fxolhbzmlo0a8drk2ok411

کلمه لوردوز (گودی یا قوس کمر) به معنی انحنای قسمتی از کمر یا گردن به سمت داخل می‌باشد. گودی کمر شدید، کمر موجدار نیز نامیده می‌شود.در حالت  گودی کمر زیاد لگن به سمت جلو چرخش پیدا می‌کند و مفاصل ران اندکی خم می‌شوند که این امر تناسب قامت را از بین می‌برد.

در بین افراد چاقی که شکم بزرگی دارند و هم چنین خانم‌ها شایع‌تر از دیگر افراد جامعه است.

علائم و نشانه ها

گودی کمر  باعث درد می شود که گاهی مواقع در توانایی حرکت اثر نامطلوب می گذارد. اغلب گودی غیر طبیعی در قسمت کمر دیده می شود وباعث می شود باسن برجسته تر بنظر برسد. اگر  روی یک سطح سفت دراز بکشید فاصله گودی تا ان سطح خودش را نشان می دهد.

اندکی گودی کمر و قوز پشت ستون فقرات طبیعی است؛ اما اگر میزان قوز کمر یا تحدب بیش از حد باشد باعث گرد به نظر رسیدن شانه‌ها و بروز بیماری شوئرمن می‌شود. همچنین در صورت تقعر یا گودی بیش از اندازه کمر، عارضه قوس کمر یا لوردوز بروز می‌یابد که موجب عقب رفتن و برجسته‌تر شدن باسن می‌شود. علائم گودی کمر در هر سنی ممکن است وجود داشته باشد. این بیماری در ابتدا ستون فقرات کمر را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اما در گردن هم ممکن است به وجود بیاید. از علائم قوس کمر باسن برجسته و پشت خمیده در بیماران می باشد و به طور کلی حالت قامت فرد به شکل طبیعی نباشد. قوس زیاد کمر می تواند همراه با درد باشد و در موارد شدید حتی بر حرکت طبیعی فرد نیز اثر بگذارد. درمان گودی کمر با فیزیوتراپی جلوگیری از پیشرفت بیماری و رفع گودی کمر با استفاده از تقویت عضلات شکم، جلو و پشت ران ها می باشد

• کشش رباط طولی قدامی (ستون مهره ها )

• تنگ شدن فضای خلفی دیسک ناشی از گودی کمر

• تنگ شدن سوراخ های بین حفره ای ستون فقرات

• عدم تعادل عضلانی

• گودی کمر و زمینه بروز فتق دیسک

• خستگی زودرس

• کاهش راندمان بدنی

درمان گودی کمر با چند حرکت ورزشی

برای درمان گودی کمر روی زمین به پشت دراز بکشید.زانوها به حالت نیمه‌خم و کف پاها روی زمین باشد. ابتدا عضلات شکم و باسن را منقبض کنید و کمر را به زمین فشار دهید و بین ۶ تا ۱۰ ثانیه نگه‌دارید. بعد از چند ثانیه استراحت، این حرکت را ۷ بار تکرار کنید.

در همین حالت با دست‌های کشیده و رو به جلو، سر و شانه را از زمین بلند کنید و به حالت نیمه نشسته درآیید. ۴ تا ۶ ثانیه در این حالت باقی بمانید و ۶ تا ۱۰ بار این کار را تکرار کنید.

حالا  زانوها را تک‌ تک و یکی درمیان به داخل سینه بکشید و ۶ تا ۱۰ ثانیه نگه دارید. این کار را ۶ تا ۱۰ بار تکرار کنید.

"از سری مطالب پزشکی عمومی و غیر تخصصی سایت (اطلاعات  عمومی و غیر تخصصی پزشکی برای افزایش دانش سلامت  و اطلاعات عمومی پزشکی بازدیدکنندگان)"