مزایای آندوسکوپی دیسک کمر در مقابل عمل جراحی باز چیست ؟ • در عمل جراحی باز برای رسیدن به دیسک مورد نظر ، قسمتی از استخوان مهره ای برداشته می شود و در نتیجه مهره صدمه میخورد . ولی در عمل آندوسکوپی هیچ قسمتی از استخوان آسیب نمی بینید .

3313

• احتمال چسبندگی درعمل جراحی باز بیشتر از آندوسکوپی است . • احتمال خونریزی در عمل آندوسکوپی با توجه به شکاف کوچک ایجاد شده ، به مراتب کمتر از عمل جراحی باز است . • احتمال عفونت در عمل آندوسکوپی با توجه به شست و شوی مداوم در حین عمل ، بسیار کمتر از عمل جراحی باز است . • در آندوسکوپی نیاز به بیهوشی عمومی مانند جراحی باز نیست . • در آندوسکوپی شکاف داده شده روی پوست حدود ۸ الی ۱۰ میلی متر است و به عضلات اطراف مهره ای صدمه ای وارد نمی شود . در صورتی که در جراحی باز این شکاف به مراتب بیشتر می باشد . • در آندوسکوپی دیسک ، نیاز به بستری در کلینیک نبوده و بیمار می تواند همان روز مرخص گردد . چسبندگی های داخل کانال نخاع

شایع ترین علت درد پس از جراحی باز در بیمارانی که بیش از یک بار تحت عمل توسط جراح دیسک کمر قرار می گیرند، شیوع چسبندگی های داخل کانال نخاع چند برابر افزایش می یابد، گفتنی است که انجام بسیاری از این عمل های مجدد با هدف درمان پس از عمل اول انجام می شود.

اقدام های انجام شده در حیطه رشته فوق تخصصی درد در زمینه درمان این بیماران بسیار موفق بوده است. در بیماران مبتلا به کمر دردهای پس از جراحی کمر، درصورتی که در کلینیک درد با انجام اقدامات تشخیصی تایید شود علت درد، چسبندگی های داخل کانال نخاع است، بیمار در فهرست انجام عمل های اینترونشنال برای باز کردن چسبندگی ها قرار می گیرد. باز کردن چسبندگی ها در اتاق عمل و تحت شرایط استریل، با مشاهده ستون فقرات با استفاده از فلوروسکوپ انجام می شود. این وسیله با استفاده از اشعه ایکس تصویر زنده ای را روی مانیتور ایجاد می کند. بیماران هنگام جراحی هوشیار هستند و این کار به انجام بیهوشی نیازی ندارد. پس از بی حس کردن قسمتی از پوست، در کنار ستون فقرات کاتتر ظریف مخصوصی بدون نیاز به شکافتن پوست وارد کانال نخاع می شود. این کار تحت مشاهده لحظه به لحظه مسیر ورود به وسیله فلوروسکوپ انجام می شود تا عارضه ای ایجاد نشود. پس از ورود به کانال، چسبندگی های موجود با تزریق ماده حاجب مشخص می شود و با حرکت کاتتر و تزریق ترکیب دارویی خاصی این چسبندگی ها برطرف می شوند. مدت عمل ۱۵ تا ۲۰ دقیقه است و می توان بیمار را یک ساعت پس از عمل ترخیص کرد. در صورتی که این چسبندگی ها به دقت باز شوند، بیش از ۹۰ درصد بهبود در علایم بیماران مشاهده می شود.