همانند سایر اندامهای بدن انسان، عضلات کمر هم نیاز به تمرین دارند تا فرد در آینده به کمردرد مبتلا نشود، اما این تمرینات تنها به تمرینات قدرتی ختم نمی شوند، تمرینات انعطافی و استقامتی هم برای پیشگیری از کمردرد بسیار مهمند.   وب سایت تخصصی پزشکی ورزشی

وب سایت تخصصی پزشکی ورزشی444

وب سایت تخصصی پزشکی ورزشی

یکی از نکاتی که نباید فراموش کرد سابقه کمردرد و درگیریهای ستون فقرات می باشد. همانطور که داروی تجویز شده برای اسهال را نمی توان برای زخم معده استفاده کرد، ورزشهای عمومی ناحیه کمر را نمی توان برای تمام انواع کمردرد، آسیبها و درگیریهای کمر استفاده نمود. این ورزشها را تنها افرادی که سابقه هیچگونه کمردرد، درد انتشاری در پا و یا بی حسی و گزگز در پای خود نداشته اند می توانند استفاده کنند.   وب سایت تخصصی پزشکی ورزشی

وب سایت تخصصی پزشکی ورزشی

جالب است بدانید که حتی ورزش درمانی برای کمردرد ناشی از بیرون زدگی دیسک در ۲ نفر مختلف کاملا متفاوت می باشد و اگر یک نوع ورزش به هر دو نفر داده شود یکی از آنها کمردردش خوب می شود و دیگری کمردردش بدتر می شود. اگر شما سابقه کمردرد یا درگیریهای ناحیه کمر را دارید نسخه تمرینات درمانی برای کمردردتان را از متخصص پزشکی ورزشی تان دریافت نمایید.   وب سایت تخصصی پزشکی ورزشی

وب سایت تخصصی پزشکی ورزشی

در این قسمت ما ۳ ورزش مناسب برای افرادی که سابقه هیچگونه درگیری کمر و کمردرد را ندارند به شما می آموزیم.   وب سایت تخصصی پزشکی ورزشی

وب سایت تخصصی پزشکی ورزشی

مهمترین نکته در انجام این تمرینات پیشگیری کننده از کمردرد اینست که آنها را وارد زندگی روزمره خود کنید.    وب سایت تخصصی پزشکی ورزشی

وب سایت تخصصی پزشکی ورزشی

معمولا اگر تعداد تمرینات پیشگیری کننده از کمردرد زیاد باشد افراد پس از مدتی ذکر می کنند که وقت انجام آنها را ندارند اما ما ۳ ورزش کلیدی را به شما می آموزیم که بتوانید با صرف وقت اندکی سلامتی کمر خود را بیمه نمایید و در آینده به کمردرد مبتلا نشوید.   وب سایت تخصصی پزشکی ورزشی

وب سایت تخصصی پزشکی ورزشی

شما در یک روز ۲۴ ساعت دارید که هر ساعت ۶۰ دقیقه است و هر دقیقه ۶۰ ثانیه است، پس شما در طول روز ۸۶۴۰۰ ثانیه دارید.   وب سایت تخصصی پزشکی ورزشی

وب سایت تخصصی پزشکی ورزشی

هر تمرین شما ۱۰ ثانیه و ۱۰ بار تکرار در سه نوبت صبح و ظهر و شب دارد پس برای یک تمرین ۳۰۰ ثانیه و برای ۳ تمرین ۹۰۰ ثانیه در روز وقت صرف می کنید!   وب سایت تخصصی پزشکی ورزشی

وب سایت تخصصی پزشکی ورزشی

مدت تمرینات پیشگیری کننده از کمردرد یک صدم  وقت روزانه شما را می گیرد!   وب سایت تخصصی پزشکی ورزشی

وب سایت تخصصی پزشکی ورزشی

قبل از انجام  ورزش کمر درد اول چند دقیقه راه بروید تا بدنتان به اصطلاح گرم شود. اگر احساس میکنید انجام هرکدام از نرمش هایی که در زیر توضیح داده میشود برای شما مشکل است میتوانید آنرا انجام ندهید و فقط نرمش هایی را انجام دهید که انجام دادن آن برای شما راحت است. بتدریج بعد از چند هفته که عضلات شکم و کمر شما قویتر شد خواهید توانست همه نرمش ها را انجام دهید. لازم نیست نرمش ها را حتما به تعدادی که در زیر گفته میشود انجام دهید. میتوانید آنها را با تعداد و دفعات کمتر انجام دهید. به تدریج و بعد از گذشت چند هفته که عضلات شما قویتر شد میتوانید آنها را به تعداد بیشتر انجام دهید.

نکته مهم در انجام نرمش های کمر درد اینست که باید آنها را با شدت و تعداد کم شروع کرده و به آرامی شدت و تعداد آنها را بیشتر کنیم و گرنه ممکن است نرمش ها به شما آسیب رسانده و درد کمر شما را بیشتر کند. اگر عضلات شما خیلی ضعیف باشد ممکن است با انجام نرمش ها، کمردرد شما بیشتر شود. نرمش ها را میتوانید با تعداد ۳-۲ بار تکرار شروع کنید و بتدریج هر روز یا هر دو روز یکی به آن اضافه کنید تا بعد از مدتی به ۳۰-۲۰ مرتبه برسد.

اگر عضلات شما بیش از حد ضعیف باشند و انجام نرمش ها موجب افزایش کمردرد شما شوند، درد بعد از یک هفته شدید میشود پس بهتر است اگر تازه این نرمش ها را شروع کرده اید در ابتدا آنها را با کمترین شدت و مقدار به مدت یک هفته انجام دهید. اگر بعد از یک هفته کمر درد بیشتر شد باید نرمش ها را بمدت ۲-۱ هفته موقتاً متوقف کرده و بعد از آن مجدداً نرمش ها را با شدت و مقدار کمتر شروع کرد. اگر بعد از گذشت یک هفته از شروع نرمش ها کمر درد بیشتر نشد به تدریج آنها را بیشتر میکنیم. مدت انجام نرمش هایی که در زیر آموزش داده میشود در ابتدا کم است ولی بعد از حدود یک ماه باید به روزی ۱۵ دقیقه برسد.

نکته مهم دیگر اینست که تقویت عضلات به چند ماه زمان نیاز دارد پس عجله نکنید. صبر داشته باشید و ناامید نشوید. نرمش ها را با برنامه منظم و با پشتکاری انجام دهید. مطمئن باشید کمر درد شما بعد از ۲-۱ ماه به نحو قابل محسوسی کاهش پیدا میکند.
اگر بعد از کاهش یا قطع کمردرد و بعد از چند ماه نرمش ها را فراموش کرده و انجام ندهیم درد مجدداً برمیگردد. پس باید عادت کنیم تا نرمش ها را تا آخر عمر انجام دهیم.
نرمش های کمر در سه دسته ساده، متوسط و مشکل توضیح داده میشود. ابتدا با نرمش های ساده شروع کنید و بعد از چند هفته که توانستید آنها را به راحتی انجام دهید میتوانید بترتیب به مراحل بعدی بروید.