درمان قرمزی پوست صورت (روزاسه) با لیزر

قرمزی پوست و خارش صورت عارضه ی ناخوشایندی است که در همه ی افراد  خصوصاً نوزادان شیر خوار و کودکان بوجود می آید. این قرمزی و سرخ شدن در سرما، هنگام ورزش، پس از اصلاح صورت و یا حتی بدون علت خاصی ایجاد می شود. برای رفع و درمان قرمزی پوست با ما همراه باشید.

قرمزی پوست (روزاسه) چیست؟

قرمزی یا گلگون شدن پوست احساس گرما و قرمز رنگ شدن سریع گردن، قسمت بالایی سینه یا صورت است. سرخی صورت اغلب در اثر خجالت ایجاد می شود. پوست سرخ شده یک واکنش فیزیکی رایج به اضطراب، استرس، خجالت، عصبانیت یا وضعیت عاطفی دیگر است. قرمزی صورت بیشتر یک نگرانی اجتماعی است تا دغدغه پزشکی.

دلایل قرمزی صورت

قرمزی صورت دلایل متعددی از قبیل وضعیت عاطفی شدید یا خوردن غذاهای تند دارد. بسیاری از بیماری ها  نیز همراه با قرمزی پوست هستند. رایج ترین بیماری ای که باعث قرمزی صورت می شود روزاسه نام دارد.
روزاسه یک بیماری پوستی است که باعث ورم، قرمزی و زخم های شبیه آکنه می شود. در حالی که دلیل بوجود آمدن روزاسه مشخص نیست، ورم عروق خونی ناشی از استرس و غذاهای تند، و آب و هوای بسیار گرم وضعیت این بیماری را بدترمی کنند. زنانی ۳۰ تا ۵۰ ساله ای که پوست روشنی دارند بیشتر مبتلا به این بیماری می شوند.

عوامل خطر

متخصصین در مورد دلایل دقیق روزاسه به قطعیت نرسیده اند. گفته می شود که عوامل مرتبط زیر در بوجود آمدن روزاسه نقش دارند:
ناهنجاری های عروق خونی پوست

متخصصین پوست می گویند یکی از عوامل اصلی این بیماری احتمالا ناهنجاری های عروق خونی صورت است که باعث گلگون شدن چهره، قرمزی پایدار و عروق خونی نمایان در صورت می شود. اینکه چه چیزی باعث ورم عروق خونی می شود هنوز یک راز است.

پوست روشن
افرادی که پوست روشنی دارند، نسبت به افراد دیگر بیشتر دچار روزاسه می شوند.

انگل هیره فولیکول مو
انگل هیره فولیکول مو در پوست انسان زندگی می کند و معمولا هیچ مشکلی بوجود نمی آورد. با این حال، افراد مبتلا به روزاسه تعداد هیره های بیشتری نسبت به افراد دیگر دارند. متخصصان نمی دانند که آیا هیره ها روزاسه را بوجود می آورند یا روزاسه باعث افزایش جمعیت هیره ها می شود. به عبارت دیگر افزایش جمعیت هیره فولیکول مو علت روزاسه است یا معلول آن.

باکتری هیلیکوباکترپیلوری

باکتری هلیکوباکتر پیلوری در دل و روده یافت می شود، تولید برادی کینین ، پروتئینی که باعث گشاد شدن عروق خونی می شود، را تحریک می کند. متخصصان می گویند این باکتری در ایجاد روزاسه نقش دارد.

سابقه خانوادگی ( ارثی، ژنتیکی)
۳۰ تا ۴۰ درصد از افراد مبتلا به روزاسه اقوام نزدیکی دارند که به این بیماری مبتلا شده است. متاسفانه، دانشمندان هنوز نمی دانند که چه ژن هایی در این بیماری نقش دارند و چگونه منتقل می شوند.

علت ها و نشانه ها

علائم و نشانه های مرتبط با روزاسه زیاد هستند، با این حال، هر فرد علائم مخصوص خود را دارد. علائم و نشانه های زیر در اغلب موارد مشاهده  می شود
گلگون شدن پوست ( سرخ شدن راحت پوست)
این علامت معمولا اولین علامت وضعیتی است که بسیاری آن را پیش روزاسه می نامند. گلگون شدن پوست ممکن است تا پنج دقیقه طول بکشد. گلگون شدن پوست از صورت به گردن و سینه گسترش پیدا می کند. بعضی از افراد می گویند در طول گلگون شدن پوست احساس گرمای ناخوشایندی به آنها دست می دهد.

فزونکاری پوست صورت
عروق خونی حساس به آسانی نسبت به محرک های موضعی ( لمس ) و محرک های جسمانی دیگر از قبیل نورخورشید واکنش نشان می دهند و گشاد می شوند. بسیاری از افراد این وضعیت را  به اشتباه " حساسیت پوستی"  می نامند، اما  این عروق خونی حساس هستند که روزاسه را بوجود می آورند نه سلول های پوستی حساس.

قرمزی شدن دائمی صورت
گاهی اوقات گلگون شدن پوست همراه با قرمز شدن دائمی  صورت است. قرمزی مانند یک لکه ماه گرفتگی ممکن است از بین نرود. این مساله ناشی از گشاد شدن عروق خونی کوچک در نزدیکی سطح پوست صورت است.

لکه، جوش، چرک دانه ( روزاسه التهابی)

گاهی اوقات، لکه، جوش و چرک دانه های کوچکی روی صورت ظاهر می شوند که همچنین روزاسه التهابی نامیده می شود. بسیاری از افراد آنها  را به خاطر شباهت با آکنه نوجوانی اشتباه می گیرند. با این حال، در بیماری روزاسه برخلاف آکنه پوست جوش سرسیاه ندارد.

عروق خونی ملتهب ( روزاسه عروقی)
با افزایش و تشدید علائم و نشانه های روزاسه، عروق خونی کوچک روی بینی و گونه ورم می کنند و نمایان می شوند (تلانژکتازی) .این ضایعات گاهی اوقات شبیه تارعنکبوت هستند. پوست و صورت لکه دار می شود و شبیه پوست افراد معتاد به الکل می شود. با این حال، این بیماری با التهاب عروق خونی در سطح پوست ایجاد می شود، نه الکل.

رینوفیما- ضخامت بافت نرم بینی

روزاسه شدید منجر به ضخامت پوست مخصوصا در ناحیه بینی می شود. ناحیه  بینی خمیری و بزرک می شود ( رینوفیما). این اتفاق کمتر پیش می آید و بیشتر برای مردان اتفاق می افتد تا زنان.

روزاسه چشمی

در این وضعیت چشم می سوزد و می خارد و قرمز می شود. داخل پلک شما  ملتهب و پوسته پوسته می شود و باعث ورم ملتحمه می شود. بعضی از افراد نمی توانند لنز چشمی را تحمل کنند و باعث ایجاد گل مژه می شود. در موارد بسیار نادر دید فرد تار می شود. تقریبا ۵۰ درصد از بیماران مبتلا به روزاسه نوعی حساسیت چشمی یا علائم مرتبط با چشم دارند.

ورم صورت
مایع و پروتئین بیش از حدی از عروق خونی نشت می شود و در نهایت باعث می شود که دستگاه لنفاوی نتواند این نشتی را خیلی سریع کنترل کند. این مساله باعث  جمع شدن مایع در پوست صورت می شود.

درمان و روزاسه

rozase

روش های درمانی متعددی وجود دارد که علائم و نشانه های آن را بهبود می بخشد. ترکیب دارو و تغییر سبک زندگی به تدریج باعث عرضه بهترین نتایج برای شما می شود.پزشک ممکن است کرم های استتاری تجویز  کنند که از شکل افتادگی پوست را می پوشانند.

درمان با دارو
درمان با دارو شامل ترکیبی از داروهای  موضعی  ( که روی پوست استعمال می شوند) و داروهای خوراکی ( بلیعیدن قرص یا کپسول) می شود.

داروهای موضعی
داروهای موضعی باعث کاهش التهاب و قرمزی می شوند و روی یک یا دوبار روی پوست استعمال می شوند. این داروها عموما به همراه چند داروی خوراکی  مورد استفاده قرار می گیرند. آنتی بیوتیک ها ( مترونیزادول )، ترتینون، بنزیول پروکسید و اسید آزلیک نمونه هایی از داروهای موضعی ای هستند که عموما تجویز می شوند.

آنتی بیوتیک های خوراکی

برای درمان روزاسه آنتی بیوتیک های خوراکی  به دلیل داشتن ویژگی های ضدالتهابی بیشتر تجویز می شوند. آنتی بیوتیک های خوراکی  نتایج سریع تری را نسبت به آنتی بیوتیک های موضعی عرضه می کند. از نمونه آنتی بیوتیک های اورال می توان به تتراسایکلینی، مینوسایکیلین و اریترومیسین اشاره کرد.

ایزوترتیونین ( آکوتان)

این دارو گاهی اوقات وقتی روش های درمانی دیگر برای موارد شدید  بیماری روزاسه التهابی جواب ندادند، استفاده می شود. این دارو بسیار قدرتمند است و مانع از تولید چربی توسط غده های چربی می شود. از آنجایی که این دارو عوارض جانبی شدیدی دارد، بیمار باید به دقت تحت نظارت قرار بگیرد.
قطره بلفامید

یک نوع مخصوص از قطره های چشمی استروئیدی که گاهی اوقات برای بیماران مبتلا به روزاسه چشمی تجویز می شود. قطره های چشمی روی سه بار و مدت سه تا هفت روز باید استعمال شوند و سپس متوقف شوند یا خیلی کم مورد استفاده قرار می گیرند.
تتراسایکلین: این آنتی بیوتیک ها برای بیمارانی تجویز می شود که علائم روزاسه چشمی را دارند. داکسی سایکلین به بهبود خشکی، خارش، دید تار و حساسیت به نور کمک می کند.

درمان با لیزر

برای  بیمارانی که عروق خونی نمایانی دارند ( تلانژکتازی)  لیزردرمانی استفاده می شود تا این عروق خونی کوچک تر شوند. درلیزردرمانی از نور پالس دار شدید استفاده می شود. این کار توسط یک متخصص پوست  انجام می شود.اگر چه این روش درمانی تا اندازه ای دردناک است، بسیاری از بیماران می توانند بدون نیاز به بیهوشی آن را تحمل کنند.
لیزردرمانی گاهی اوقات باعث کبودی، کبره بستن پوست، ورم، حساسیت و در موارد نادر عفونت می شود. این عوارض جانبی معمولا در عرض چند هفته از بین می روند، اگر چه در صورت بروز عفونت باید آنتی بیوتیک مصرف کرد.
برای بیماری روزاسه در پوست های روشن از لیزردرمانی استفاده کنید
مجبور نیستید با علائم روزاسه بر روی پوست به زندگی خود ادامه دهید و مجبور نیستید وقت و زمان با ارزش خود را با پوشاندن این علائم با آرایش سپری کنید. لیزردرمانی مخصوص روزاسه باعث کاهش قرمزی روزاسه و گلگون شدن پوست می شود و در عرض چند جلسه درمانی که عموما بدون درد است، پوستی طبیعی تر و روشن تر خواهید داشت.

از لحاظ بالینی ثابت شده است که لیزردرمانی مخصوص روزاسه موجب کاهش علائم زیر می شود:
جوش، قرمزی و گلگون شدن پوست
لکه، جوش و چرک دانه شبیه آکنه
ورم، التهاب و درد
نتایج دائمی تر نسبت  به کرم های موضعی
در لیزردرمانی، از پالس های نور برای هدف قرار دادن  و درمان عروق خونی ای که مسئول قرمزی مزمن روی پوست هستند، اسسفاده می شود. وقتی عروق خونی بیماری روزاسه درمان شدند، قرمزی و جوش از بین می رود، بهتر از همه، درمان روزاسه با لیزر موجب از بین بردن ظاهر عروق خونی شکسته و جوش های سرسیاه شبیه آکنه مرتبط با این بیماری رایج می شود و در نتیجه رنگ پوست را بهبود می بخشد.

مزایای لیزردرمانی مخصوص روزاسه

جلسات درمانی آن سریع و آسان با حداقل درد یا بدون درد می باشد.
جلساتی راحت که سی دقیقه یا کمتر از آن طول می کشد.
نتایج فوق العاده با حداقل زمان بهبودی یا بدون زمان بهبودی دارد.
برای جوش های صورت، گلگون شدن و قرمزی پوست خود یک برنامه لیزردرمانی تعیین کنید.

عوارض جانبی لیزردرمانی در روزاسه نسبت به داروهای مشابه

داروهای خوراکی  و آنتی بیوتیک هایی که برای درمان روزاسه مورد استفاده قرار می گیرد عوارض جانبی سیستمیکی دارند و اثر بخشی آنها چندین هفته طول می کشد. درمان بوسیله دارو همچنین برای زنان باردار یا شیرده خطرناک است. لیزردرمانی مخصوص روزاسه خیلی سریع جواب می دهد. هر جلسه لیزردرمانی کمتر از ۳۰ دقیقه طول می کشد و پس از اولین جلسه درمانی می توانید متوجه بهبود وضعیت خود شوید. این روش درمانی هدف مند است و تنها عروق خونی را تحت تاثیر قرار می دهد و به پوست سالم فرد آسیب وارد نمی کند، بنابراین جایگزین مناسبی برای کرم ها و داروهای دهان و دندان است.

نتیجه گیری

همانطور که مشاهده نمودید اگرچه روزاسه عارضه ی ناخوشایندی است، ولی کاملاً قابل درمان می باشد. بهترین روش کم عوارض این بیماری لیزر درمانی است که عوارض جانبی کمی به همراه دارد.

کلینیک زیبایی افتخار دارد با بهره گیری از کادر پزشکی مجرب و همچنین پیشرفته ترین دستگاه های روز دنیا، به انجام این روش درمانی با معقول ترین هزینه می پردازد.

خدمات تخصصی معرفی شده در این سایت صرفا جهت آگاهی و اطلاع می باشد