شایعترین بیماریهای ناشی از شنا

download (24)

• زروسیس در شناگران ( Xerosis)

همان عارضه ی پوست خشک که در شناگران شایع است میباشد . علت این پدیده حل شدن و از بین رفتن تدریجی چربی محافظ پوست است که منجر به کاهش رطوبت لایه شاخی شده و سبب ایجاد یک پوست خشک،‌ پوسته پوسته و خارش دار می شود. این وضعیت با دوش گرفتن های داغ و طولانی که شناگران به انجام آن شهرت دارند و نیز باقیماندن بمدت طولانی در جکوزی های گرم بدتر می شود .

** درمان

می توان با کاهش مدت دوش گرفتن و در واقع یک دوش سریع با آب ولرم از خشکی بیش از حد پوست جلوگیری کرد و از صابون های ملایم تر استفاده نمود. همچنین باید از یک نرم کننده با پایه روغن بلافاصله پس از خشک کردن بدن با حوله استفاده کرد. وازلین ساده یا روغن معدنی، یک مرطوب کننده خوب و ارزان قیمت است. داروهای ترکیبی حاوی کورتون موضعی در صورت تبدیل خشکی پوست به اگزما ضرورت پیدا می کنند و میزان استروئید بستگی به وضعیت بیماری دارد.

• التهاب پوست در اثر پوشیدن لباس شنا (Bikini bottom)

ممکن است پس از یک روز استفاده طولانی مدت از یک مایوی مرطوب و تنگ و چسبان این حالت اتفاق بیفتد که در واقع یک التهاب عفونی عمیق(فولیکولیت باکتریال عمیق) با درگیری شایع میکروبهایی مانند استرپتوکوک و استافیلوکوک طلایی است و بیمار دچار توده های زیر پوستی عمیق ملتهب و سفت در طول ناحیه باسن می شود.

** درمان

استفاده از آب گرم در مناطق درگیر و آنتی بیوتیک، طبق تجویز پزشک به تسریع درمان کمک می کند.

• التهاب فولیکول با لوله آب داغ (فولیکلیت Hot- tube)

توسط نوعی باکتری به نام سودوموناآئروژینازا ایجاد شده و در افرادی که از whirpool یا استخرهای آبهای گردان و جکوزی با لوله های داغ استفاده می کنند دیده می شود. نواحی تماس داده شده با آب داغ ضایعات پوستی بصورت دانه های برجسته قرمز رنگ و یا چرکی پیدا می کند که خودبخود در طول ۷ تا ۱۰ روز خوب می شوند. ممکن است سندروم پای داغ سودو مونا(pseudomonas hot foot syndrome) به شکل برجستگی های زیرپوستی حساس روی پاشنه پای بچه ها پس از استفاده از جکوزی دیده شود.

** درمان

معمولاً با استفاده از داروهای ضد خارش خوراکی است. در صورت وجود علائم عمومی (مثل تب و لرز و برجستگی های غدد لنفاوی) یک دوره درمان با آنتی بیوتیک خوراکی با تجویز پزشک توصیه می شود. رساندن کلرین کافی و کنترل PH لوله های آب می تواند به جلوگیری از این مشکل کمک کند

• حساسیت پوستی آلرژیک نسبت به وسایل شنا

چند ضایعه پوستی منحصراً توسط وسیله شنا ایجاد می شود سودای(درماتیت) غواصی توسط یک حساسیت پوستی آلرژیک به عینک شنا یا ماسک غواصی ایجاد می شود و علائم آن عبارتند از قرمزی،‌ خارش و گاهی ضایعات ترشحی یا دلمه بستن در قسمت تحت تماس. حساسیت پوستی نسبت به گیره بینی، گوشی ها و وسایل دیگر شنا نیز ممکن است دیده شوند

** درمان

استروئید موضعی یا خوراکی و آنتی هیستامین برای درمان موارد حاد و شدید والبته به دستور پزشک!! استفاده می شود. باید به بیمار توصیه کرد که از مواد ایجاد کننده آلرژی دوری کنند ( مثل استفاده از عینکهای شنای بدون لاتکس).

• برجستگی گرهی(گرانولوم) استخر شنا

این بیماری به علت نوعی میکروب از خانواده میکوباکتریوم به نام مارینوم (marinum) که یک میکوباکتریوم آتیپیک است در آکواریم های خانگی و آب شور ایجاد می شود. پوست، برجستگی های سطحی یا عمقی قرمز تا تیره دارای سفتی و دلمه روی زانوها، آرنج یا سطح پشتی دستها و پاها پیدا می کند که ممکن است بعد زخمی شوند. علائم اغلب مختصرند ولی ممکن است درد و خارش موضعی دیده شود.

** درمان

آنتی بیوتیک خوراکی لازم است و درمان ۴ تا ۶ هفته پس از فروکش علائم کلینیکی ضایعات ادامه پیدا کند.

• خارش شناگران یا درماتیت لاروی (cercarial dermatitis )

یک واکنش آلرژیک نسبت به لارو نوعی کرم است که با خارش و دانه های قرمز موقتی همراه است که پس از شنا بصورت لکه و دانه های برجسته قرمز ظاهر شده و در عرض چند روز ناپدید می شوند. اگر مناطق درگیری بزرگ نباشد نیازی به درمان ندارد

** درمان

آنتی هیستامین خوراکی و کمپرس سرد همراه با کورتون موضعی با قدرت متوسط ممکن است مفید باشد.

• قارچ تینه آپدیس یا قارچ کف پا

این قارچ پوستی روی کف پا و کناره های پاشنه و پنجه پا رشد می کند و به علت اینکه معمولاً شنا گران با پاهای برهنه در محوطه استخر راه می روند به آسانی قابل انتقال به دیگران می باشد علائم می تواند شامل لکه های قرمز یا قهوه ای همراه با پوسته پوسته شدن و گاهی ایجاد تاول باشد.

** درمان

برای رفع این مشکل از درمانهای رایج موضعی ضد قارچ می توان بهره گرفت.

منبع : کتاب رازهای زیبایی و جوانی

خدمات تخصصی معرفی شده در این سایت صرفا جهت آگاهی و اطلاع می باشد