Chiropractor-Neck-Pain-385x401

در اثر فشارهای مکانیکی و حرکات ایجاد شده به تدریج دیسک های گردن دچار تغییراتی شده که از حالت نرمال خود خارج و در نهایت سبب بیرون زدگی دیسک می شود. یک دسته از علائم دیسک گردن ناشی از فشار بر روی ریشه های عصبی و دسته دوم ناشی از فشار بر روی نخاع است. علائم فشار بر روی ریشه های عصبی گردن، قابلیت انتشار داشته و از گردن و شانه به سمت اندام های فوقانی منتشر می شود.

بیمار مبتلا به دیسک گردن  غیر از درد، احساس بی حسی یا خواب رفتگی در دست های خود دارد. برخی بیماران دچار احساس کاهش قدرت دست ها می شوند از سوی دیگر برخی بیماران در اولین بار متوجه اختلال در حرکات ظریف دست ها هنگام نوشتن می شوند.شایعترین دیسک های درگیر ، دیسک های ما بین مهره های ۵ و ۶ ، ۶ و ۷ است.

همیشه خصوصیات اختصاصی توضیح داده شده وجود ندارند و وجود تنوع شایع است. به عنوان مثال ممکن است علائم بیمار به گردن محدود شوند و اندام ها فاقد علائم باشند و یا فقط علائم در اندام ها باشد. ممکن است تغییرات حرکتی مثل ضعف عضلانی شدید باشد و حتی ممکن است به فلج کامل یک عضله یا گروهی از عضلات اندام مربوطه منجر شود. همچنین تنوع گسترده ای از شدت اختلالات حسی مشاهده می شود.تشخیص قطعی دیسک گردن تنها هنگامی اثبات می گردد که شرح حال بیمار مطرح کننده وجود دیسک گردنی بوده و بیمار دارای نشانه هایی از وجود ضایعه در یکی از اعصاب گردنی باشد.

رادیولوژی اغلب باریک شدگی فضای دیسک ها را نشان می دهد.

علت ها و دلایل

افراد شغل های مختلفی دارند  و برای انجام دادن برخی از کارها باید برای مدت زیادی  خود را با شرایط آن کار وفق دهند در زیر به چند نمونه از این کارها اشاره می کنیم:

در شغل هایی مثل دندانپزشکی ، حروف نگاری ، افرادی که برای مدت طولانی با کامپیوتر کار می کنند برای تمرکز و نگاه کردن به یک محل خاص ممکن است زمان زیادی گردنشان  در یک وضعیت نامناسب قرار گیرد

همچنین مشاغلی  که لرزش زیادی به گردن وارد می کنند مثل کارگرانی که زمین را با دریل سوراخ می کنند زمان نیروی زیادی برای مدت طولانی به گردنشان وارد می شود و ممکن است به گردن آن ها آسیب وارد شده و دچار بیماری دیسک گردن شوند.

تشخیص

پزشک برای مشاهده تغییراتی که در بیماری دیسک گردن در مهره های گردن ایجاد می شود از رادیوگرافی استفاده می کند.

همچنین برای تشخیص فشار بر روی ریشه های عصبی نیز از ام آر آی استفاده می شود.

پزشک می تواند برای تشخیص فشار بر ریشه های عصبی و عصب آسیب دیده در بیماری دیسک گردن از الکترومیگرافی یا نوار عصبی استفاده کند

راه و روش درمان

برای درمان از روش های زیر استفاده میشود

گردنبند طبی

این گردنبند ها حرکات گردن را قدری محدود میکنند و به عضلات گردن اجازه میدهند مدتی استراحت کنند و این موجب میشود فشار به ریشه های عصبی کمتر شود. نکته مهم اینست که این گردنبند ها نباید به مدت طولانی بسته شوند چون موجب ضعیف شدن عضلات گردن و بدتر شدن وضعیت بیمار میشود.

فیزیوتراپی

می تواند با انجام دادن نرمش های طبی مخصوص برای افزایش قابلیت انعطاف گردن و تقویت عضلات گردن به رفع علائم کمک کند. گاهی اوقات از کشش سر و گردن هم برای کاهش علائم استفاده می شود.

دارو

پرشک معالج از داروهای ضد التهابی مثل بروفن و ناپروکسن، داروهای شل کننده عضلات و گاهی اوقات از تزریق مستقیم کورتیکوستروئید در اطراف ریشه های عصبی برای کاهش مشکلات بیمار استفاده میکند.

تزریق کورتیکواستروئید

در صورتیکه اقدامات فوق نتواند موجب کاهش مشکلات بیمار شود تزریق کورتیکواستروئید در فضای اپیدورال روش بعدی درمان است.

جراحی

در صورت عدم پاسخ درمانی مناسب به روش های ذکر شده و یا در مواردی که بیمار از نظر حرکتی دچار فلجی شده باشد از روش های جراحی استفاده می شود.

"از سری مطالب پزشکی عمومی و غیر تخصصی سایت (اطلاعات  عمومی و غیر تخصصی پزشکی برای افزایش دانش سلامت  و اطلاعات عمومی پزشکی بازدیدکنندگان)"