71261122-300x197

گزگز و مورمور شدن دست و پا را باید جدی گرفت چون به طور معمول این حالت نشانه ای از اختلالات عصبی است که می تواند معمولی یا شدید باشد، بنابراین لازم است با جدی گرفتن گزگز و مورمور شدن دست ، برای بررسی علت و انجام اقدام های درمانی سریع و زودهنگام به پزشک مراجعه شود.

گزگز و مورمور شدن انگشتان دست که به عنوان یک اختلال حسی شناخته می شود می تواند در اثر وارد شدن آسیب به اعصاب مغز، نخاع، مسیر عصب از نخاع به اندام ها یا انتهای اندام ها ایجاد شود.

در مواردی که گزگز و مورمور شدن دست به علت آسیب به مغز و قسمت های میانی آن و بر اثر تومور یا سکته های مغزی، عفونت ها یا ضربه های مغزی اتفاق می افتد به عنوان مثال اگر فرد در دست راست دچار گزگز و مورمور شدن دست و پا باشد آسیب در قسمت چپ مغز رخ داده است.

در ضایعات نخاعی هم گزگز دست در مواردی مثل بیرون زدگی دیسک، ضربه، تومورهای نخاع و اختلال حسی ایجاد می شود که بر خلاف نوع آسیب های مغزی این اختلال دوطرفه است.

اگر نخاع گردن آسیب ببیند بیمار در ۲ دست خود دچار اختلال حسی می شود که البته این اختلال می تواند یک طرفه هم باشد اما اگر در نخاع کمری یا ناحیه سینه مشکل بروز کند فرد مبتلا در پاها دچار علایم گزگز و مورمور شدن دست و پا خواهد شد.

علت و دلایل

درگیری های انتهای عصب ممکن است به علت ابتلا به گزگز دست و پا عمومی ایجاد شود که مهم ترین آن ها دیابت است.

علاوه بر این سموم، برخی داروها و کمبودهای تغذیه ای و ویتامین ها هم می تواند به گزگز دستمنجر شود که یکی از علایم آن گزگز شدن اندام هاست.

گزگز و مورمور شدن دست را می توان با دارو درمانی کنترل کرد و نیاز به جراحی ندارد. علاوه بر این باید توجه داشت که حرکت درمانی تاثیر چندانی در بهبود گزگز  دست و پا ندارد و فیزیوتراپی هم در مواردی که بیرون زدگی دیسک و نخاع وجود دارد، مفید است.

گزگز و خواب رفتن دست علامت تنوع گسترده ای از بیماری ها یا اختلالات است که یا جریان خون را محدود می کنند یا به عصب ها آسیب وارد می کنند. خواب رفتن انگشتان دست بطور موقت می تواند ناشی از هر فعالیتی  مثل فعالیت های حرکتی ظریف (نقاشی کردن)، حرکت مکرر و اشتباه خوابیدن بر روی یک دست باشد که باعث ایجاد فشار زیاد بر یک یا چند عصب می شود.

گزگز دست و یا گزگز مچ دست یا کف دست همچنین ناشی از بیماری های مثل سندروم تونل کارپال، بیماری تخریب دیسک  در ستون فقرات گردن و اسپرز استخوان است که باعث فشرده شدن یک عصب خاص می شود. گزگز مچ و کف دست می تواند شامل بی حسی  دست یا کرختی انگشتان هم شود.

بی حسی انگشت کوچک و انگشت حلقه در پشت و کف دست می تواند ناشی از گیر افتادن یا فشرده شدن عصب زند زیرین در بازو باشد که  احتمالا به دلیل مشکلات مفصل آرنج است با این حال، عصب زند زبرین همچنین در ناحیه شانه، استخوان ترقوه یا مچ دست نیز فشرده می شود.

گزگز و مورمور شدن دست در ناحیه انگشت شست، سبابه و نیمی از انگشت حلقه تا حدود زیادی  به دلیل مشکلات عصب میانی است و با سندروم تونل کارپال بوجود می آید.

"از سری مطالب پزشکی عمومی و غیر تخصصی سایت (اطلاعات  عمومی و غیر تخصصی پزشکی برای افزایش دانش سلامت  و اطلاعات عمومی پزشکی بازدیدکنندگان)"