100843267792-250x200

کیفوز و یا به عبارتی قوز کمر از مشکلاتی می باشد که این روزها به سراغ بسیاری از افراد بخصوص در قشر جوان آمده است. این عارضه عمدتا همراه با کم تحرکی و در نتیجه ضعف عضلات مشاهده می شود و اغلب نیز ساختاری نبوده و این بدان معنی می باشد که قابل جبران و برگشت پذیر می باشد.

افرادی که دچار این مشکل شده اند  هرچه که سریعتر در رفع آن اقدام نمایند زودتر به نتیجه خواهند رسید ولی در عین حال در هر زمان می توان آن را بهبود داده و  درمان کرد.

علت و دلایل

پوکی استخوان

شایع ترین علت قوز کمر  در بزرگسالان در اثر شکستگی مهره ناشی از پوکی استخوان است این می تواند در هر دو مردان و زنان رخ دهد اما در زنان بیشتر از مردان است همچنین پوکی استخوان مهره را در ستون فقرات ضعیف می کند به طور معمول، درمان اساسی پوکی استخوان برای جلوگیری از شکستگی در آینده است.

قوز کمر  مادرزادی. این شکل از کیفوز به طور معمول در نوزادان و کودکان خردسال به دلیل ناهنجاری های ستون فقرات در رحم مادر دیده می شود بر خلاف سایر اشکال کیفوز، این فرم اغلب نیاز به عمل جراحی در سنین جوانی دارد و اصلاح مجدد ستون فقرات برای جلوگیری از پیشرفت بد شکلی مورد نیاز است.

قوز کمر دژنراتیو

این شکل از ناهنجاری به علت فرسایش و پارگی در ستون فقرات در طول زمان توسعه می یابد. علت زمینه ای از کیفوز به طور معمول آرتریت ستون فقرات با انحطاط دیسک است. درمان غیر جراحی، از قبیل دارو برای درد، ورزش و فیزیوتراپی به طور معمول برای درد مفید هستند.  جراحی ممکن است یک گزینه باشد اما برای این تشخیص غیر معمول است.

قوز کمر عصبی عضلانی

این شکل از ناهنجاری می تواند در کودکان مبتلا به اختلالات خاص عصبی – عضلانی، مانند فلج مغزی، اسپینا بیفیدا، یا دیستروفی عضلانی رخ دهد ، جراحی می تواند گزینه ای را برای بهبود کیفیت زندگی باشد.

تغذیه

این وضعیت توسط کمبود ویتامین خاص در دوران کودکی، مانند کمبود ویتامینD  ایجاد می شود.

قوز کمر وضعیتی

این شکل از کیفوز (قوز کمر) به خمیدگی و ضعف حالت نسبت داده می شود . این در افراد جوان و مسن تر رخ می دهد و در زنان برجسته تر از مردان و به ندرت باعث درد می شود ورزش برای تقویت شکم و عضلات پشت مناسب است.

بیماری شویرمان

تخمین زده می شود که ۴ تا ۸ درصد از جمعیت عمومی ممکن است کیفوز شویرمان در نوجوانی داشته باشند و از رشد غیر طبیعی ستون فقرات و دیسک ها رنج می برند. این ممکن است از نظر بالینی در نوجوانان و بزرگسالان آشکار باشد و بیماران به طور معمول نیز اسکولیوز خفیف دارند. در شرایط معمول کیفوز با یک بریس، ورزش و درمان فیزیکی درمان می شود.

اگر بیمار هنوز در حال رشد است و در حد متوسط به کیفوز شدید با منحنی های ۴۵ درجه یا بیشتر و ممکن است اثر اصلاحی بلند مدت داشته باشد برای تقویت عضلات شکم و افزایش انعطاف پذیری ستون فقرات ورزش های خاص ممکن است توصیه شود. جراحی ممکن است برای انحنای دردناک بیشتر از ۷۰ درجه مورد نیاز باشد.

سندرم

کیفوز در کودکان همچنین می توانید با سندرم های خاص، مانند سندرم مارفان یا بیماری Prader-Willi همراه باشد.

سرطان

سرطان در ستون فقرات می تواند سبب تضعیف مهره  ها و آنها را بیشتر در معرض ابتلا به شکستگی فشاری قرار دهد همچنین شیمی درمانی و درمان سرطان با پرتو می تواند سبب کیفوز شود.

قوز کمر پس از ضربه

این می تواند در اثر بد درمان شدن شکستگی ستون فقرات یا صدمه به رباط حمایت کننده از ستون فقرات رخ دهد.

"از سری مطالب پزشکی عمومی و غیر تخصصی سایت (اطلاعات  عمومی و غیر تخصصی پزشکی برای افزایش دانش سلامت  و اطلاعات عمومی پزشکی بازدیدکنندگان)"