دردهای ستون فقرات با توجه به علت ایجاد و شدت آنها به طرق مختلف امکان برطرف شدن دارند. برخی از دردهای این ناحیه ممکن است به علت یک حرکت اشتباه ایجاد شوند که عوارض زیادی هم به جای نگذاشته باشد که در این حالت یک استراحت چند روزه به تنهایی ممکن است برطرف کننده علایم باشد. در مرحله بعدی با توجه به ارزیابی انجام شده توسط پزشک متخصص تنها دارو به همراه استراحت تجویز شود. در موارد شدیدتر، درمانگر برخی ورزشهای اختصاصی درمان بدون جراحی دیسک کمر را هم به بیمار آموزش می دهد که در برطرف کردن علایم به اوکمک می کند.

از جمله روشهای درمان بدون جراحی دیسک کمر موارد زیر است:

- استراحت مطلق (که طبق تحقیقات اخیر فقط ۳ روز کافی می باشد) و استفاده از مسکن ها و درمان دیسک کمر

- آب درمانی

-ماساژ درمانی

- طب سوزنی

- VAX-D تراپی (روش برداشتن فشار از  ستون فقرات )

- کایروپراکتیک

- عمل بسته‌ی دیسک

اما بیماران عزیز باید توجه داشته باشند که، در صورت وقوع کمر درد نباید در ابتدا به جراحی باز فکر کنند. زیرا بسیاری از مشکلات مربوط به دیسک کمر به درمان دیسک کمر بدون جراحی پاسخ مناسبی نشان می دهند و عمل بسته دیسک کمر روشی است که به وسیله آن بسیاری از بیماران دیسک کمر بهبود می یابند

کوبلیشن

نوکلئوپلاستی دیسک با روش کوبلیشن (Coblation nucleoplasty) روش جدید درمان دیسک کمر بدون جراحی است که جایگزین جراحی در درمان دیسک کمر گردیده است. . در روشدرمان بدون جراحی دیسک گردن با استفاده از رادیوفرکانس فشار داخل مرکز دیسک را کم کرده (Disk Decompression) و در نهایت فشار دیسک کمر از روی عصب نخاعی برداشته میشود. درمان بدون جراحی دیسک کمر ، درمانی بدون بیهوشی و جراحی انجام میگیرد.

درمان بدون جراحی دیسک کمر چیست؟ مسلماً تمام دردهای ناحیه ستون فقرات پشتی و کمری با استفاده از یک شیوه، درمان پذیر نیستند. ابتدا می بایست مشخص شود که درد ایجاد شده در این ناحیه چه علتی دارد و در صورتیکه علت آن اسکلتی عضلانی باشد، درمانهای غیر جراحی جهت درمان آن قابل استفاده می باشد. شایان ذکر است برخی از دردهای این ناحیه ممکن است به علت عوارض احشایی و یا علل دیگری که مستقیما با ستون فقرات مرتبط نیستند ایجاد شده باشد

فیزیوتراپی و درمان بدون جراحی دیسک کمر

از فیزیوتراپی و طب فیزیکی گاهی اوقات با اصطلاح توانبخشی عملکرد یاد می‌شود. پزشک جهت بهبود و حفظ توانایی‌های کاربردی ضروری برای انجام فعالیت‌های زندگی روزمرّه فیزیوتراپی را تجویز می‌کند. احتمال دارد فیزیوتراپی در درمان بدون جراحی و محافظه‌کارانه پارگی و بیرون زدگی گنجانده شود یا به عنوان مراقبت پس از عمل جراحی در نظر گرفته شود. دکتر فیزیوتراپی متخصص ماهر و دارای مجوزی است که در زمینه‌ی درمان‌های فعال و غیرفعال و زیست‌مکانیک آموزش دیده است. شماری از دکترهای فیزیوتراپی متخصص بخشی از بدن هستند یا با بیماران جهت رفع مشکل خاصی مانند گردن درد یا کمر درد کار می‌کنند. پس از آن که پزشک شما را به دکتر فیزیوتراپی معرفی کرد، او به نوبه‌ی خود بر مبنای تجویز پزشک معرف، برنامه خاص درمان دیسک کمر بدون جراحی را طرح‌ریزی می‌نماید. در این برنامه اهداف درمانی و شرایط کنونی شما لحاظ می‌شود. این برنامه به تدریج تغییر می‌یابد و با افزایش آمادگی جسمی و نیازهای‌تان گسترش داده می‌شود. چنین برنامه‌ای احتمالاً یکی از سه درمان زیر یا تمام آنها را دربرمی‌گیرد:

• درمان غیرفعال بدون مشارکت بیمار، یا با همکاری اندک وی، انجام می‌شود. دکتر فیزیوتراپی درمان شامل ماساژ، کشش و اولتراسوند را بر روی بیمار پیاده می‌کند.
  • درمان‌های فعال شامل تمرین‌های درمانی جهت افزایش انعطاف‌پذیری، قدرت، تعادل، هماهنگی و تحمل می‌شوند.
  • زیست‌مکانیک اصلاح وضعیت اندامی و آموزش شیوه صحیح و ایمن حرکت دادن بدن را دربرمی‌گیرد.

متخصص فیزیوتراپ با اقداماتی نظیر گرم کردن، تحریک الکتریکی، استفاده از میدان های الکتریکی، کشش و دیگر اقدامات، می تواند درد بیمار را کاهش دهد.

بعد از کاهش علائم بیماری زیر نظر فیزیوتراپ شما نرمش های کششی و تقویتی را یاد خواهید گرفت و انجام خواهید دارد که تاثیر بسیار مهمی در درمان قطعی شما دارند. بدون انجام این نرمش ها درمان شما ناقص بوده و عارضه ممکن است بزودی عود کند. این نرمش ها باید هرچه زودتر بعد از فروکش کردن درد حاد شروع شوند.