ضعف پاها و بیماری حرکتی یک اختلال عصبی حرکتی شایع است که در ردیف «اختلالات خواب» طبقه‌بندی می‌شود؛ زیرا سبب اختلال در خواب شبانه می‌شود و اگر شما به این بیماری دچار باشید، وقتی نشسته یا دراز کشیده‌اید، شدیداً و مدام در پاهایتان احساس ضعف و ناراحتی می‌کنید و می‌خواهید بلند شوید، راه بروید و پاهایتان را ماساژ دهید. همچنین فقر آهن همیشه عامل کم خونی ( آنمی) نیست و آنمی علل گوناگونی دارد، برخی بیماران بی آنکه آنمی داشته باشند، دچار فقر آهن هستند و ذخایر آهن بدن شما به میزان کافی نیست، اگر تا به حال خونریزی معده یا روده داشته‌اید، خونریزی‌های ماهانه شما زیاد است یا مکرر خون اهدا کرده‌اید، ممکن است فقر آهن داشته باشید که می‌تواند به عنوان یک عامل زمینه‌ای این سندرم را ایجاد کرده باشد. همچنین در مورد نارسایی کلیه باید تاکید کرد که اگر کارکرد کلیه شما به هر دلیلی مختل شده باشد، به احتمال زیاد فقر آهن و آنمی دارید، زیرا عملکرد ناقص کلیه سبب کاهش میزان ذخایر آهن در خون می‌شود و این نقصان در کنار تغییرات دیگر مواد شیمیایی در بدن هم می‌تواند این مشکل عصبی حرکتی را به وجود آورد. پس می‌بینید که سندرم پاهای بی‌قرار همیشه تنها یک بیماری نیست؛ بلکه می‌تواند هشداری باشد از وجود اختلالی در کارکرد سایر اعضای بدن. *ضعف پاها در هر سنی رخ می‌دهد با راه رفتن و ماساژ پاها ضعف و خستگی پاها به طور موقت برای چند دقیقه‌ای از بین خواهد رفت، اما همیشگی نیست و این سندرم می‌تواند در هر سنی بروز کند و با افزایش سن بدتر می‌شود. وی با بیان اینکه هر چند برخی از بیماران قبل از ۱۸ سالگی با چنین شکایت‌هایی به پزشک مراجعه می‌کنند، افزود: با وجودی که پاهای بی‌قرار و آزار دهنده به آسیب‌های جدی دیگری منجر می‌شوند و به شکل یک بیماری مزمن فرد را آزار می‌دهند، اما گاهی اوقات هم ممکن است فرد را بسیار ناتوان کنند. در این زمینه همچنین متخصص طب فیزیکی و توانبخشی دیگری داشتیم بیان کرد: اغلب بیماران می‌گویند که مدام می‌خواهند پاهایشان را حرکت دهند، آنها حس می‌کنند پاهایشان گزگز می‌کند، مور مور و ریش ریش می‌شود و احساسی دارند که گویا حشره‌ای روی پوست آنها راه می‌رود. این بیماران عصرها، شب‌ها یا وقتی می‌خواهند بخوابند، بیشتر احساس ناراحتی می‌کنند و مبتلایان به سندرم پاهای بی قرار از درد، داغ شدن و خارش در عضلات پاهایشان شکایت دارند و البته نشانه‌های فوق گاهی در بازوها هم بروز می‌کند. وی در مورد دوپامین که یک نوع ماده شیمیایی در مغز است، ادامه داد: وقتی تعادل یک ماده شیمیایی به نام «دوپامین» در مغز بر هم می‌خورد، این سندرم خود را نشان می‌دهد، دوپامین پیام‌های مغز را که برای کنترل حرکت عضلات صادر می‌شود به پاها می‌رساند. *فقر آهن و نارسایی کلیه یکی دیگر از دلایل ضعف پاها بارداری اگر با داشتن سندرم پاهای بی‌قرار باردار شوید یا میزان هورمون‌ها در بدنتان تغییر کند، ممکن است علائم به طور موقت تشدید شوند، برخی زنان در همان نخستین حاملگی و به ویژه در سه ماهه آخر، نخستین بار این حالات ناراحت کننده را حس می‌کنند و خوشبختانه شکایت و نشانه‌هایی که پزشک در اغلب زنان حامله مشاهده می‌کند پس از زایمان سریع از بین می‌روند. در بیشتر موارد بیماری زمینه‌ای جدی و قابل توجهی وجود ندارد؛ اما گاهی اوقات ممکن است بیماری زمینه‌ای وجود داشته باشد که یا بیمار از آن باخبر است یا در مراجعه به پزشک به وجود آن پی می‌برد.

5

از بهترین راه ها و روش های درمان ضعف رفتن ماهیچه های پا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• تزریق

درمان ها اولیه با تزریق فولیک اسید درطول ۳ هفته انجام میشود دراکثر افراد بعد ازتزریق فولیک اسید علائم ضعف ماهیچه ها بهبود میابد

مصرف مکمل های خوراکی مانند ویتامین نمیتواند مانند تزریق فولیک اسید موثر باشد رژیم غذایی واصلاح سبک زندگی هم میتواند باعث کاهش علائم سندروم ضعف پا شود.غداها هم باید ازلحاظ ایجاد حساسیت تست شوند تا ازایجاد ضعف ساق پا جلوگیری شود.

تحقیقات دیگری نشان میدهد که کاهش هورمون کورتیزول درهنگام عصر ودرساعات اولیه شب باعث ایجاد ضعف پا میشود.تزریق کورتیزول دردوزهای پایین میتواند باعث جبران کورتیزول شود وضعف پا کاهش میابد.

• داروها

درصورتی که علائم بوسیله مواردی که اشاره شدکاهش نیافت پزشک مصرف دارو را به شما پیشنهادمیکند.

داروی دوپامین یکی ازداروهایی است که برای درمان ضعف پا تجویزمیشود این دارو در انواع وبرندهای مختلفی وجوددارد.مصرف دوپامین در سطوح ضعیف درافرادی که دچار ضعف پا هستند توصیه میشود.

داروهای دوپامین که برای ضعف پا تجویز میشود شامل پارامیپکسول،روپینیرول،روتیگوتین است درصورتیکه یکی ازاین داروها را مصرف کنید با کاهش علائم ضعف پا مواجه خواهیدشد.

دوپامین مانند هرنوع داروی دیگری متیواند دارای عوارض جانبی باشد رایجترین عوارض جانبی این دارو شامل حالت تهوع واستفراغ،رنگ پریدگی،خستگی،اختلال درخواب است.اگر چه اکثر افراد با مصرف این دارو دچار هیچ گونه عوارض جانبی نمی شوند یا عوارض جانبی خفیفی ایجاد میشود وبا مصرف مکرر آن عوارض جانبی آن ازبین میرود.

داروهای دیگر که متیواند برای درمان ضعف پا استفاده شود شامل موارد زیراست

کاربا مازپین،گابا پنتین ،پریگابالین ،مسکن های قوی،بنزودایزپین است

درصورتیکه هیچ کدام ازاین درمان ها موثر نباشد مورددیگری برای درمان وجود دارد

• تمرینات ورزشی

شواهد زیادی وجود دارد که حاکی ازاین مورد است که انجام تمرینات منظم درطول روز میتواند باعث کاهش علائم ضعف پا وکاهش حرکات ساق پا که هنگام خواب باعث برهم زدن خواب میشود شود.

به عنوان مثال افرادی که دچا رضعف پا هستند به دوگروه تقسیم شدند وبرروی آنهامطالعاتی انجام داده شد یک گروه آنها ۳ جلسه دریک هفته تمرین انجام دادند وگروه دیگر هیچ تمرینی انجام ندادند بعد ازگذشت ۲۰هفته گروهی که تمرینات خاص انجام داده بودند درمقایسه با گروه دیگر دچار کاهش علائم شده بودند.اما برای اطمینان از این مطالعات تحقیقات بعدی نیازاست انجام این تمرینات باعث ایجاد ضرر نمیشود وشما میتوانید برای بهبود علائم این تمرینات را انجام دهید.