خیلی از دردها از قبیل کمردرد، گردن‌درد، پشت‌درد، کوفتگی اعضای بدن، که ممکن است روزانه دچارش شوید، زنگ خطری است تا به شما بفهماند «آرتروز» آماده حمله به شما می باشد.

گردن درد بیماری بسیار شایعی است. عوامل زیادی باعث بوجود آمدن این مشکل می شوند و اغلب با افزایش سن مرتبط است. استخوان های گردن، همانند اعضای دیگر بدن، با افزایش سن به آهستگی فرسوده می شود. این مساله اغلب منجر به آرتروز می شود. آرتروز گردن یا اسپوندیلوز گردن نامیده می شود. اسپوندیلوز گردن تخریب مفاصل گردن است.  با افزایش سن به شدت شیوع پیدا می کند. بشتر از ۸۵ درصد از افراد بالای ۶۰ سال به این بیماری مبتلا هستند. اگر چه اسپوندیلوز گردن نوعی آرتروز گردن است به ندرت باعث فلج شدن یا ناتوانی جسمی می شود. کسب اطلاعات در مورد  ستون فقرات و نحوه کار کردن آن به شما کمک می کند تا بیماری اسپوندیلوز گردن را بهتر بشناسید.

Chiropractor-Neck-Pain

علائم و نشانه ها

آرتروز بیماری‌ای است که بیشتر کارمندان و افراد پشت میزنشین یا دقیق‌تر بگوییم «افراد بی‌تحرک و ثابت‌نشین» را مبتلا می سازد.

در آرتروز گردن، درد تا قسمت‌های بالای شانه، وسط پشت بدن، کمر، بالای کمر و قسمت پس‌سری انتشار می یابد و اگر آرتروز سبب فشار روی ریشه‌های عصبی شود، می‌تواند باعث ایجاد دردهای انتشاری در مسیر عصب حتی تا نوک انگشتان شود و درصورت فشار به نخاع ،باعث ایجاد علائم دیگری مانند ضعف عضلات و عدم‌توانایی در حرکت ظریف انگشتان می شود.

ضربه‌ها (شکستگی‌ها)‌، بیماری‌های التهابی مفاصل و عفونت‌های مفصلی از عوامل زمینه‌ای آرتروز می باشند.

چنانچه فردی دچار عوامل زمینه‌ای آرتروز نگردد، در سنین کم، انتظار بروز آرتروز نمی‌رود اما با افزایش سن احتمال ابتلا به این بیماری بالا می‌رود.

آرتروز بیماری با روند طبیعی است و درمان آن باید به‌صورت فیزیولوژیک (طبیعی)‌ باشد و با تقویت عضلات اطراف ستون گردنی، می‌توان از این عارضه جلوگیری نمود.

با ورزش و تقویت عضلات اطراف ستون فقرات می‌توان جلوی حرکات نابجای ستون مفصلی را گرفت و تا حدی از بروز درد پیشگیری کرد.

در خانم های خانه دار

خانم های خانه‌دار که به هنگام انجام کارها منزل سر خود را به سمت پایین به مدت طولانی نگه‌ می‌دارند در معرض ابتلا به آرتروز گردن قرار دارند.

زمان بروز آرتروز گردن بعد از ۴۰سالگی است و این در حالی است که درصورت رعایت نکردن نکات ایمنی در فعالیت‌های روزانه، سن ابتلا به آرتروز کاهش می‌یابد.

علت

افزایش سن

آرتروز گردنغالباً پیامد تغییر در مفصل‌های گردن است که نتیجه گریزناپذیر بالا رفتن سن به شمار می‌رود. دیسک‌های ستون مهره‌ها در حدود ۴۰ سالگی خشک می‌شوند و به تدریج تحلیل می‌روند؛ و به این ترتیب نمی‌توانند نقش حفاظتی بین استخوان‌های گردن را به خوبی ایفا کنند. همچنین همگام با گذر عمر دیسک‌ها ترک برمی‌دارند و در نتیجه برجستگی یا فتق دیسک رخ می‌دهد. به علاوه خارهای استخوانی یا زائده‌های استخوانی نیز به وجود می‌آیند. فتق دیسک و خارهای استخوانی با وارد کردن فشار مضاعف بر نخاع و ریشه‌های عصبی به بروز درد مفصل دامن می‌زنند. رباط‌ها (لیگامان‌های) ستون مهره‌ها، یعنی رشته‌های بافتی اتصال دهنده‌ی استخوان‌ها، نیز با پا به سن گذاشتن سفت‌تر می‌شوند و در نتیجه حرکت دادن گردن دشوارتر یا دردناک می‌گردد.

آرتروز گردن به جز عامل سن به علت وجود عامل‌های دیگری نیز بروز می‌یابد که در زیر به شماری از آنها اشاره می‌کنیم:

• آسیب‌های گردن
  • فعالیت‌هایی شغلی مانند بلند کردن اشیاء سنگین که فشار زیادی به گردن وارد می‌کند و منجر به کشیدگی بیش از حد آن می‌شود.
  • نگه داشتن گردن در حالتی نامناسب به مدت طولانی یا تکرار حرکت‌های یکسان گردن در طول روز (فشار مکرر)
  • عامل‌های ژنتیکی (سابقه ابتلا به اسپوندیلوز گردنی در خانواده)
  • استعمال دخانیات
  • داشتن اضافه وزن و عدم فعالیت

عوامل متعددی در روند بیماری آرتروز گردن موثرند. عواملی مثل جنسیت، نژاد، وراثت یا نحوه زندگی افراد.

بیماری آرتروز گردن بیماری است که در آن سطح مفصل یا همان غضروف به شدت آسیب دیده و تا حد زیادی از بین رفته است، به همین جهت چرخش یا حرکت استخوان روی مفصل با درد شدید همراه است.

علائم و نشانه ها

اغلب بیماران مبتلا به آرتروز گردن با درد و محدودیت حرکتی ناحیه گردن مراجعه می کنند .بسته به محل فشار ، ممکن است علائم محدود به اندام فوقانی باشند( بی حسی ، دردتیر کشنده به شانه یا دست و خصوصا پشت سر و کاهش قدرت عضلانی ) ، یا اندام تحتانی را درگیر کنند ( سفتی و اختلال در قدرت عضلانی پاها ، اختلالات حسی ، بی اختیاری یا احتباس ادرار و مدفوع و بعضا علائم در هر چهار اندام مشاهده می شوند .

برخی از سردرد ها خصوصا سردردهای نیز کشنده از پشت سر که با حرکات یا برخی وضعیت های خاص پدید می ایند ، درد بین دو کتف و درد شانه ها نیز از جمله علائمی هستند که می توانند در اثر  آرتروز گردن مشاهده شوند و متأسفانه پاسخ کمتری به درمان می دهند.

رفع آرتروز گردن

به منظور رفع آرتروز گردن، رعایت این موارد توصیه می گردد:

رفع آرتروز گردن با  استفاده از گردن بند طبی ولی در طولانی مدت راه مناسبی نیست و برای مدت بیش از چند روز موجب ضعیف شدن عضلات گردن می گردد .

رفع آرتروز گردن با تصحیح وضعیت بدن : شیوه نشستن، ایستادن، حالت قرار گیری در هنگام فعالیت.

در هنگام سرفه یا عطسه به جلو خم نشوید و برعکس وضعیت بدنی خود را حفظ کنید و حتی سر و گردن خود را به عقب بکشید.

استفاده از پایه ای برای قرارگیری نوشته ها تا مرتبا در حین تایپ و... خم نشوید و رفع آرتروز گردن

انجام ورزش های گردن : ورزش گردن باعث تقویت عضلات گردن و افزایش انعطاف پذیری شده باعث تسهیل و تسریع تغذیه دراین ناحیه و رفع آرتروز گردن می گردد.