انگشتان دست

بیماری های عمومی و سیستمیک متعددی می توانند با تاثیر بر روی اعصاب حسی موجب بروز گزگز و سوزش دست  شوند. در ادامه مقاله به تعدادی از آن ها اشاره می شود.

بیماری های عروقی

مهمترین بیماریهای عروقی که موجب سوزن سوزن شدن دست و پا می شوند عبارتند از

•    سکته مغزی کامل یا ناقص که می تواند به علت خونریزی مغزی و یا نرسیدن خون به مغز ایجاد شود

•    میگرن می تواند همراه با گزگز یک طرفه در دست و یا پا باشد

•    سندروم رینود می تواند با کاهش خونرسانی به اندام موجب گزگز شود

بیماری های عفونی

بیماری های عفونی متعددی می توانند عامل گزگز و سوزن سوزن شدن دست و پا شوند که مهمترین آن ها عبارتند از

•    ایدز می تواند به علت آسیب رساندن به سلول ها نخاع و یا تولید مواد سمی به توسط سلول های دفاع ایمنی بدن انسان موجب گزگز در دست و پا شود

•    جذام که در آن میکروب مستقیما به پوست و اعصاب آن حمله کرده و موجب مورمور شدن دست و پا میشود

•    زونا و تبخال هر دو بیماری های ویروسی هستند که می توانند موجب مور مور شدن دست و پا شوند

مشکلات روحی

حملات وحشت و ترس می تواند همراه با تند نفس کشیدن شود و این تنفس سریع موجب گزگز دست و پا می شود. همچنین بعضی مشکلات روحی می توانند خود را بصورت احساس مورمور نشان دهند. شروع یائسگی می تواند موجب مورمور شدن دست و پا شود.

بیماری های التهابی عروقی مانند بیماری لوپوس، روماتیسم مفصلی، پلی آرتریت ندوزا، سندروم شوگرن، سارکوئیدوز و بیماری بهجت می توانند موجب گزگز شوند. بعضی بیماری های مادرزادی مانند بیماری شارکو ماری توث می توانند اعصاب محبطی را درگیر کرده و در دست و پا ایجاد گزگز کنند. بعضی انواع تشنج می توانند خود را تنها بصورت سوزن سوزن شدن اندام نشان دهند.

در بعضی از انواع سرطان ها ممکن است به علت فشار تومور به عصب، عوارض جانبی درمان سرطان و اختلالات تغذیه ای و متابولیک دست و پا گزگز کنند.

"از سری مطالب پزشکی عمومی و غیر تخصصی سایت (اطلاعات  عمومی و غیر تخصصی پزشکی برای افزایش دانش سلامت  و اطلاعات عمومی پزشکی بازدیدکنندگان)"