L130798154546

گزگز، مورمور و یا سوزن سوزن شدن یا سوزش توصیفاتی هستند از یک احساس ناخوشایند که معمولا در پاها ایجاد شده و فرد احساس می کند که پوست او را با سوزن های متعددی فشار می دهند که معمولا دردناک نیست ولی احساس می شود و یا فرد احساس می کند مورچه های متعددی بر روی پوست او حرکت می کنند. گزگز یا مورمور یک علامت است نه یک بیماری و وجود آن نشانه اینست که علتی موجب بروز آن شده است که باید کشف و درمان شود.

گاهی اوقات گزگز طبیعی است. مثلا موقعی که برای یک مدت طولانی یک پای خود را بر روی پای دیگر می گذاریم و یا مدت زیادی بر روی پای خود مینشینیم یا در حالت دوزانو قرار می گیریم ممکن است در پاهای خود احساس سوزن سوزن شدن کنیم. این وضعیت با برداشته شدن فشار از روی پا بعد از حداکثر یک دقیقه خودبخود خوب می شود.

تنفس تند و سریع، قرار گرفتن دست و پا در معرض سرمای شدید و کم شدن آب بدن از دیگر عللی هستند که می توانند موجب گزگز موقت و گذرا  شوند ولی با تصحیح موقعیت بسرعت از بین می روند.

احساس گزگز و سوزن سوزن شدن پا می تواند با علائم دیگری مانند کم حسی، بی حسی و یا درد همراه باشد ولی گاهی اوقات بصورت منفرد وجود دارند و یا ممکن است فرد در ابتدا فقط گزگز داشته باشد و بعد از چند روز یا چند هفته دیگر علائم هم به آن اضافه شوند.

علت گزگز و سوزن سوزن شدن تحریک اعصاب حسی است. قبل از ورود به مبحث بررسی علل گزگز باید قدری در مورد آناتومی عصب بهتر بدانیم.

هر عصب در هر قسمت از مسیرش می تواند بیمار شود و بسته به اینکه کدام عصب بیمار می شود احساس گزگز و سوزن سوزن شدن در محدوده پوستی است که آن عصب مسئول آن است.

بطور مثال ممکن است فقط عصب کوچکی که مسئول رساندن حس نوک انگشت شست پا به مغز است بیمار شود. در اینجا فرد فقط احساس گزگز و مورمور در نوک شست پا می کند. گاهی هم ممکن است عصب بزرگی که مسئول رساندن حس کل کف و پشت پا و ساق به مغز است بیمار شود که در اینجا در تمام این ناحیه احساس گزگز بوجود میاید.

علل گزگز و سوزن سوزن بسیار متنوع هستند و آن قدر زیادند که عملا نمی توان با دانستن اطلاعاتی مختصر از آن ها علت گزگز و سوزن سوزن شدن اندام خود را پیدا کرد.

پزشک با دانستن اطلاعات کافی از هر کدام از بیماری های زیر و با کنار هم گذاشتن دیگر علائم همراه با گزگز در بیمار و همچنین با معاینه وی و در صورت لزوم انجام آزمایشات و تصویربرداری ها سعی می کند به تشخیص درست برسد. پس از آن می توان درمان مناسب را هم انجام داد.

علل گزگز  پا را میتوان به دسته های زیر تقسیم کرد

•    فشار ارجی بر روی عصب حسیپ

•    از بین رفتن غلاف میلین عصب و خراب شدن آکسون

•    بیماری های غدد داخلی و متابولیسم