7

بسته به اینکه علت کمر درد چیست و چه مدت طول کشیده است درمان آن متفاوت است. کمردرد بندرت نیاز به جراحی دارد حتی اگر علت آن هرنی دیسک باشد. اگر یکبار کمردرد گرفته اید احتمال آن هست که باز هم بگیرید. پس گرچه درمان کمردرد مهم است ولی مهم تر از آن مدیریت Management آن است. باید یاد بگیرید چگونه مانع از بروز مجدد کمردرد شوید. مهم ترین روش های پیشگیری از بروز کمردرد اینست که عضلات کمر و شکم خود را قوی نگه دارید، خوب بایستید، یاد بگیرید که چطور زندگی کنید و چگونه استرس را مهار کنید.

تشخیص علائم، علاوه بر تشخیص صحیح علل ریشه ای درد اولین گام در برطرف کردن موثر درد می باشد.

علائم و دلایل

معمولاً درد پایین کمر ناشی از فشار ماهیچه پایین کمر یا از درون خود فضای دیسک (فتق دیسک یا خرابی دیسک کمری) در جوان تر ها (بین ۳۰ تا ۶۰ سال) شایع تر است.

درد پایین کمر در جوانان

از علایم رایج درد در جوانان عبارتند از دردناکی قسمت پایین کمر بعد از فعالیت، حرکت ناگهانی یا بلند کردن اشیاء سنگین.

علایم درد پایین کمر ممکن است شامل هر کدام از ترکیبات زیر می شود:

-          مشکل در حرکت تا حدی که حتی مانع راه رفتن یا ایستادن شود

-          دردی که پایین ران ها منتشر نمی شود یا دردی که به سمت کشاله ران، باسن یا ران فوقانی منتشر می شد اما به ندرت به زیر زانو می رسد

-          دردی که کسالت آور می شود

-          اسپاسم عضلانی که می تواند شدید شود

-          درد موضعی نسبت به تماس

علل و عوامل

فشار عضلانی کمر

از جمله علت های این درد، فشار پشت یا فشار به رباط یکی از رایج ترین علل کمر درد حاد می باشد. بلند کردن اشیاء سنگین، پیچ خوردگی یا یک تکان ناگهانی می تواند باعث کشیده شدن عضلات یا رباط ها یا پارگی میکروسکوپی شود. شدت درد در ناحیه پایین کمر از یک ناراحتی ساده تا درد شدید ناتوان کننده متفاوت است و به میزان فشار و اسپاسم ناحیه پایین کمر در اثر آسیب بستگی دارد.

معمولاً فشار کمر به خودی خود و یا با استراحت معالجه می شود؛ همینطور کمپرس گرم یا سرد، داروهای ضد التهاب ، تمرینات کششی آرام و تدریجی و نرمش های ناحیه پایین کمرنیز موثر هستند.

آزمایش های تشخیصی برای درد پایین کمر

وقتی درد شدید باشد و با گذشت ۶ تا ۱۲ هفته درمان نشود، تشخیص برای تغیین درمان بیشتر مهم تر می شود. ابزارهای تشخیصی اضافه عبارتند از:

اشعه ایکس: اطلاعات مربوط به استخوانهای ستون فقرات ارائه می کند، برای تست بی ثباتی ستون فقرات، تومورها و شکستگی ها استفاده می شود.

سی تی اسکن: تصاویر مقطعی از مهره ها و دیسک های ستون فقرات ضبط می کند که برای بررسی فتق دیسک یا تنگی نخاعی بکار می رود.

Myelogram: برای تشخیص مشکلات درون ستون فقرات، نخاع و ریشه اعصاب به کار می رود. تزریق ماده حاجب قبل از اشعه اکس یا سی تی اسکن باعث روشن شدن ستون فقرات می شود.

آزمایش ام آر آی: نمایش جزئیات مقطعی از قسمت های مختلف ستون فقرات است. برای ارزیابی مسائلی مربوط به دیسک های کمری و ریشه های عصبی و همچنین از بین بردن علل درد پایین کمر مثل عفونت های ستون فقرات یا تومورها استفاده می شود.

به طور معمول متخصصین ستون فقرات با کمک معاینه های فیزیکی و توضیح علائم می توانند نظریات مفیدی درباریه علت درد بیمار ارائه دهند و از آزمایش های تشخیصی فوق برای تایید و روشن شدن تشخیص یا برای حذف علل احتمالی دیگر استفاده می کنند.

744444

آب درمانی

ورزش کردن در آب باعث آمادگی مجدد بیمار برای سرگیری فعالیت ها و کاهش فشار بر کمر و درنتیجه رفع کمر درد می شود، چرا که شناور بودن آب بر کشش گرانشی که باعث منقبض شدن ستون فقرات می شود غلبه می کند و به ویژه به بیمارانی کمک می کند که با کمر درد هنگام خواب مواجه هستند.

وقتی شما وارد آب می شوید، نیروهایی از آب به بدن شما وارد می شود که سبب می گردد فشار وزن شما بر مفاصل تحمل کننده وزن کم شود. پس ورزش در آب  بخصوص برای افرادی که درد زانو همراه کمردرد دارند و یا به علت درد انجام برخی از ورزشها برایشان مشکل است روش مناسبی برای شروع حرکات ورزشی است. تمرینات ورزشی داخل آب برای افراد مبتلا به کمردرد شامل حرکاتی است که فشار بر مهره ها را کم می کند و در جهت افزایش قدرت عضلات عمل می کند. البته باید توجه کنید که حرکات ورزشی توسط افراد با تجربه به شما آموزش داده شود. اگر مربی آب درمانی کمردرد در دسترس نیست، پیاده روی در آب را در محلی که تا سینه تان آب است امتحان کنید. معمولا آب و استفاده از جکوزی می تواند در کاهش گرفتگی های عضلانی و نیز ایجاد آرامش ذهنی موثر باشد که هردو دردرمان کمردرد موثر هستند