"این مطب صرفاً جنبه اطلاع رسانی داشته و تنها روش قابل ارائه مزوتراپی میباشد"

درمان سلولیت 1

سلولیت چیست؟

توده های  کیسه ای شکل چربی در زیر پوست را سلولیت می گویند. در واقع ظاهر ناصاف توده ای سلولیت به دلیل کاهش حجم فیبر ماهیچه ای و فشار بافت چربی است. سلولیت باعث ایجاد فرورفتگی درپوست و ناصافی ان می شود. از بین بردن چربی ها و افزایش قدرت فیبر ماهیچه ای راه حلی کلیدی در درمان سلولیت ها به شمار می رود.

علائم ونشانه ها

• درد و حسایت در محل تجمع آن
  • قرمزی و التهاب پوست
  • خارش و بثورات جلدی که سریعا پیشرفت می کند
  • سفت و صیقلی شدن پوست و متورم شدن آن
  • احساس گرما در محل تجمع

علائم عفونت های جدی تر سلولیت:

• لرزش شدید بدن
  • احساس بیماری
  • درد عضلانی
  • احساس گرما در پوست
  • عرق کردن

علائمی همچون خواب الودگی، رخوت و سستی، جوش و تاول و رگه های قرمز رنگ می تواند نشانگر گسترش روز افزون سلولیت ها باشد. در صورت مشاهده هرکدام از این علائم و نشانه ها سریعا با پزشک خود تماس بگیرید.

درمان

بسیاری از مردم از ظاهر چروکیده وهموار پوست خود به دلیل وجود سلولیت ها ابراز نارضایتی کرده وخواهان داشتن پوستی صاف و نرم هستند.به همین دلیل در مورد نحوه و راههای درمان سلولیت ها مقالات و مطالب فراوانی نوشته شده و روش های متعددی ابداع شده است. از تغییرات در رژیم غذایی گرفته تا کرم های برطرف کننده سلولیت و درمان های مکانیکی همه در جهت درمان سلولیت ها به کار گرفته شدند.

رژیم غذایی، تمرین و ورزش، کرم های سلولیت، لیزر یا پرتو درمانی، مزوتراپی و لیپوساکشن همگی از جمله موارد موثر در کاهش، درمان و رفع سلولیت ها به شمار می روند. اگر شما نیز جزء آن دسته از اکثریت مردان و زنانی هستید که از وجود سلولیت در بدن خود رنج می برید حتما به خوبی آگاه هستید که برطرف کردن و از بین بردن انها چه اندازه مشکل می باشد.  با ورزش و رژیم فقط از میزان چربی ها و استحکام مناطق مستعد سلولیت ها کاسته میشود اما سلولیت ها همچنان باقی می ماند. سلولیت ها  اغلب حتی در افراد لاغر و با تناسب اندام نیز مشکل ساز شده اند زیرا در واقع بافت و ساختار انهاست که نسبت به کمیت و مقدارشان مهمتر می باشد. لیزر درمانی اولین روش  مورد تاییدFDA (( سازمان غذا و دارو امریکا) در درمان و از بین بردن ساختارسلولیت ها و با ماندگاری بالا به شمار می اید.

• لیزر یا پرتو درمانی :

FDA دو وسیله پرتو درمانی را در پاک سازی و درمان سلولیت ها به تایید رسانده است. این دو وسیله از ترکیب ساکشن(مکش) و یا ماساژ به همراه پرتو استفاده می کند. در روشTri Active ترکیب لیزری ضعیف به همراه ساکشن در درمان و رفع سلولیت به کار می رود در حالی که درvelasmooth  از لیزر و ماساژ به طور همزمان استفاده می شود . همانند روش اندرمولوژی، در دو روش فوق نیز به چندین جلسه درمانی ، به همراه جلسات درمانی نگهدارنده برای حفظ ظاهر بهبود یافته پوست  نیازمی باشد. طبق تاییدیه FDA استفاده از انرژی لیزر در درمان سلولیت ها در این دو وسیله بلامانع است و بنا به گفته تولید کنندگان این وسیله توانایی اب کردن چربی های زیر پوست، در هم شکستن نوارهای فیبروز زیر پوستی را دارا بوده و به علاوه محرک ساخت کلاژن نیز می باشند.

در طول عمل، پزشک جراح یک تیوپ نازک را از طریق برش های کوچک زیر پوست مناطق مملو از سلولیت  وارد کرده و با استفاده از لیزر عبوری از این تیوپ شروع به اب کردن توده های چربی برامده وخردکردن نوارهای فیبروزی میکند که عامل اصلی فرورفتگی های پوست و در نتیجه ظاهر نامناسب این مناطق می باشند .

در روش لیزر درمانی با وارد نمودن فیبرهای نازک نوری به زیر پوست، نوارهای رشته ای چربی در هم شکسته می شوند که عامل ایجاد سلولیت در زنان است. لیزر، گودی ها و فرورفتگی های ایجاد شده بر روی پوست( ناشی از تجمع سلولیت ها) را از بین می برد. لیزر با از بین بردن نوارهای چربی در زیر پوست از انتقال خون به این مناطق و رشد مجدد انها جلوگیری کرده و همچنین باعث تحریک سلولهای سازنده کلاژن می شود.

طی هر جلسه درمان چنین ناحیه اط بدن را می توان درمان نمود. از رایج ترین این نواحی می توان به باسن، کفل ها و ران ها اشاره کرد. بعد از عمل احتمال بروز کمی کبودی و تورم در محل وجود دارد که البته یک یا دو هفته بعد بهبود میابد.

استفاده از لیزر درمانی در کاهش سلولیت های شکم و پا:

لیزر درمانی روشی مورد استفاده درحذف، درمان و درمان سلولیت های بدن می باشد. این روش معمولا در مطب پزشک و با ایجاد بی حسی موضعی در محل صورت می گیرد. برای دستیابی به نتایج مطلوب تر نیاز به چندین جلسه لیزردرمانی می باشد. با استفاده از این روش چربی ها به طور موثری خرد و ذوب شده و از طریق جریان خون شسته می شوند. طبق گفته کارشناسان روش لیزر درمانی انقلابی جدید دراین زمینه محسوب شده زیرا تنها با یک جلسه درمان و بسیار سریع نتایج خود را نشان میدهد.

مزایا:

• روشی بسیار مناسب برای تخریب سلولیت ها
  • پاک کردن سلولیت ها از زیر پوست به جای درمان های معمول بر روی غشا میانی
  • فرایند درمان سریع
  • نتایج طولانی مدت
  • درمان منحصربه فرد

هزینه: بستگی به اندازه و ناحیه درمان دارد.

• مزوتراپی :

روشی است بحث برانگیز در از بین بردن سلولیت ها. این روند شامل تزریق داروها و ترکیباتی دیگر داخل بافت های پوست می باشد. اغلب داروهای تزریق شونده مورد تایید FDA فقط مختص به این شرایط خاص نبوده و در موارد دیگر نیز قابل استفاده می باشند. داروهای گیاهی و ویتامین ها نیز اغلب در ترکیبات تزریق شده در روش مزوتراپی دیده می شوند. اکثر این تزریقات طی چندین جلسه(۱۰ یا بیشتر) صورت می گیرد. اگرچه این روش توسط بسیاری از پرشکان پیشنهاد میشود اما خیلی از متخصصان نیز اظهار داشته اند که مزوتراپی روشی تایید نشده و مخاطره امیز محسوب می شود. در مقاله ای که در سال ۲۰۰۵و در روزنامه لیز درمانی و زیبایی به چاپ رسید این گونه بیان شد که: بیمارانی که روش مزوتراپی را برای درمان سلولیت ها انتخاب کرده اند،  می بایست به این نکته واقف باشند که اگرچه مواد تزریق شده به پوست در این روش از لحاظ پزشکی بی خطر محسوب می شوند اما شرایط کلی عمل مزوتراپی هنوز کاملا ایمن و مفید ارزیابی نشده است.

مزوتراپی اولین بار توسط یک پزشک فرانسوی و برای از بین بردن درد ناشی از بیماریهای التهابی پوست ابداع شد. مزوتراپی تزریق ترکیباتی از جمله ویتامین ها، مواد معدنی، امینواسیدها و انزیم ها به بافت های زیر پوست می باشد. اگر چه مزوتراپی باعث شکسته شدن ذرات چربی و بهبود اندکی در ظاهر سلولیت ها می شود اما فرد با خطر عوارض جانبی همچون تورم، عفونت و ایجاد برجستگی هایی نامنظم بر روی پوست روبرو است.

• لیپوساکشن:

عملی جراحی برای حذف رسوبات چربی بدن. کارلیپوساکشن از بین بردن چربی های عمیق تر بدن و نه  فقط سلولیت های واقع در زیر پوست می باشد . بحث های فراوانی درمورد کارایی و اثربخشی این روش وجود دارد. موسسه درماتولوژی امریکا و همچنین بسیاری از جراحان پلاستیک هشدار داده اند که عمل لیپوساکشن ممکن است باعث ایجاد فرورفتگی ها و گودی های زیادی در پوست میشود که این امر منجر به بدتر شدن ظاهر ان می شود.