علت-گردن-درد+دیسک-گردن6

در همه انسان‌ها، فرایند فرسایشی دیسک بین ستون‌مهره‌ها از سن ۳۰ تا ۴۰ سالگی آغاز می‌شود و دیسک به‌تدریج آب خود را از دست می‌دهد و علاوه بر اینکه ارتفاع آن کاهش می‌یابد، انعطاف‌پذیری‌اش نیز کمتر می‌شود. عواملی هم به این فرسایش سرعت می‌بخشند و باعث بروز بیماری دردناک و ناتوان‌کننده‌ای به نام دیسک‌ گردن می‌شوند.

گردن به قسمتی از بدن مهره‌داران گفته می‌شود که بین سر و تنه قرار می‌گیرد و شامل نسج نرم در بیرون و ستون‌فقرات گردنی و بخشی از نخاع در قسمت وسط آن است.
وزن سر را ستون‌مهره‌ و بخشی از آن را نیز عضلات اطراف تحمل می‌کنند.

ستون‌فقرات گردنی، بر خلاف دیگر مهره‌های بدن که حرکت کمی در کنار یکدیگر دارند، کاملا متحرک است، بنابراین بیشترین میزان چرخش و حرکات به جلو و عقب را در گردن مشاهده می‌کنیم.

گردن از ۷ مهره و ۸ ریشه عصبی تشکیل شده است. این ۸ ریشه کنترل تنفس، حرکات سر روی بدن و حرکات دست را بر عهده دارند و بین هر دو مهره، دیسک قرار گرفته است.

ساختمان دیسک از یک حلقه بیرونی و یک هسته مرکزی تشکیل شده است.

در اثر ساییدگی دیسک، به‌تدریج حلقه احاطه‌کننده پاره می‌شود و هسته مرکزی از محل پارگی بیرون می‌زند. به این برجستگی، فتق دیسک بین مهره‌ای می‌گویند که باعث فشار روی ریشه‌های عصبی می شود و درد آغاز می‌شود.

راه و روش های درمان

بیماری دیسک گردن با درد های شدید و مداوم در ناحیه ی گردن همراه بوده و این دردها به مرور زمان افزایش یافته و فرد دچار ناراحتی و عدم توانایی در انجام کلیه ی فعالیت های خود خواهد شد.

اغلب علائم و دردهای دیسک گردن  در مراحل اولیه ی شروع بیماری با رعایت برخی اقدامات درمانی و پرهیز از کارهایی که به گردن فشار وارد می کنند خود به خود کاهش می یابند و معالجه می شوند. اما ممکن است این علائم چند هفته باقی بمانند و منجر به تغییرات ساختمانی دائمی در گردن شوند. بنابراین هدف از درمان بیماری کمک به فروکشی طبیعی و موقتی التهاب بافت های نرم اطراف گردن است.

در مراحل اولیه ی دیسک گردن پزشک  داروهای ضد درد و مسکن و جلسات فیزیوتراپی و انجام ورزش های مناسب برای درمان دیسک گردن به صورت اصولی و صحیح را تجویز می کند .اما در مواردی که دردها شدیدتر می شوندبهتر است بیمار بیشتر استراحت کرده و ناحیه ی گردن را گرم نگه داشته و از انجام کارهای سخت و سنگین که به ناحیه ی گردن فشار وارد می کنند خودداری کند و گردن خودرا با استفاده از یقه گردنی محافظتی (گردن بند طبی نرم) ببندد.

بیمار بسته به شدت بیماری ودردهای دیسک گردن خود باید به مدت یک تا سه ماه از یقه گردنی استفاده کند.استفاده از بالش طبی در هنگام خواب و صحیح نگه داشتن سر بر روی بالش به هنگام خواب نیز از مواردی است که افراد مبتلا به دیسک گردن برای کاهش دردهای ناشی از دیسک گردن باید رعایت کنند.

در موارد استثنایی که مجرای نخاعی تنگ شده است ممکن است رفع فشار از روی نخاع و جراحی دیسک گردن لازم شودتا به مهرههای ناحیه ی گردن فشار وارد نشود.در مواردی از دیسک گردن اختلال حرکتی شدید و پیشرونده و دردی که به درمان محافظه کارانه پاسخ ندهد و یا فعالیت روزانه بیمار را محدود کند و مواردی که طناب نخاعی گردنی تحت فشار قرار گرفته باشد از مواردی است که نیازمند قطعی مداخله جراحی دیسک گردن می باشندو درمان جراحی تنها راه بهبودی دیسک گردن می باشد.

جراحی به روش های مختلفی انجام میشود که عبارتند از

•فورامینوتومی : در روش فورامینوتومی Foraminotomy سوراخی که ریشه عصبی از آن خارج می شود (به آن سوراخ فورامن می گویند) و فشار به عصب به علت تنگی آن سوراخ ایجاد شده، گشاد می شود تا عصب آزاد تر شود

• دیسککتومی : در روش دیسککتومی Discectomy دیسک بین مهره ای که موجب فشار به ریشه عصبی می شود خارج می گردد. این جراحی معمولا همراه با فیوژن مهره ها انجام می شود

• فیوژن مهره ها : فیوژن Fusion به معنی جوش دادن است. در فیوژن مهره ها ابتدا دیسک بین مهره ای خارج شده و سپس یک قطعه استخوان به جای آن گذاشته می شود تا بدین وسیله دو مهره مجاور به هم جوش بخورند. در این عمل مهره ها کمی بیشتر از هم فاصله می گیرند. این افزایش فاصله و حرکت نکردن مهره ها موجب می شود فشار کمتری به عصب وارد شود