عوامل متعددی می توانند باعث احساس درد و ناراحتی در ناحیه کمر بشوند یکی از این عوامل، بیرون زدگی دیسک کمر یا فتق دیسک کمر است.

بیرون زدگی لایه  ژلاتینی دیسک بین مهره ای که در اثر تخریب و دژراسیون لایه های فیبروالاستیک محیطی صورت می گیرد به عنوان فتق دیسک کمر  می شناسیم.

Have-a-Back-Pain-Free-Day-mdn

چنانچه چاق هستید باید تحت رژیم غذایی مناسب ،‌ وزن خود را کاهش دهید تا به وزن ایده آل برسید . مخصوصاً اگر شکمی چاق  ، دچار افزایش گودی کمر شده و فشار بیشتری روی دیسک های بین مهره تحتانی کمر شما وارد می شود که با لاغر شدن و کوچک شدن حجم شکمتان دفعات کمردرد در شما کاهش می یابد

سعی کنید فعالیت های شدید و طاقت فرسا انجام نداده و در هیچ شرایطی به مدت طولانی کار نکنید ، اجسام سنگین از زمین بلند نکرده و هیچ جسم سنگینی را روی زمین نکشید یا هل ندهید .

سعی کنید اجسامی که از زمین بلند می کنید اولاً سبک باشد ، ثانیاً روی پاها با زانوی خم شده بنشینید و در حالی که کمر و پشت صاف است جسم را از زمین بلند کنید و بایستید . بدترین کار این است که در حالت ایستاده خم شوید و جسم سنگینی را از زمین بلند کنید .

اگر مجبور هستید در حالت ایستاده کار کنید ضروری است چهارپایه ای کوتاه زیر یک پا قرار داده و پس از ۱۰ الی ۱۵ دقیقه با پای دیگر عوض کنید . به هر حال از ایستادن طولانی بپرهیزید . راه رفتن روی سطوح ناصاف و شیب دار مناسب نیست . سعی کنید با کفش مناسب با پاشنه ۳ سانتیمتری راه بروید و همواره دقت داشته باشید که راه رفتن طولانی به شروع یا تشدید کمردرد می انجامد .

از این رو ، پس از مدتی راه رفتن ، چند دقیقه ای روی یک نیمکت یا سکو بنشینید و سپس به راه رفتن ادامه دهید این کار به کاهش درد دیسک کمر کمک می کند.

سعی کرده به جای نشستن روی زمین به نشستن روی صندلی یا مبل راحتی عادت کنید .اگر در محیط کار هستید موقعی که روی صندلی می نشینید سعی کنید چهارپایه ای زیرپاها قرار داده یا از میزهایی استفاده کنید که تکیه گاهی برای قرار دادن کف پاها روی آن داشته باشند  برای منزل از مبل های راحتی که در موقع نشستن روی آن ها گودی کمر برطرف شده و حتی تحدب پیدا می کند تهیه نمایید . به هنگام خوابیدن باید به پشت ( طاقباز ) یا پهلو و روی تشک نازک و سفت بخوابید . اگر به پهلو می خوابید پاها را به طرف شکم جمع کنید و اگر به پشت می خوابید بالشی زیر زانوی خود قرار دهید که هر دو این حالات باعث برطرف شدن گودی کمر شده ، به کمر استراحت داده و از فشار روی دیسک کمر می کاهد . بدترین وضعیت خوابیدن به حالت دمر یا خوابیدن روی شکم است

دیسک بین مهره ای که به صورت کمک فنری ضربه های وارده به ستون فقرات را خنثی می کند، به صورت صفحه ای مابین دو جسم مهره قرار گرفته است.

دیسک بین مهره ای علاوه بر خاصیت کمک فنری، به صورت بلبرینگی بین دو مهره مجاور قرار می گیرد و باعث تسهیل در حرکات مهره ها روی یکدیگر می شود. دیسک بین مهره ای از استحکام قابل ملاحظه ای برخوردار است و اگر آسیب ببیند منجر به بیماری می شود که به دیسک کمر معروف است.

علائم و نشانه ها

بیماران متبلا به دیسک کمر به طور طبیعی با علامت دردهای تیرکشنده از ناحیه کمر به سمت لگن، پا و اندام تحتانی به پزشک مراجعه می‌کنند. این درد از نظر پزشکی درد مکانیکال بوده که در زمان خوابیدن، راه رفتن و ایستادن بروز می‌کند.

فشاری که هنگام نشستن به کمر وارد می‌شود، برابر فشاری است که هنگام ایستادن به مهره‌های کمر وارد می‌شود. از آنجا که درد دیسک کمر، درد مطلقی نیست، بنابراین در اکثر موارد در بیماران اختلال حس در پا ایجاد می‌شود و بیماران مبتلا به دیسک کمر از سوزن سوزن، گزگز، مور مور و سرمای غیرعادی در پا شکایت دارند. بیماران مبتلا به دیسک کمر به لحاظ کاهش قدرت پا و اختلال حس پا نمی‌توانند در قسمت مچ پا به سمت بالا حرکت کنند، لذا توصیه می‌شود به محض مشاهده اختلال در قدرت پا به پزشک مراجعه نمایند.

درمان

اگر بیمار مبتلا به دیسک کمر به موقع مراجعه کند و هنوز بیماری دیسک کمر خیلی پیشرفت نکرده باشد، در اکثر این بیماران با دادن داروهای شل‌کننده و ضدالتهاب، مراحل حاد دیسک کمر برطرف می‌شود.

مرحله بعدی درمان دیسک کمر، انجام فیزیوتراپی  دیسک کمر می‌باشد. متعاقب آن با تقویت عضلات اطراف ستون فقرات به وسیله ورزش یا تحریکات الکتریکی، بار و فشار وارده به ستون فقرات را کم می‌کنیم تا مشکل بیماری دیسک کمر کاهش یابد. ولی اگر بیماری دیسک کمر در مراحل  پیشرفته باشد و فرد دچار پارگی و بیرون زدگی دیسک کمر و فشار روی ریشه عصبی شده باشد، در این مرحله نمی‌‌توان از روش‌های ذکر شده  برای درمان دیسک کمر استفاده کرد. به عبارتی هر کدام از روش‌های درمانی دیسک کمر، زمان و مورد خاصی باید داشته باشند تا نتیجه مطلوب گرفته شود. به‌طور مثال زمانی که دیسک به ریشه عصبی فشار می‌آورد، ممکن است فیزیوتراپی و ورزش کردن باعث تشدید درد و حتی علایم عصبی و فلج‌های مختلفی شود، بنابراین در این مرحله حتما باید از عمل جراحی برای درمان دیسک کمر استفاده کرد.