File_2012212104573

گزگز، بی‌حسی و مور مور شدن در پا علت مختلفی دارد اما در تماس با بیمارانی که به این علائم دچار می‌شوند عواملی مانند بالا بودن چربی خون و افزایش غلظت خون بیش از سایر عوامل مشاهده می‌شود.

افزایش غلظت خون در بیمارانی که دخانیات مصرف می‌کنند نیز دیده می‌شود و قند خون نیز در صورتی که بالا باشد می‌تواند اعصاب محیطی و نوروپانتی‌های حسی را که به اعصاب حسی معروف هستند درگیر کند.

علایم گزگز پا به دلیل چربی خون بالا شامل خواب‌ رفتن پا به هنگام استراحت کردن یا زمانی که در محیطی می‌نشیند و سریعاً احساس خواب رفتگی دست و پا می‌کند. همچنین داغ شدن کف پا به هنگام خواب فرد را بیدار می‌کند، که از دیگر علائم گزگز پا به دلیل چربی خون، درد در ناحیه ساق پا است.

همین علائم در گزگز پا به دلیل غلظت خون بالا نیز دیده می شود. اما در بیمارانی که قند خون بالا دارند و دیابت آنها شناخته شده یا ناشناخته است به صورت سوزش و بی‌حسی در دست و پا بروز می‌کند.

این دردها معمولاً شبانه است و در افرادی که سابقه قند خون طولانی مدت دارند دیده می‌شود این افراد حتماً نباید قند خون بالایی داشته باشند بلکه اگر قند خون آنها به مدت طولانی وجود داشته باشد باعث درگیری اعصاب محیطی در آنها می‌شود.

برای درمان گزگز پا و دست بر اثر قند خون بالا می‌توان با اندازه‌گیری از طریق نوار قند خون آن را تشخیص و درمان کرد. در عامل چربی خون نیز به روش‌هایی که مرسوم است مانند مصرف داروهایی برای کاهش چربی خون می‌توان آن را درمان کرد.

معمولاً بی‌حسی در انگشتان شست، نشانه و میانی بروز می‌کند که به گیرافتادگی عصب مِدیون مشهور است. درد در کف دست به صورت سوزش و گزگز شبانه است و فرد را بیدار می‌کند.

درگیری عصب در دست معمولاً در سنین میانسالی بروز می‌کند و زمانی که فرد از دستان خود در طول روز بسیار کار می‌کشد و فعالیت‌هایی مانند شست‌وشو، بافتنی و غیره انجام می‌دهد بیشتر می شود.

برای درمان این بیماری نیز انجام یک سری معاینات تشخیص داده می‌شود و حتی گاهی نیاز به جراحی‌های کوچک دارد.

” از سری مطالب پزشکی عمومی و غیر تخصصی سایت (اطلاعات  عمومی و غیر تخصصی پزشکی برای افزایش دانش سلامت  و اطلاعات عمومی پزشکی بازدیدکنندگان)