درد، اولین علامت پارگی مینیسک است. البته درد ممکن است خفیف باشد و شخص بتواند به فعالیت‌های روزمره‌اش ادامه دهد. اما هرگاه بخشی از مینیسک بین استخوان ران و ساق قرار بگیرد، درد شدیدی ایجاد می‌کند.

5666

مینیسک دارای رگ های خونی نیست و در هنگام پارگی خونریزی نمی‌کند. اما ممکن است عروق اطراف آن هم دچار پارگی شود، در این شرایط تورم به وجود می‌آید.

احساس گرفتگی و قفل شدن یا صدایی مانند تق تق، معمولا از نشانه‌های آسیب مینیسک است.

علائم پارگی مینیسک زانو را می توان به دو گروه علائم حاد و مزمن تقسیم کرد.

علائم حاد (فوری)

در پارگی های خفیف منیسک، درد مختصری در هنگام پارگی ایجاد می شود و فرد می تواند بعد از پارگی، با درد مختصری به فعالیت خود ادامه دهد. البته درد با بلند شدن از زمین یا دو زانو نشستن بیشتر می شود. بعد از چند روز هم زانو ورم می کند. درد و ورم بعد از ۲ تا ۳ هفته از بین می رود، ولی بعدها ممکن است همراه با خم و راست شدن یا چرخش زانو درد برگردد.

در پارگی های متوسط در زمان آسیب، درد در کنار یا داخل زانو ایجاد می شود. بعد از آسیب بیمار می تواند همچنان راه برود. بعد از ۲ تا ۳ روز زانو متورم شده و جلوی خم شدن کامل آن را می گیرد. درد با چرخش زانو یا دو زانو نشستن بیشتر می شود. درد و تورم بعد از چند هفته کمتر می شود، ولی اگر درمان نشود، با فعالیت های بدنی شدید بیشتر می شود.

در پارگی های شدید، درد و ورم زانو بلافاصله بعد از ضربه ایجاد می شود و ورم طی ۲ تا ۳ روز بعد از ضربه بیشتر می شود. در اثر گیر کردن تکه هایی از منیسک پاره شده در مفصل، ممکن است زانو قفل شود و فرد نتواند زانوی خود را کاملا صاف کند. فرد در زانوی خود احساس عدم تعادل می کند.   در افراد پیر ممکن است حادثه ای که موجب پارگی مینیسک شده است به یاد نیاید و یا پارگی در اثر یک فعالیت معمولی مانند بلند شدن از روی یک صندلی ایجاد شود. در این حالات ممکن است درد و ورم خفیف، تنها علائم مشکل باشند.   در پارگی منیسک داخلی، درد در سطح داخلی زانو و در پارگی منیسک خارجی، درد در سطح خارجی زانو احساس می شود.   پارگی منیسک می تواند برای فرد قابل احساس باشد. احساس اینکه چیزی در داخل زانو پاره شده و با یک احساس یا صدای تق همراه باشد.   اگر پارگی منیسک در حاشیه خارجی آن ایجاد شود، می تواند موجب خونریزی داخل مفصل زانو (همارتروز) شود.   علائم مزمن (طولانی مدت) اگر به علائم حاد بعد از پارگی منیسک بی توجهی شود، معمولا این علائم بعد از گذشت چند هفته از بین رفته و یا تخفیف می یابد. با این حال علائمی برای بیمار باقی می مانند.   مهم ترین علائم مزمن پارگی منیسک بعد از چند هفته عبارتند از: - ورم زانو در اثر افزایش مایع مفصلی زانو که در زبان عامه به آن، آب آوردن زانو می گویند. این ورم هر وقت به زانو فشار زیادی وارد شود، بصورت دوره ای بیشتر می شود.

پارگی مینیسک زانو چیست

پارگی منیسک زانو یک آسیب شایع است زانو بزرگترین و پیچیده ترین مفصل در بدن شما است از آنجایی که شما بسیار از مفصل زانو استفاده می کنید این مفصل آسیب پذیر است دلیل این است که این مفصل از بسیاری قطعات ساخته شده است. پارگی منیسک زانو از جمله آسیب های شایع در (  ورزشکاران ) به خصوص کسانیکه بازی های ورزشی با برخورد فیزیکی دارند در معرض خطر پارگی های منیسک می باشد با این حال، هر کسی در هر سنی می تواند به دچار پارگی منیسک شود.

مینیسک چیست؟

مینیسک یک نوع از غضروف هستند که در مفصل زانو وجود دارد مینیسک، دیسک های C شکل هستند که در زانو وجود دارند هر زانو دو مینیسک یک در لبه خارجی زانو و یکی در لبه داخلی دارد. مینیسک ها با تعادل وزن در سرتاسر زانو سبب ثابت نگه داشتن زانو می شود.

چه چیزی باعث پارگی مینیسک می شود؟

پارگی مینیسک معمولا با چرخاندن سریع زانو هنگام بلند کردن اشیاء سنگین و یا در بازی های ورزشی ایجاد می شود. با مسن تر شدن، پاره شدن مینیسک آسان تر می شود. سه نوع پارگی مینیسک وجود دارد. با یک پارگی کوچک، شما ممکن است درد و تورم خفیف داشته باشید. این درد معمولا درطول ۲ یا ۳ هفته  از بین می رود. پارگی در حد متوسط می تواند درد در کنار یا مرکز زانو ایجاد کند تورم به آرامی در ۲ یا ۳ روز بدتر می شود این ممکن است سبب احساس سفتی در زانو و محدودیت در خم شدن زانو شود زمانی که شما زانو را پیچ و تاب یا چمباتمه می زنید ممکن است درد شدیدی احساس کنید این علائم در مدت ۱ یا ۲ هفته از بین می رود اما اگر شما زانو را پیچ و تاب دهید و یا بیش از حد از زانو استفاده کنید درد بر می گردد و اگر پارگی درمان نشود درد برای سال ها باقی می ماند. در پارگی شدید، تکه ای از مینیسک پاره شده می تواند به فضای مفصلی حرکت کند این می تواند سبب گرفتن یا قفل کردن زانوی شما شود. شما ممکن است نتوانید زانو را به حالت مستقیم درآورید شما ممکن است احساس  لرزش در زانو داشته باشید و ممکن است بعد از صدمه، در عرض ۲ یا ۳ روز متورم شده و تبدیل به سفتی در زانو شود.

علائم پارگی مینیسک چیست؟

علائم شایع شامل ( درد زانو، تورم زانو، حساسیت به لمس در هنگام فشار دادن بر روی مینیسک، کلیک در زانو و محدودیت حرکت در زانو ) می باشد.

چگونه یک پارگی مینیسک تشخیص داده می شود؟

یک معاینه بالینی کمک خواهد کرد که پزشک با نگاه در هر دو زانو و بررسی حساسیت به لمس، دامنه حرکت و ثبات در زانو، پارگی منیسک را تشخیص می دهد اشعه X از زانو نیز معمولا انجام می شود شما ممکن است نیاز به ملاقات با جراح ارتوپد برای آزمایشات (MRI  ) و درمان داشته باشید.

درمان پارگی مینیسک چگونه است؟

درمان ممکن است شامل ( استراحت، یخ گذاشتن، بستن زانو با یک نوار الاستیک، درمان فیزیکی، جراحی برای ترمیم مینیسک، جراحی برای برداشتن بخشی از مینیسک ) باشد پارگی کوچک در لبه بیرونی مینیسک اغلب با استراحت و فیزیوتراپی التیام می یابد. جراحی گزینه خوبی برای پارگی بزرگتر در لبه بیرونی مینیسک است . جراحی ممکن است با پارگی های بزرگ در نزدیکی مرکز مینیسک خیلی موفق نباشد اما عمل جراحی برای تعمیر این نوع از پارگی ممکن است به آن دلیل که دوباره می تواند به کار زانو کمک کند یک انتخاب مناسب برای جوانان باشد در افراد مسن تر ممکن است نفعی نداشته باشد مدت بهبود یافتن از عمل جراحی بستگی به نوع عمل شما دارد. برنامه بازیابی شامل استراحت، راه رفتن و ورزش های خاص می باشد.