Tennis-elbow-1

ورزش آرنج تنیس بازان

از جمله آسیب‌هایی که مفصل آرنج را درگیر می‌کند، التهاب در سمتی از آرنج است که به بدن نزدیک‌تر است. این قسمت محل اتصال سه عضلاتی است که به خم کردن مچ کمک می‌کند.

افرادی که اجسام سنگین را پرتاب می‌کنند، بیشتر دچار چنین حالتی می‌شوند مانند آرنج تنیس بازان . در این حالت این سمت آرنج دردناک شده و گاهی تورم و احساس درد با لمس نیز مشاهده می‌شود. از حرکات زیر می‌توانید برای تقویت آرنج و بهبود حالت فوق استفاده کنید.

۱-چرخش مچ همراه با وزنه همانند تصویر این تمرین را برای درمان درد ارنج انجام دهید. درحالیکه وزنه ای سبک در دست دارید مثلا یک قوطی نوشابه، این تمرین را تکرار کنید. ۲-خم کردن آرنج صاف بایستید و بازوی خود را به یک طرف پایین بیاورید. بازوی خود را به آرامی به سمت بالا خم کنید، تا جاییکه دستتان به شانه رسیده و آن را لمس کند. ۱۵ تا ۳۰ ثانیه در این حالت بمانید. این تمرین را ۱۰ مرتبه تکرار کنید. ۳-خم کردن مچ بازویتان را صاف و مستقیم و در حالیکه کف دستتان رو به پایین است روبروی خود نگه داشته و به آرامی مچ دستتان را به سمت پایین خم کنید. از دست مخالف برای فشار آوردن به دست و به سمت بدنتان استفاده کرده و ۱۵ تا ۳۰ ثانیه در این حالت بمانید. مچ دست را صاف کنید. به آرامی دست کشیده را به سمت عقب خم کرده و با استفاده از دست مخالف انگشتان را به سمت عقب بکشید. ۱۵ تا ۳۰ ثانیه در این حالت بمانید. این تمرین را ۳ بار برای هر مچ تکرار کنید. ۴-بلند کردن مچ آرنج را به شکل زاویه قائمه خم کنید. وزنه ای سبک مثلا قوطی نوشابه را در دست بگیرید، کف دست باید رو به بالا باشد. مچ را به آرامی به سمت خود خم کنید. ۵ ثانیه در این حالت مانده و سپس به آرامی دست را آزاد کنید. این تمرین را ۳ مرتبه با ۱۰ تکرار انجام دهید. ۵-چرخش مچ آرنج را به شکل زاویه قائمه خم کرده و در حالیکه کف دست به سمت بالاست، آن را باز نگه دارید. مچ را به آرامی بچرخانید، در این حالت کف دست به سمت زمین خواهد بود. ۵ ثانیه در این حالت بمانید، و سپس به آرامی دست را آزاد کنید. این تمرین را ۳ مرتبه با ۱۰ تکرار انجام دهید

محدودیت حرکتی ارنج که معمولا بعد عمل جراحی در ارنج/ شکستکی استخوان بازو و ساعد/ در رفتگی مفصل ارنج یا رماتوئید ارتریت صورت میگیرد.

علل ایجاد: بیحرکتی طولانی مدت در ناحیه ی ارنج.جراحی /اسیب /تورم در مفصل ارنج که باعث سفتی و کوتاهی کپسول مفصلی شده و حرکات را دردناک و محدود میکند.

علائم بیماری: در خم و راست کردن ارنج محدودیت دیده میشود.مخصوصا در راست کردن ارنج.احساس درد در ناحیه ی ارنج.

درمان: استفاده از کمپرس سرد و گرم برای کاهش التهاب درد و اسپاسم .باز توانی قدرت و دامنه ی حرکتی. استفاده از دستگاه های فیزیوتراپی برای کاهش درد و التهاب و اسپاسم. درمان های دستی و ماساژ درمانی توسط فیزیوتراپ برای افزایش دامنه ی حرکتی . تمرینات فیزیوتراپی.

چند نمونه از تمرینات: