حدود ۸۰تا ۹۰درصد افراد حداقل برای یک‌بار در زندگی خود، کمردرد را تجربه می‌کنند. کمردرد، دردی است که در ناحیه کمر، بین آخرین مهره سینه‌ای یا پشتی تا پایین باسن احساس می‌شود اما ممکن است آسیبی در همین نواحی اتفاق بیفتد ولی علائم آن در مناطق دیگر مثل اندام‌های تحتانی ایجاد شود.

کمر‌درد ویژگی‌هایی دارد که به‌واسطه این ویژگی‌ها خیلی مورد توجه قرار می‌گیرد و لازم است که حتماً درمان شود؛ ازجمله اینکه شایع‌ترین بیماری بعد از سرماخوردگی، کمردرد است. کمردرد ازجمله دردهایی است که احتمال مزمن‌شدن آن در بیمار مبتلا وجود دارد و حتی پس از درمان ممکن است که مجدداً عود کند.

کمردرد علت‌های مختلفی می‌تواند داشته باشد ولی به‌طور کلی آن را به دو نوع مکانیکال و غیرمکانیکال تقسیم‌بندی می‌کنند. کمردرد مکانیکال، کمردردی است که بر اثر آسیب‌هایی در مهره‌ها، مفاصل فاست، دیسک، رباط‌ها و عضلات به‌وجود می‌آید. حدود ۹۵درصد کمردردها از نوع کمردرد مکانیکال هستند. کمردرد غیرمکانیکال، کمردردی است که بر اثر عواملی مثل بیماری‌های رماتیسمی و التهابی، عفونت‌ها و تومور، ایجاد و تنها پنج درصد کمردردها را شامل می‌شود که البته درمان‌های تخصصی خودش را دارد.

خیلی از کمردردها هستند که به دلیل آسیب دیسک ایجاد نمی‌شوند بلکه علت آنها آسیب و درگیری قسمت‌های دیگر ستون فقرات مثل مفاصل فاست، رباط‌ها و عضلات است. حتی در بعضی از بیمارانی که در MRI آنها برآمدگی یا بیرون‌زدگی دیسک کمر مشاهده می‌شود، در معاینه‌های بعدی علائم فشار روی اعصاب نخاعی را نمی‌بینیم و اصلاً علت کمردرد آنها آسیب دیسک نیست.

یکی از شایع‌ترین علت‌های ایجاد کمردرد، کشیدگی‌ها یا استرین‌های عضلانی است. بر اثر انجام فعالیت سنگین یا حرکات ناگهانی و شدید، عضلات تنه می‌توانند دچار کشیدگی یا پارگی شوند. عامل شایع دیگر، ایجاد نقاط دردناک به اسم نقاط ماشه‌ای در عضلات تنه است. علت دیگر می‌تواند کشیدگی رباط‌های ستون فقرات باشد. مفاصل فاست ستون فقرات می‌توانند دچار درگیری یا اختلال شوند.

روش های درمان کمر درد

ماساژ درمانی نیز از دیگر روش های موثر در بهبود کمر درد  است. البته باید توجه داشت این کار از سوی فردی متخصص، ورزیده و آشنا به علوم پزشکی انجام شود که قادر به تشخیص صحیح و بررسی عکس یا سی تی اسکن بیمار باشد.

در برخی موارد فتق شدید، دیسک یا تنگی کانال نخاع، ماساژ می تواند خطرناک یا عارضه دار باشد و نباید انجام شود. بنابراین بررسی گرافی (عکس) یا ام. آر. آی بیمار قبل از انجام ماساژ ضروری است.
انجام همزمان طب سوزنی و ماساژ در مواردی می تواند به سریعتر شدن روند درمان کمک کند.

گرم نگه داشتن موضع، استفاده از کیسه آب گرم و قراردادن جریان آب گرم روی کمر روزانه برای حدود ۱۵ ۱۰ دقیقه نیز می تواند کمک کننده باشد.

استفاده از چسب های مخصوص حاوی مواد گیاهی ضد درد از جمله منتول در موضع درد نیز می تواند به شل شدن عضلات و کاهش درد بینجامد.

تغییر شیوه زندگی نیز از نکات بسیار مهم دیگر است.

استفاده از توالت فرنگی، پرهیز از دوزانو نشستن یا ایستادن به مدت طولانی، استفاده از کفش مناسب، استفاده از تشک طبی، پرهیز از بلند کردن اجسام و استراحت کافی، از جمله این نکات است.

طب سوزنی و درمان کمر درد

روش های موثری در طب مکمل وجود دارد که می تواند جایگزین دارو و حتی در برخی موارد جراحی برای درمان کمردرد شود.
طب سوزنی یکی از شناخته شده ترین روش های موثر در کاهش درد و درمان انواع دردهای ستون فقرات از جمله کمردرد است.
طب سوزنی می تواند با شل کردن عضلات اطراف ستون فقرات، بهبود جریان خون ناحیه، آزاد شدن مواد ضد درد از جمله اندروفین از پایانه های عصبی باعث کاهش یا از بین رفتن انواع کمردرد شود.

طب سوزنی می تواند نقش مهمی در کاهش یا برطرف نمودن کامل کمردرد داشته باشد. همچنین می تواند از شکل گیری کمردرد مزمن در آینده جلوگیری کند. تحقیقات نشان می دهد که طب سوزنی به بدن کمک می کند تا بتواند با تولید استروئیدهای طبیعی موجب کاهش التهاب در سیستم مهره ای و با تحریک آزادسازی اندورفین باعث کاهش شدت کمردرد شود. بسیاری از افراد با استفاده از این روش نیاز کمتری به مصرف داروهای ضددرد خواهند داشت که این خود موجب کاهش تجربه عوارض جانبی ناشی از این داروها می شود