635297185344219397

سکته مغزی یکی از عوامل اصلی مرگ و میر  می باشد. سکته مغزی، زمانی اتفاق می افتد که رگی خونی در مغز مسدود یا منفجر شود.
بدون درمان، سلول های مغز به سرعت می میرند. نتیجه می تواند ناتوانی جدی اندام های بدن یا مرگ باشد. اگر فردی که دوست دارید، علایم و نشانه های سکته مغزی را بروز داد باید بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید و کمک بخواهید.

عروق کاروتیدی، اصلی‌ترین رگ‌هایی هستند که خون و اکسیژن را به مغز می‌رسانند. در صورتی که راه داخلی این عروق به هر دلیلی باریک شود شود و خون به راحتی از عروق عبور نکند، به این حالت "تنگی عروق کاروتیدی" گفته می‌شود. تنگی عروق کاروتیدی بر اثر تصلب شرایین ایجاد می‌شود که به معنای رسوب کردن و تجمع چربی، کلسیم و سایر مواد زائد در دیواره‌ی شریان است. عارضه‌ی تنگی عروق کاروتیدی مشابه با عارضه تنگی عروق کرونری می‌باشد که در آن، مشکل انسداد در عروق اصلی قلب رخ می‌دهد و می‌تواند موجب سکته قلبی شود. تنگی عروق کاروتیدی موجب کاهش خونرسانی به مغز و نرسیدن اکسیژن کافی به مغز می‌شود. بنابراین، سلول‌های مغز پس از آن که چند دقیقه خون یا اکسیژن به آن‌ها نمی رسد، می‌میرند. اگر تنگی عروق کاروتیدی مغز بسیار شدید شود که جریان خون کاملا مسدود شود و یا قسمتی از پلاک داخل رگ از دیواره‌ی رگ جداشده و در رگ جریان پیدا کند و در جای دیگری، جلوی جریان خون را بگیرد، سکته‌ی مغزی رخ می‌دهد.

مهم ترین علائم سکته مغزی عبارتند از:

۱- احساس بی حسی یا فلج ناگهانی در یک طرف صورت و دست یا پای یک طرف بدن

۲- کاهش ناگهانی بینایی، قدرت بدن، تعادل بدن (به سختی راه رفتن)، قوای حسی، صحبت کردن و یا فهم صحبت دیگران

۳- تاری ناگهانی دید به خصوص در یک چشم

۴- به هم خوردن تعادل بدن به طور ناگهانی که احتمالا با حالت تهوع، استفراغ کردن، تب، سکسکه و یا قورت دادن غذاها به سختی همراه است.

۵- سردرد ناگهانی و شدید بدون دلیل که فورا بعد از آن فرد بیهوش می شود (نشان دهنده سکته مغزی به علت خونریزی است).
۶- بیهوش شدن فرد

۷- سرگیجه ی بدون دلیل یا افتادن ناگهانی روی زمین

اگر شما و یا کسی که پیش شماست، دچار هر یک از علائم سکته مغزی شد، باید سریعا خودتان را به پزشک برسانید (به اورژانس زنگ بزنید و یا کسی شما را به بیمارستان ببرد)، زیرا درمان فوری سکته مغزی باعث زنده ماندن فرد و بهبود سریع تر او می شود.

برخی روش های درمانی بایستی در طی ساعات اولیه بعد از شروع علائم سکته مغزی، انجام شوند.
تأخیر در درمان سکته مغزی باعث مرگ فرد و یا معلولیت دائمی (مثل فلج شدن دست و پا) او می شود.

وقتی شما دچار علائم سکته مغزی می شوید، نشان می دهد خون کافی به مغز نمی رسد.
آسیب ناشی از سکته مغزی می تواند موقتی و یا دائمی باشد، به عنوان مثال ممکن است دیگر نتوانید حرف بزنید و یا بعد از مدتی قدرت صحبت کردن شما بر گردد. ممکن است دچار فلج جزئی یا کامل در دست ها و یا پاها شوید.

مسئله مهم این است که وقتی دچار علائم سکته مغزی گشتید، هر چه سریع تر نزد پزشک بروید. شروع زودتر درمان باعث آسیب کمتر مغز می شود و کمتر دچار فلج دائمی می شوید.

پیشگیری کردن از بروز سکته مغزی:

سبک زندگی

افرادی که بازمانده سکته مغزی هستند برای پیشگیری کردن از بروز دوباره سکته مغزی باید موارد زیر را رعایت کنند:
- پرهیز از دخانیات
- ورزش کردن و کنترل وزن
- پرهیز کردن از الکل و نمک
- مصرف مواد غذایی سالم مانند ماهی، سبزیجات و غلات

داروها

پزشکان برای افرادی که احتمال دارد سکته مغزی کنند داروهایی تجویز می کنند تا احتمال بروز سکته را کاهش دهند. داروهای ضد لخته خون، مثل آسپرین، پلاکت های خون را حفظ می کنند که سبب ایجاد لخته می شوند. داروهای ضد لخته خون، مانند وارفارین، برای بازماندگان سکته مغزی تجویز می شوند تا به بیداری بخش خاموش مغزشان کمک کنند. افرادی که از فشار خون بالا رنج می برند برای درمان این بیماری باید به پزشک مراجعه کنند.

جراحی

در برخی از موارد، سکته مغزی در نتیجه تنگ شدن شریان کاروتید ایجاد می شود. پزشکان، افرادی را که سکته مغزی خفیف یا زود گذر (TIA ) کرده اند را جراحی می کنند و پلاکت ها را از دیواره این شریان پاک می کنند.

بالون و استنت

در برخی موارد، پزشکان برای باز کردن شریان کاروتید از آنژیو پلاسی برای قرار دادن بالون و استند استفاده می کنند.

نگاهی دقیقتر بر کمکهای اولیه در مواجهه با بروز سکته مغزی:

اصطلاح‌ «سکته‌ مغزی‌» وضعیتی‌ را توصیف‌ می‌کند که‌ در آن‌، جریان‌ خون‌ یک‌ قسمت‌ از مغز در اثر یک‌ لخته‌ خونی‌ یا یک‌ رگ‌ خونی‌ پاره‌ شده‌، به‌طور ناگهانی‌ و جدی‌ مختل‌ می‌شود. انتقال‌ سریع‌ بیمار به‌ بیمارستان‌ بسیار حیاتی‌ است‌. اگر سکته‌ مغزی‌ به‌ دلیل‌ لخته‌ روی‌ داده‌ باشد، می‌توان‌ با دادن‌ دارو، وسعت‌ صدمه‌ مغزی‌ را محدود و روند بهبود را سریع‌تر کرد. سکته‌ مغزی‌ به‌طور شایع‌تر در سنین‌ بالا و نیز در افرادی‌ که‌ دچار فشار خون‌ بالا یا برخی‌ دیگر اختلالات‌ گردش‌ خون‌ هستند، رخ‌ می‌دهد. آثار سکته‌ مغزی‌ وابسته‌ به‌ حجم‌ و بخشی‌ از مغز است‌ که‌ دچار آسیب‌ شده‌ است‌. در برخی‌ موارد، این‌ وضعیت‌ می‌تواند کشنده‌ باشد؛ با این‌ حال‌، اکثر افراد پس‌ از سکته‌ مغزی‌، به‌طور کامل‌ بهبود پیدا می‌کنند.