گردن درد را چگونه درمان کنیم:

گردن ما در برابر انواع مختلفی از استرس‌ها و فشارها آسیب‌پذیر است؛ مثلا وضعیت‌های بدنی نامطلوب می‌تواند موجب قرار گرفتن گردن، سر و ستون فقرات ما در وضعیتی نامناسب شود

برخی تصادفات رانندگی می‌تواند موجب ضربه‌های شدیدی به سر و گردن ‌شود؛ حتی طرز خوابیدن ما می‌تواند عاملی برای بروز گردن‌ درد باشد

سن شیوع گردن درد

این درد میان مردم به خصوص افراد بالای ۵۰ سال خیلی شایع است. درد گردن ممکن است در هر نقطه گردن یعنی درست از انتهای سر تا ابتدای شانه ها ایجاد شود و به قسمت های بالایی پشت و بازوها هم بزند.

راه های درمان گردن درد

تحت هیچ شرایطی در صورتی که گردن درد شما همراه با احساس بی‌حسی در قفسه‌سینه، شانه و کتف، بازو و دست بود، حرکات و تمرینات ورزشی را انجام ندهید زیرا این تمرینات بیشتر در شرایطی توصیه می‌شوند که درد در اثر وضعیت‌های نامناسب، فشارها و ضربه‌های کوچک و سبک به وجود آمده باشند، در غیر این صورت اگر در اثر صدمات شدید و یا در حالی که درد بی‌دلیل و خود به خودی به وجود آمده است، برای درمان گردن درد حتماً به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

حفظ سلامت و صرف وقت برای آن بهتر از تأسف خوردن برای عواقب کارهای نسنجیده است. ضمن اینکه در هر حال باید درمان‌های اولیه گردن‌ درد را هم پشت سر بگذارید:

استراحت

از انجام حرکات و کارهایی که گردن درد شما را شدیدتر می‌کنند خودداری کنید و به گردن‌تان استراحت دهید.

گرما

برای رفع گردن درد یک دوش آب گرم بگیرید و اجازه دهید که آب مستقیما به گردن شما برسد. همچنین می‌توانید از جکوزی، پدهای گرم و بطری آب گرم استفاده کنید. فشار آب را تا اندازه‌ای که پوست کمی ‌قرمز و اندکی گرم شده باشد می‌توانید نگه دارید.

درمان نگهدارنده

با رعایت نکته‌های بسیار ساده و جزیی می‌توان بیماری گردن درد را درمان کرد. در بیرون‌ زدگی دیسک گردن، بلافاصله سیستم التهابی بدن فعال می‌شود و بدن هم به‌طور خودکار آن را خنثی می‌کند.

بی‌حرکت‌ نگه‌داشتن گردن در درمان گردن درد بسیار مفید است، زیرا فشار وارده کمتر می‌شود و به مرور بیرون‌زدگی گردن سر جای اول خود برمی‌گردد.

برای این کار گردن‌بندهای طبی وجود دارد. همچنین برای تقویت عضلات گردن و قوی‌تر کردن آن تمرینات ورزشی کمک می‌کند تا روند بهبودی گردن دردسریع‌تر طی شود.

تمرینات ورزشی

این تمرین‌ها در شرایطی توصیه می‌شوند که گردن درد در اثر استقرار نامناسب گردن و وارد آمدن فشارها و ضربه‌های مختصر به گردن ایجاد شده باشد.

عمل جراحی

اگر بعد از درمان‌های نگهدارنده همچنان علائم درد گردن ادامه یابد، درمان جراحی گردن درد ضرورت می‌یابد.

افراد زیر باید جراحی کنند:

- افرادی که نقص پیشرونده دارند، یعنی دیسک گردن آنقدر شدید است که حتی در راه رفتن نیز دچار مشکل شده‌اند و احساس می‌کنند هنگام راه رفتن، روی برف یا روی ابر قدم برمی‌دارند، یا زمین می‌‌‌خورند و دست‌هایشان قدرت انجام هیچ کاری ندارد و دچار نقص عصبی شده‌اند.

- گروهی که هیچ علایم عصبی ندارند، فقط از گردن درد شدید و ناتوان‌کننده رنج می‌برند و به درمان گردن درد با وجود همه اقدام‌ها پاسخ نمی‌دهند و شدت گردن درد باعث افت کیفیت زندگی‌شان شده است

دوستان همانطور که در پست آرتروز گردن مشاهده کردید،بی شک ورزش و تقویت عضلات نقش بسزایی در پیشگیری یا کاهش دردهای مفصلی دارد.در اینجا چند حرکت نرمشی بسیار عالی و اسان که در همه جا قابل اجراست را توضیح میدهم،که باید این حرکات را حداقل روزی یکبار انجام دهید.تا تاثیرات فوق العاده اش  را ببینید.فعلا تصویری برای توضیح حرکات قدرتی ندارم.به محض اینکه بتونم حتما تصاویر مربوط به حرکات را هم می گذارم.

۱-حرکان کششی 4556666

*حال همین حرکت را به سمت چپ انجام دهید و تا ۱۰ ثانیه نگهدارید.(تصوید۳)

*شرایط ایستادن یا نشستن ذکر شده در بالا را حفظ کنید.حال سر و چانه را کمی بالا ببرید.فقط در حدی که سقف را ببینید.این حرکت را ۱۰ ثانیه نگهدارید.(تصویر۱)

*سر و چانه را پایین بیاورید در حدی که چانه به سینه نزدیک شود.این حالت را هم ۱۰ثانیه نگهدارید.(تصویر۱)

*سر را به سمت راست خم کنید به طوریکه گوش راستتان به شانه راست نزدیک شود.این حرکت را ۱۰ثانیه نگهدارید.(تصویر۲)

*حرکت فوق را به به سمت چپ انجام دهید.

*حرکات بالا و پایین آوردن سر را که قبلا توضیح دادم دوباره تکرار کنید.

حرکات فوق را دو بار دیگر با همان ترتیب انجام دهید/

۲-حرکات قدرتی

*دست راست خود را کنار سر قرار داده و هم دست،هم سر را بطور همزمان به همدیگر فشار دهید.دقت کنید که سر و گردن نسبت به شانه زاویه۹۰درجه خود را حفظ کند یعنی سر و گردن را راست نگهدارید و به سمت شانه کج نکنید.این حرکت را ۱۰ثانیه نگهدارید.

*حال همین حرکت را با دست چپ خود دقیقا مانند حالت بالا تکرار کنید.

*هر دو دست خود را قلاب کرده و بر روی پیشانی بگذارید.همزمان دستها و سر را به همدیگر فشار دهید.این حرکت را ۱۰ثانیه نگهدارید.

*وضعیت حرکتی قبل را در شرایطی که دستهای قلاب کرده خود را پشت قسمت پس سری نگه داشته اید انجام دهید.با همان تکرار بالا