پارگی مینیسک زانو چیست

پارگی منیسک زانو یک آسیب شایع است زانو بزرگترین و پیچیده ترین مفصل در بدن شما است از آنجایی که شما بسیار از مفصل زانو استفاده می کنید این مفصل آسیب پذیر است دلیل این است که این مفصل از بسیاری قطعات ساخته شده است. پارگی منیسک زانو از جمله آسیب های شایع در (  ورزشکاران ) به خصوص کسانیکه بازی های ورزشی با برخورد فیزیکی دارند در معرض خطر پارگی های منیسک می باشد با این حال، هر کسی در هر سنی می تواند به دچار پارگی منیسک شود.

MINISK_CFI_IR

مینیسک چیست؟

مینیسک یک نوع از غضروف هستند که در مفصل زانو وجود دارد مینیسک، دیسک های C شکل هستند که در زانو وجود دارند هر زانو دو مینیسک یک در لبه خارجی زانو و یکی در لبه داخلی دارد. مینیسک ها با تعادل وزن در سرتاسر زانو سبب ثابت نگه داشتن زانو می شود.

چه چیزی باعث پارگی مینیسک می شود؟

پارگی مینیسک معمولا با چرخاندن سریع زانو هنگام بلند کردن اشیاء سنگین و یا در بازی های ورزشی ایجاد می شود. با مسن تر شدن، پاره شدن مینیسک آسان تر می شود.
سه نوع پارگی مینیسک وجود دارد.
با یک پارگی کوچک، شما ممکن است درد و تورم خفیف داشته باشید. این درد معمولا درطول ۲ یا ۳ هفته  از بین می رود.
پارگی در حد متوسط می تواند درد در کنار یا مرکز زانو ایجاد کند تورم به آرامی در ۲ یا ۳ روز بدتر می شود این ممکن است سبب احساس سفتی در زانو و محدودیت در خم شدن زانو شود زمانی که شما زانو را پیچ و تاب یا چمباتمه می زنید ممکن است درد شدیدی احساس کنید این علائم در مدت ۱ یا ۲ هفته از بین می رود اما اگر شما زانو را پیچ و تاب دهید و یا بیش از حد از زانو استفاده کنید درد بر می گردد و اگر پارگی درمان نشود درد برای سال ها باقی می ماند.
در پارگی شدید، تکه ای از مینیسک پاره شده می تواند به فضای مفصلی حرکت کند این می تواند سبب گرفتن یا قفل کردن زانوی شما شود. شما ممکن است نتوانید زانو را به حالت مستقیم درآورید شما ممکن است احساس  لرزش در زانو داشته باشید و ممکن است بعد از صدمه، در عرض ۲ یا ۳ روز متورم شده و تبدیل به سفتی در زانو شود.

علائم پارگی مینیسک چیست؟

علائم شایع شامل ( درد زانو، تورم زانو، حساسیت به لمس در هنگام فشار دادن بر روی مینیسک، کلیک در زانو و محدودیت حرکت در زانو ) می باشد.

چگونه یک پارگی مینیسک تشخیص داده می شود؟

یک معاینه بالینی کمک خواهد کرد که پزشک با نگاه در هر دو زانو و بررسی حساسیت به لمس، دامنه حرکت و ثبات در زانو، پارگی منیسک را تشخیص می دهد اشعه X از زانو نیز معمولا انجام می شود
شما ممکن است نیاز به ملاقات با جراح ارتوپد برای آزمایشات (MRI  ) و درمان داشته باشید.

درمان پارگی مینیسک چگونه است؟

درمان ممکن است شامل ( استراحت، یخ گذاشتن، بستن زانو با یک نوار الاستیک، درمان فیزیکی، جراحی برای ترمیم مینیسک، جراحی برای برداشتن بخشی از مینیسک ) باشد
پارگی کوچک در لبه بیرونی مینیسک اغلب با استراحت و فیزیوتراپی التیام می یابد. جراحی گزینه خوبی برای پارگی بزرگتر در لبه بیرونی مینیسک است .
جراحی ممکن است با پارگی های بزرگ در نزدیکی مرکز مینیسک خیلی موفق نباشد اما عمل جراحی برای تعمیر این نوع از پارگی ممکن است به آن دلیل که دوباره می تواند به کار زانو کمک کند یک انتخاب مناسب برای جوانان باشد در افراد مسن تر ممکن است نفعی نداشته باشد مدت بهبود یافتن از عمل جراحی بستگی به نوع عمل شما دارد. برنامه بازیابی شامل استراحت، راه رفتن و ورزش های خاص می باشد.

بعد از پاره شدن مینیسک ورزشکار احساس درد در زانوی خود می کند ولی معمولا شدت درد به آن میزان نیست که ورزشکار نتواند به رقابت خود ادامه دهد.

در این حالت معمولا بعد از گذشت ۲۴ ساعت زانو متورم شده و دچار محدودیت حرکات می شود . در بعضی از افراد پارگی مینیسک ممکن است باعث قفل شدن زانو شود . در معاینه زانو تندرنس دارد که این دردناکی در خط مفصلی مشهود تر است.

تست مک موری (خم و راست کردن و چرخاندن زانو است که با این حرکت ممکن است بیمار احساس درد در مفصل زانوی خود داشته باشد )در پارگی مینیسک مثبت می شود
معمولا در عکس ساده رادیوگرافی شواهدی دال بر پارگی مینیسک دیده نمی شود ولی با MRI یا انجام آرتروسکوپی تشخیص قطعی می شود.

درمان پارگی مینیسک شامل دو مرحله است یکی فاز حاد و دیگری فاز مزمن.

در فاز حاد آسیب باید در ابتدا فرد را از بازی خارج کرد به وی استراحت داد و زانو را تحت کامپرشن و درمان با یخ قرار داد .معمولا در هر یک ساعت بین ۱۰ تا ۲۰ دقیقه از یخ بر روی موضع استفاده می شود بهتر است از تماس مستقیم یخ با بافت پرهیز شود زیرا ممکن است باعث آسیب پوست شود. این درمان باعث کاهش تورم و التهاب در بافت آسیب دیده می شود .

درمان فاز حاد معمولا بین ۴۸ تا ۷۲ ساعت به طول می انجامد.

در فاز مزمن درمان تاکید بر روی بازتوانی و در صورت داشتن اندیکاسیون ، عمل جراحی است.

نوع درمان بر حسب سن فرد ، میزان فعالیت و تحرک فرد ، میزان و ناحیه پارگی مینیسک و مدت زمانی که از پارگی گذشته است تغییر می کند.

ناحیه ای که در یک سوم خارجی مینیسک قرار دارد دارای خون رسانی خوبی است و پارگی هایی که در این قسمت هستند ممکن است به طور خودبخودی یا با عمل جراحی ترمیم شوند.ناحیه دو سوم مرکزی به صورت خود به خودی یا عمل جراحی ترمیم نمی شود بلکه احتیاج به جراحی و خارج کردن مینیسک به صورت کامل یا نسبی دارند که این عمل معمولا به وسیله آرتروسکوپی و توسط جراح متخصص ارتوپدی انجام می شود.

درمان فیزیوتراپی

بعد از عمل جراحی ورزشکاران باید تحت فیزیوتراپی قرار بگیرند که ممکن است این درمان برحسب نوع عمل جراحی تا چندین ماه طول بکشد و شامل مراحل مختلف درمانی می باشد .

بعد از طی این مراحل ورزشکار برای بازگشت به رقابت و شرکت در مسابقات آماده شده است.