سیفلیس یک بیماری عفونی نسبتاً‌ شایع است. نوعی از سیفلیس که از راه تماس جنسی منتقل می‌شود در صورت ابتلا‌ی مادر احتمال ابتلا نوزاد نیز وجود خواهد داشت. در صورت ابتلا به بیماری سفلیس در دوران بارداری میزان انتقال به جنین صد در صد خواهد بود که حتی باعث مرگ جنین  یا مرگ نوزاد حین زایمان خواهد شد.
دوران بارداری برای والدین، می تواند لذت بخش و هیجان انگیز باشد. اما در میان این هیجانات استرسهایی در خصوص سلامت بارداری نیز وجود خواهد داشت. این بسیار مهم است که از سلامت بارداری اطمینان حاصل کرده و از مسائل و بیماریهای بهداشتی بارداری که توسط پزشک متخصص ارائه می گردد آگاه باشید. سفلیس در طول بارداری بسیار جدی است اما خبر خوب این است، کارهایی وجود دارد که می توان با انجام دادن آنها از خطر بروز هر مشکلی یا کاهش آن پیشگیری کرد.

سیفلیس
ابتلا به سفلیس در دوران بارداری

در صورت ابتلا به سیفلیس در دوران بارداری میزان انتقال به جنین صد در صد خواهد بود که حتی باعث مرگ جنین  یا مرگ نوزاد حین زایمان خواهد شد. ولی در صورت زنده ماندن نوزاد، علائم بسیار متناوب است. زودرس‌ترین علائم در اثر انتقال میکروب از جفت صورت می‌گیرد. و معمولاً چندین ارگان از جمله کبد را درگیر می‌کند درگیری کبد باعث بروز زردی می‌شود. همچنین کیسه‌صفرا و مجاری صفراوی نیز درگیر خواهند شد. غدد لنفاوی بزرگ خواهد شد و در اغلب موارد به‌طور خودبه‌خود بهبود خواهند یافت. همچنین طحال نیز بزرگ می‌شود که خود باعث کم‌خونی خواهد شد. التهاب غضروف‌ها، استخوان‌ها و ضایعات پوستی متناوب بوده و به دنبال آن پوسته‌ریزی رخ می‌دهد. درگیری متعدد استخوان‌ها باعث بروز برخی اشکالات در تصاویر رادیولوژیک خواهد شد. این التهاب استخوانی – غضروفی دردناک است؛ به‌طوری که باعث کاهش حرکات خودبه‌خودی در کودک می‌شود. در سیستم عصبی نوزاد هم اشکالات متعددی رخ می‌دهد، رشد نوزاد دچار اختلال شده و همچنین کلیه‌ها ممکن است درگیر شود. فشارخون، دفع پروتئین از ادرار و افزایش چربی خون از سایر علائم هستند به‌طور نادرتر درگیری سیستم گوارشی، چشم‌ها، ریه و پانکراس هم در موارد سیفلیس مادرزادی دیده شده است.

نشانه های سفلیس در دوران باردرای

•    وجود زخمهایی بدون درد که معمولا ۳ هفته بعد از قرار گرفتن در معرض آلودگی در اندامهای تناسلی، دهان یا مقعد ظاهر می شوند . معمولا زخم پس از ۴ تا ۶ هفته پس از ظاهر شدن بهبود پیدا می کند. اما این بهبود موقتی است و در صورت عدم درمان سفلیس در این مرحله، این بیماری وارد مرحله بعدی خود می شود.
•    ۲ تا ۱۰ هفته بعد از التیام زخم، سفلیس ثانویه می تواند رشد خود را آغاز کند. در طول سفلیس ثانویه ممکن است بیمار بثورات پوستی، تب، سردرد، کاهش وزن، گلودرد، کاهش وزن و علائم آنفولانزا را تجربه می کنند.
•    سفلیس ثانویه بعد از گذشت  یک تا دوماه به سفلیس پنهان تبدیل می شود. در طول سفلیس پنهان، علائم ممکن است تا چندین سال ناپدید شوند.
•    بعد از سفلیس پنهان، بیماری وارد مرحله بعدی از سفلیس می شود. و بیمار در این مرحله که سفلیس ثالثیه هم نام دارد، علائم عصبی و ضایعات قلبی و عروقی را تجربه می کند.

علائم مادرزادی

گاهی علائم سیفلیس مادرزادی کمی با تأخیر دیده می‌شود که شامل التهاب استخوان‌ها و دندان‌ها است. این التهاب باعث افزایش ضخامت استخوان ترقوه، خمیدگی استخوان ساق پا و اشکالاتی در دندان‌های شیرخوار خواهد شد.
این اشکالات دندانی معمولاً پوسیدگی‌های مکرر و حتی تخریب زودرس دندان‌ها را به همراه خواهد داشت. در فرم غضروف و استخوان بینی نیز اشکالات خاص رخ می‌دهد که شامل فرورفتگی یا حتی سوراخ شدن دیواره میانی بینی کودک است.
در موارد نادری تشنج‌های موضعی و کاهش بهره هوشی همراه با اشکالات در قلب و عروق دیده شده است. اشکالات سیستم بینایی به صورت نادر شامل
ریزش‌اشک، حساسیت به نور، کدورت قرینه و حتی کوره‌ی نیز گزارش شده است. احتمال سرگیجه، کاهش شنوایی و حتی کری نیز وجود دارد.
تشخیص: برای تشخیص باید میکروب بوسیله میکروسکوپ در ضایعات پوستی و یا در صورت داشتن نمونه، از جفت و بند ناف مشاهده شود. در مواردی که نوزاد با علامت متولد شد، باید به‌صورت کامل مورد معاینه و درمان قرار گیرد.
البته نوزاد در موارد بدون علامت نیز باید مورد بررسی کامل قرار گیرد و در مورد شروع درمان مناسب به‌طور دقیق تصمیم‌گیری شود. نوزادانی که از مادران مبتلا متولد می‌شوند. هم باید به‌صورت کامل مورد ارزیابی بالینی قرار گیرند.

مراقبت های دوران بارداری و سفلیس در دوران بارداری

اگر وجود سفلیس در شما تایید شده است و به طور منظم تحت درمان هستید، خطر سفلیس مادرزادی در نوزاد کاهش پیدا می کند. اما می توانید اقدامات دیگری نیز جهت حفظ سلامت خود و نوزاد خود در نظر بگیرید:
•    اطمینان حاصل کنید که متخصص زنان شما از وجود یا عدم سفلیس اطمینان پیدا کرده است.
•    از مراقبتهای دوران بارداری آگاهی پیدا کنید
•     به شکل منظم آزمایشات و سونوگرافی های خود را انجام دهید. مراقبتهای دوران بارداری برای تشخیص هر نوع مشکل و بیماری در نوزاد در تمام کشورها به شکل قانونی انجام می شود. اگر نوازادی از مادرش مبتلا به سفلیس شده باشد،درمان زود هنگام آن خطرات ناشی از زایمان بچه مرده و تاثیرات طولانی مدت سفلیس در نوزاد را کاهش می دهد.
•    به تستها و آزمایشات خود ادامه دهید مگر آنکه دکتر درمان دیگری به شما پیشنهاد دهد. درمانهای سنتی سفلیس که پیش از دوران بارداری در نظر گرفته شده است، در طول بارداری بی خطر و موثر است.
با درمان مناسب و مراقبتهای خوب دوران بارداری شانس مبتلا شدن نوزاد به سفلیس از بین می رود. بنابراین به مادران آلوده به سفلیس پیشنهاد می شود تا نوزاد خود را به شکل منظم مورد آزمایش قرار دهند تا هنگامیکه نتیجه قطعی آزمایش منفی باشد.

تشخیص در ابتدای بارداری

در ابتدای دوران بارداری با انجام آزمایش‌های وی‌.دی‌.آر.‌ال تمام موارد سیفلیس اولیه، ثانویه و نهفته چک می‌شود. اگر جواب تست مثبت باشد، تست‌های تکمیلی دیگری درخواست می‌شود و اگر اطمینان حاصل شد که مادر مبتلا است، با درمان درست می‌توان از سیفلیس جنینی جلوگیری کرد.
با گرفتن مایع آمنیوتیک جنینی می‌توان وجود این میکروب را تشخیص داد، عامل ایجاد سیفلیس در ۴۰ درصد بارداری‌های آلوده، قبل از هفته ۲۰ قابل تشخیص است و می‌توان با گرفتن مایع آمنیوتیک سیفلیس مادرزادی را تشخیص داد. در این بیماری به دلیل درگیری ارگان‌های جنین، سونوگرافی نیز کمک‌کننده است؛ چراکه درگیری کبد و طحال قابل تشخیص است.

از سری مطالب پزشکی عمومی و غیر تخصصی سایت (اطلاعات عمومی و غیر تخصصی پزشکی برای افزایش دانش سلامت و اطلاعات عمومی پزشکی بازدیدکنندگان)