heelpain

خار پاشنه، زایده ای استخوانی است که در استخوان پاشنه پا پدید می آید. مچ پای انسان مرکب از هفت استخوان است که بزرگ ترین آن ها، استخوان پاشنه است. گاهی در این استخوان، یک زایده خار مانند تشکیل می شود که دردناک شده و می تواند در راه رفتن اختلال ایجاد کند. مهمترین علت دردهای پاشنه، خار پاشنه است؛ امّا جالب این جاست که این درد به علّت خار به وجود نمی آید؛ در واقع، درد را همان چیزی به وجود می آورد که باعث به وجود آمدن خار پاشنه هم هست.

خار پاشنه در اثر التهاب فاسیای کف پا ایجاد می شود. فاسیای کف پا، یک باند پهن است که در کف پا از پاشنه تا انگشتان پا کشیده می شود. اگر به هر علّت، فاسیا ملتهب شود و این التهاب طول بکشد، می تواند باعث رسوب کلسیم در محل اتصال فاسیا به پاشنه پا شود. این رسوب غیر طبیعی کلسیم، به شکل یک زایده کوچک خارمانند است که به آن خار پاشنه گفته می شود. خار پاشنه به خودی خود دردناک نیست بلکه درد، ناشی از کشیدگی فاسیا است.

علت

بر اثر فشار بیش از حد به فاشیای پلانتار محل اتصال آن به استخوان پاشنه دچار کشیدگی و پارگی های میکروسکوپی می شود. پاسخ بدن به این اتفاق، التهاب و درد است. دردی که در محل اتصال این لیگامان به پاشنه احساس می شود.

عوامل

چه عواملی زمینه این بیماری را مساعد می کنند

مهمترین عواملی که موجب فراهم شدن زمینه مساعد برای بروز این بیماری می شوند عبارتند از

• سفت بودن عضلات پشت ساق پا یا سفت بودن تاندون آشیل که موجب میشوند فرد نتواند به راحتی پشت پایش را به بالا ببرد.

• چرخش کف پا به خارج یا پرونیشن Pronation و در نتیجه افزایش فشار به فاشیا

• قوس کف پای زیاد یا کم (صافی کف پا)

• ضربات مکرر به کف پا مانند فعالیت های ورزشی که در آن پاشنه پا بطور مکرر به زمین کوبیده می شود.

• فعالیت بدنی جدید یا افزایش شدت فعالیت بدنی که در قبل هم داشته ایم

• راه رفتن روی زمین سخت یا ناهموار

• کفش نامناسب

• افزایش سن و تغییر یافتن جنس بافت فاشیای پلانتار

علائم و نشانه ها

بسیاری از افراد مبتلا به خار پاشنه در اولین قدمی که بعد از بیرون آمدن از تختخواب و یا اولین قدمی که بعد از یک نشستن طولانی مدت برمی دارند با احساس درد مواجه می شوند.

ممکن است بعد از چند قدم اول این درد و سفتی کمتر شود. اما ممکن است در طول روز و انجام فعالیت های روزانه آسیب پای شما بیشتر شود. ممکن است این صدمه با بالا رفتن از گله و یا ایستادن های طولانی مدت نیز بیشتر شود.

اگر شب ها با درد پا مواجه هستید ممکن است مشکل شما چیزی به جز خار پاشنه باشد. درد های شبانه پا ممکن است به علت آرتریت و یا مشکلات اعصاب پا مانند سندروم تونل تارسال (tarsal tunnel syndrome) باشند.

تشخیص

پزشک پاهای شما را معاینه می کند و نشستن و راه رفتن شما را می بیند. همچنین ممکن است در مورد مسائل زیر از شما سوالاتی بپرسد:

• سوابق پزشکی شما از جمله صدمات و بیماری های دیگری که به آن ها مبتلا هستید.

• علائم شما از جمله اینکه کجای پای شما درد می کند و همچنین اینکه اغلب در چه ساعاتی از روز با این درد مواجه می شوید.

• در طول روز چقدر فعالیت بدنی دارید و این فعالیت ها چه چیزهایی هستند.

اگر پزشک شما نسبت به مواردی مانند شکستگی استخوان مشکوک باشد ممکن است برای شما تصویر برداری با اشعه X را توصیه کند.

"از سری مطالب پزشکی عمومی و غیر تخصصی سایت (اطلاعات  عمومی و غیر تخصصی پزشکی برای افزایش دانش سلامت  و اطلاعات عمومی پزشکی بازدیدکنندگان)"