نیستند. با این وجود می توانند باعث ایجاد زخم و خونریزی شوند که چنین چیزی می تواند خطر سرایت HIV را افزایش دهد.

درمان

اگر زگیل های شما ایجاد ناراحتی نمی کنند، احتمالا به درمان آن ها نیاز ندارید. ولی اگر علائمی مانند خارش، سوزش و درد دارید و زگیل های قابل مشاهده باعث ناراحتی عاطفی شما می شوند پزشک شما می تواند با دارو یا عمل جراحی جلوی افزایش ناگهانی آن ها را بگیرد. با این وجود احتمال دارد که زگیل تناسلی بعد از درمان دوباره عود کنند. از بهتربن روش های رفع و درمان زگیل تناسلی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

داروها

روش های درمان و رفع زگیل تناسلی که می توانند مستقیما روی پوست اعمال شوند عبارتند از:

ایمی کیمود (Aldara, Zyclara)

این پماد توانایی سیستم ایمنی شما را برای مقابله با زگیل تناسلی تقویت می کند. از تماس جنسی در هنگامی که پماد روی پوست شماست اجتناب کنید. وجود کرم می تواند کارایی کاندوم و دیافراگم سرپوش را کاهش داده منجر به تحریک پوست شریک جنسی شما شود.

یکی از عوارض جانبی احتمالی این کرم قرمز شدن پوست است. دیگر عوارض جانبی آن عبارتند از تاول، درد یا بدن درد، سرفه، جوش زدن و خستگی.

پودوفیلین پودوفیدپلوکس (کوندیلوکس)

پودوفیلین یک رزین (صمغ)با منشا گیاهی است که بافت زگیل تناسلی را از بین می برد. ممکن است پزشک شما از این محلول استفاده کند. پودوفیلوکس هم دربردارنده ترکیب موثر مشابهی است، ولی شما می توانید آن را بدون اینکه خطری داشته باشد در خانه استعمال کنید.

ممکن است پزشک شما بخواهد اولین استعمال پودوفیلوکس را کنترل کند و اقدامات پیشگیرانه ای را برای جلوگیری از تحریک پوست اطراف توسط دارو توصیه کند. به علاوه این دارو برای استفاده در دوران حاملگی توصیه نمی شود.عوارض جانبی این دارو می توانند مشتمل بر تحریک خفیف پوست، زخم یا درد باشند.

تری‌کلرواستیک اسید(TCA)

این درمان شیمیایی زگیل تناسلی را می سوزاند و از بین می برد. TCA باید همواره زیر نظر پزشک مصرف شود. عوارض جانبی این دارو می توانند مشتمل بر تحریک خفیف پوست، زخم یا درد باشند.

سعی نکنید زگیل تناسلی را با داروهای از بین برنده زگیل که بدون تجویز پزشک به فروش می رسند درمان کنید. این داروها برای استفاده روی بافت های مرطوب ناحیه تناسلی ساخته نشده اند. استفاده از داروهایی که بدون نسخه به فروش می رسند برای این منظور می تواند حتی باعث درد و تحریک بیشتر شود.

عمل جراحی

ممکن است برای برداشتن موارد بزرگ زگیل تناسلی نیاز به عمل جراحی داشته باشید. زگیل هایی که دارو برای آن ها جواب نمی دهد یا زگیل هایی که ممکن است در صورت باردار بودن کودک شما در طول زایمان در معرض آن ها قرار بگیرد.

گزینه های پیش رو برای عمل جراحی عبارتند از:

فریز کردن با نیتروژن مایع (کرایوتراپی)

فریز کردن با ایجاد یک تاول در اطراف زگیل تناسلی صورت می گیرد. با بهبود پوست، نسج مرده (ناشی از) جراحت می افتد و جای آن پوست تازه می آید. ممکن است به تکرار درمان کرایوتراپی نیاز باشد. عوارض جانبی اصلی عبارتند از درد و تورم.

الکتروکوتری

در این شیوه از یک جریان الکتریکی برای سوزاندن زگیل ها استفاده می شود. ممکن است شخص پس از این عمل مقداری درد و تورم داشته باشد.

برداشتن از طریق جراحی

ممکن است پزشک شما از ابزارهای خاصی برای بریدن و برداشتن زگیل ها استفاده کند. برای این عمل به بیهوشی موضعی یا کامل نیاز خواهید داشت و ممکن است بعد از آن قدری درد داشته باشید.

لیزر

این رویکرد که در آن از یک پرتو شدید نور استفاده می شود می تواند پرهزینه باشد و معمولا برای موارد خیلی شدید زگیل تناسلی که درمان آن ها دشوار است کنار گذاشته (استفاده) می شود. عوارض جانبی می توانند مشتمل بر جای زخم و درد باشند.

اقدامات پس از درمان

ناحیه تحت درمان را تمیز نگاه دارید

ناحیه تحت درمان را نخارانید

پس از تماس دست ها با زگیل تناسلی دست ها را بشویید

اگر در ناحیه تحت درمان احساس ناراحتی می کنید از تماس جنسی بپرهیزید

برای تسکین درد از کمپرس سرد استفاده کنید یا آسپرین (تیلنول) و یا ایبوپروفن (آسپرین یا موترین) مصرف کنید.

برای بیشتر افراد، اولین سری از بین بردن زگیل تناسلی، موفقیت آمیز است. ولی حتی اگر زگیل ها با درمان از بین بروند باز هم ممکن است برگردند. زیرا با درمان می توان زگیل ها را برداشت ولی نمی توان ویروسی که آن زگیل ها را بوجود آورده است درمان کرد.

در برخی افراد بخصوص آن هایی که سیگار می کشند ممکن است چند ماه بعد از درمان، زگیل تناسلی بازگردند. در برخی دیگر از افراد زگیل ها حتی بعد از دوره های طولانی بازمی گردند.

محل معاینه و درمان

کارکنان مرکز بهداشت محل زندگی شما، بسیاری از کلینیک ها و درمانگاه های دیگر، ادارات بهداشت و ارئه دهندگان خصوصی مراقبت های بهداشتی می توانند زگیل های تناسلی را تشخیص دهند و به شما در دریافت اقدام درمانی مورد نیاز یا مورد نظر کمک کنند.

زگیل های تناسلی و سرطان

زنانی که زگیل تناسلی دارند می توانند بارداری سالمی داشته باشند. ولی اگر زن بارداری زگیل تناسلی داشته باشد باید به پرستار یا پزشک خود بگوید. بدین ترتیب می تواند هر اقدام درمانی که ممکن است نیاز داشته باشد را دریافت کند. گاهی زگیل تناسلی در طول دوران باردای سریع تر رشد می کنند.  قبل از تولد نوزاد می توان  زگیل ها را برداشت تا مانع از خونریزی آن ها در طول زایمان شود.

در موارد خیلی نادر، زگیل تناسلی می توانند در طول زایمان از راه واژن، از مادر به نوزاد منتقل شوند. چنین چیزی می تواند از نظر پزشکی منجر به شرایط وخیمی شامل مشکلات تنفسی و معلولیت های شدید و گاهی مرگبار برای نوزاد شود. برای جلوگیری از انتقال عفونت در طول زایمان و در صورت احتمال خونریزی شدید زگیل ها در طوا زایمان ممکن است نیاز به سزارین باشد.

تشخیص

ارئه دهنده مراقبت های بهداشتی (بهیار) می تواند زگیل های تناسلی را بدرستی تشخیص دهد. زگیل های تناسلی در زنان اغلب درطول معاینه لگنی مشاهده می شوند. متاسفانه معمولا مردان برای بیماری های مقاربتی معاینه نمی شوند مگر اینکه از علایم آن شکایت کنند.

زنان و مردانی که بیش از یک شریک جنسی دارند باید به طور منظم برای تشخیص بیماری های مقاربتی (STD) از جمله زگیل تناسلی تست شوند.

همه ورم ها و برآمدگی ها زگیل نیستند. اغلب علائم دیگر عفونت ها و بیماری ها با علائم زگیل های تناسلی اشتباه گرفته می شود. به همین دلیل است که معاینه ورم ها توسط یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی حائز اهمیت است.

هموروئید، سیفلیس، منگوله پوستی ، پاپول مروارید شکل آلت تناسلی و بسیاری دیگر از بیماری ها می توانند علائمی داشته باشند که شبیه علائم زگیل تناسلی به نظر برسند. در موارد نادر، سرطان های خاص پوست هم می توانند شبیه زگیل های تناسلی به نظر برسند.

روش های انتشار

زگیل  تناسلی از طریق تماس پوستی و معمولا در طول نزدیکی از راه واژن، مقعد یا دهان انتشار پیدا می کنند. این امکان وجود دارد که زگیل تناسلی حتی زمانی که هیچ زگیلی قابل مشاهده نیست انتشار یابند. با درمان به موقع  امکان انتقال عفونت به شریک جنسی کاهش می یابد

پیشگیری

واکسن HPV بزنید. این واکسن می تواند از شما در مقابل دو نوع HPV که ۹۰ درصد همه انواع زگیل تناسلی و پوستی را بوجود می آورند محافظت کند. از نزدیکی که دربرگیرنده تماس پوستی است بپرهیزید.

اگر نزدیکی از راه واژن یا مقعد را انتخاب کرده اید در هر بار نزدیکی از کاندوم استفاده کنید. کاندوم می تواند خطر زگیل های پوستی را کاهش دهد. البته کاندوم به آن اندازه که در مقابل عفونت های دیگری مانند کامیدیا یا HIV موثر است در مقابل HPV موثر نیست ولی باز هم خطر عفونت را به میزان زیادی کاهش می دهد.

می توانید از کاندوم، برچسب حایل Sheer Glyde dam، برچسب دندانپزشکی dental  یا لفافه و پوشش پلاستیکی در طول رابطه جنسی دهانی استفاده کنید تا خطر را بیشتر کاهش دهید.

سیگار کشیدن را ترک کنید.احتمال اینکه افراد سیگاری زگیل تناسلی را گسترش دهند بیش از افراد غیر سیگاری است. عود زگیل ها هم در آن ها بیشتر محتمل است.