سیاتیک314

سیاتیک نوعی درد است که از فشردگی و تحریک عصب سیاتیک ناشی می شود.

عصب سیاتیک در صورت وارد آمدن فشار بر پشت و کمر فرد و یا به طور کلی هر قسمتی از بدن، تحریک شده و دچار فشردگی می شود. در این زمان است که فرد احساس درد و ناراحتی خفیف تا شدید می کند.

با این حال هر نوع درد و ناراحتی در قسمت کمر، نشانه قطعی ابتلا به سیاتیک نخواهد بود

علائم و نشانه ها

درد سیاتیک بسیار گسترده است و ممکن است طول یک پا و یا انگشتان پا را درگیر کند.

- احساس گزگز خفیف، درد خفیف و یا احساس سوزش. در برخی افراد مبتلا به سیاتیک، این درد آنقدر شدید است که شخص را از فعالیت روزانه باز می دارد.

- در اغلب مواقع، درد سیاتیک در یک طرف بدن می باشد.

- برخی افراد مبتلا به سیاتیک دارای دردی کشنده در یکی از پاها و یا مفصل ران و همچنین بی حسی در پای دیگر می باشند. درد و بی حسی ممکن است در پشت ساق پا، پشت زانو و یا در کف پا نیز احساس شود.

- پای دچار سیاتیک ضعیف می باشد.

- در ابتدا درد سیاتیک آرام است و با گذشت زمان و در اثر عوامل زیر بدتر می شود:

بعد از ایستادن و نشستن، در شب، هنگام عطسه کردن و سرفه کردن و خندیدن، هنگامی که به پشت خم می شوید و یا به مدت طولانی راه می روید و یا اگر دچار تنگی کانال نخاع باشید.

- درد سیاتیک بیشتر با کرختی یا ضعف پاها همراه است.

- درد سیاتیک باعث محدودیت حرکت بیمار می‌شود و با تغییر وضع از خوابیده به ایستاده، درد ناشی از آن تشدید می‌شود و البته تشخیص قطعی آن و این‌که مربوط به عنصر نگهدارنده یا دیسک بین مهره‌ای است، با متخصص و انجام آزمایشات تشخیصی است.

راه های تشخیص

Diagnosis1

بررسی کامل سابقه بیماری و معاینه فیریکی در تشخیص سیاتیک بسیار مهم است. هیچگاه نمی توان تست کرد آیا ریشه عصب تحت فشار است یا خیر.

بلکه می توان با حرکاتی این شرایط را در فرد ایجاد کرد. این آزمایش باید بوسیله پزشک انجام شود و عبارت است از حرکت دادن پاها در جهت هایی و به میزانی است که اعصاب سیاتیک را تحت کشش قرار دهد در این هنگام اگر بیمار احساس درد داشت احتمال اینکه علت درد سیاتیک باشد زیاد است.

" از سری مطالب پزشکی عمومی و غیر تخصصی سایت (اطلاعات  عمومی و غیر تخصصی پزشکی برای افزایش دانش سلامت  و اطلاعات عمومی پزشکی بازدیدکنندگان)"