درمان ژنیکوماستی (بزرگی سینه) در مردان

مقدمه

بزرگی سینه در مردان (آقایان) مشکل ناخوشایندی است که اگر مردی به آن مبتلا باشد، در صدد رفع آن بر می آید. راه های درمانی زیادی برای آن وجود دارد از قبیل طب سنتی، لیپوساکشن و در نهایت جراحی و استفاده از لیزر. برای رفع و درمان بزرگی سینه مردان با استفاده از جدیدترین روش ها، با ما همراه شوید.

بزرگی سینه در مردان نشانه چیست؟

در اکثر موارد، بزرگی سینه مردان مشکلی جدی نیست. با این حال، از لحاظ روانی تحمل کردن آن دشوار است. این بیماری علاوه بر تاثیر گذاشتن بر اینکه بر احساس اعتماد به نفس فرد تاثیرمی گذارد و باعث خجالت کشیدن او در برابر دیگران می شود، در بعضی موارد پسران و مردان در ناحیه سینه احساس درد می کنند. مطالعه ای که در بیمارستان کودکان بوستون صورت گرفت نشان داد که بزرگی سینه در مردان (ژنیکوماستی) تاثیری منفی بر عزت نفس و همچنین زمینه های دیگر سلامت عاطفی پسران نوجوان دارد. داشتن سینه بزرگ در پسران و مردان باعث ایجاد مشکل در سلامت کلی، فعالیت اجتماعی، سلامت روانی، عزت نفس و رفتارهای غذایی می شود.

ژنیکوماستی 1

تصویر سمت راست در ارتباط با پسر نوجوانی است که مبتلا به بزرگی سینه بوده و با جراحی ژنیکوماستی درمان شده است. اغلب مردانی که مبتلا به بزرگی سینه می شوند متوجه می شوند که این مشکل به خودی خود از بین می رود. گزارش شده است که در ۷۵ درصد از موارد ابتلا به بزرگی سینه، علائم و نشانه ها در عرض یک سال برطرف می شود.

در صورتی که ژنیکوماستی در مردان به خودی خود برطرف نشد، روش های درمانی برای رفع و عمل ژنیکوماستی موجود است. بزرگی سینه ناشی از اضافه وزن و داشتن چربی زیاد نیست. این مشکل ناشی از بافت اضافه سینه است. بنابراین ورزش کردن یا کاهش وزن باعث برطرف کردن آن نمی شود. بیماری های دیگری از قبیل بزرگی سینه کاذب وجود دارد که در آنها چربی در سینه ها ایجاد می شود و گاهی اوقات با اضافه وزن یا چاقی مرتبط است.

علائم و نشانه ها

علائم و نشانه ها در یک یا هر دو سینه ایجاد می شود:

• ورم بافت غده سینه
  • ملتهب شدن سینه
  • افزایش قطر هاله دور سینه یا نامتقارن شدن بافت سینه. هاله دور سینه حلقه ای پوست رنگدانه دار است که دور نوک سینه ایجاد می شود.

در صورتی که ورم، التهاب، درد و ترشح نوک سینه غیرعادی و پایداری دارید، به پزشک مراجعه کنید.

علت ها و دلایل

این بیماری دلایل متعددی می تواند داشته باشد

• اختلالات هورمونی بین هورمون های جنسی تستوسترون و استروژن. استروژن، هورمون زنانه باعث بزرگ شدن بافت سینه می شود، در حالی تستوسترون، هورمون مردانه، اثرات بازدارنده ای در سطح بافت سینه دارد ( این هورمون مانه از این می شود که استروژن بافت سینه را بزرگ کند).
  • همانطور که در بالا اشاره شد، بزرگی سینه در مردان با بافت سینه اضافی ایجاد می شود، نه انباشت چربی.
  • بیش از ۵۰ درصد از پسران با سینه های بزرگ به دنیا می آید. این مساله به این خاطر است که آنها سطوح استروژن بالایی دارند که از مادر به آنها رسیده است. وقتی سطوح استروژن به وضعیت نرمال برگردند، ورم معمولا در عرض چند هفته از بین می رود.
  • سینه های متورم با افزایش سن در بین مردان شایع تر می شود. این مساله به این خاطر است که پیرمردان تستوسترون کمتری تولید می کنند. پیرمردها معمولا چاق تر از مردان جوان هستند که باعث می شود استروژن بیشتری در بدن آنها تولید شد. براساس نتایج یک مطالعه، افرادی که اضافه وزن دارند، استروژن بیشتری تولید می کنند.

نارسایی کلیه

مصرف بیش از حد نوشیدنی های الکی- بسیاری از وب سایت های حوزه پزشکی به این مساله اشاره دارند که سوء مصرف نوشیدنی های الکلی خطر ابتلا به بزرگی سینه را افزایش می دهد.

بیماری کبد

سندروم کلاین فلتر

ماری جوانا و مواد مخدر دیگر

مطالعات متعدد به بررسی این موضوع پرداخته اند که آیا بین مصرف ماری جوانا و بزرگی سینه در مردان ارتباطی وجود دارد یا خیر. بعضی از مطالعات یک رابطه بین این دو پیدا کرده اند، در حالی که مطالعات دیگر یک پیوند قابل توجه پیدا نکرده اند. اغلب وب سایت های پزشکی اعلام کرده اند که بین این دو یک رابطه وجود دارد. گفته می شود که بین مصرف ماری جوانا، آمفتامین، متادون ، هروئین و خطر ابتلا به بزرگی سینه یک رابطه وجود دارد.

دیگر علت ها

• عفونت یا برآمدگی روی بیضه
  • برخی از اختلالات غده تیروئید
  • دارو. داروهای متعددی باعث بزرگ شدن سینه مردان می شود که شامل موارد زیر است:
  • بعضی از داروهای آنتی بیوتیک
  • بعضی از داروهای مخصوص زخم
  • شیمی درمانی
  • کرم روغن درخت چای و روغن اسطوخودوس
  • داروهای سه حلقه ای
  • دیازپام و بعضی از داروهای دیگر مخصوص درمان اضطراب
  • بعضی از داروهای ایدز از قبیل افاورینز
  • داروهای ضد آندروژن، که عموما برای بیماران مبتلا به سرطان یا بزرگی پرستان تجویز می شود
  • بعضی از داروهای قلب، از قبیل مسدودکننده های کانال کلسیم و دیگوکسین ( لانوکیسن)

تشخیص

پزشک سوالاتی در مورد علائم بیماری، سابقه بیماری و مصرف دارو و احتمالا سابقه خانوادگی از بیمار می پرسد.

پزشک بافت سینه، اندام تناسلی و شکم را معاینه می کند. در صورتی که پزشک تعیین کند که این بیماری به دلیل اختلالات هورمونی بوجود آمده است، چرا که در دوران بلوغ احتمال بروز این مشکل به این علت وجود دارد و بزرگی سینه برای یک پسر نوجوان طبیعی به نظر می رسد، به بیماری گفته می شود که نگران نباشد و این مشکل در عرض یک سال به خودی خود برطرف می شود. در صورتی که برآمدگی سینه به شکلی غیرطبیعی بزرگ، ملتهب، کج یا ثابت و سخت شده باشد احتمالا به معاینه بیشتر که شامل بافت برداری می شود، نیاز است. در صورتی که یک مرد تنها یک برآمدگی غیرعادی در یک سینه داشته باشد، پزشک از بیمار در مورد سابقه اعضای خانواده او در ابتلا به سرطان سینه سوال می پرسد.

پزشک سعی می کند که علائم دیگر بزرگی سینه در مردان را از بین ببرد که شامل موارد زیر می شود:

• کیست
  • لیپوم ( تومور خوش خیم متشکل از بافت چربی)
  • ورم سینه
  • سرطان سینه
  • بزرگی سینه کاذب-این نوع عارضه ناشی از انباشت بافت چربی است، در حالی که بزرگی سینه ناشی از بافت سینه اضافی است
  • هماتوم- تجمع خون لخته شده
  • متاستاز-سرطانی که در جای دیگری در بدن بوجود آمده و به سینه گسترش پیدا کرده است
  • نکروز پوست- برآمدگی ای که در نتیجه آسیب به بافت های چربی سینه ایجاد می شود
  • هامارتوم-رشد شبه تومور خوش خوش خیم

پزشگ دستور می دهد که چند آزمایش خون و ماموگرافی بگیرید. بسته به نتایج، آزمایش های دیگری دستور داده می شود که شامل موارد زیر است:

عکس برداری از سینه با پرتوهای ایکس

سی تی اسکن

ام آر ای

اسکن فراصوت بیضه ها

بافت برداری- نمونه ای از سلول ها یا بافت از ناحیه هدف برداشته می شود و توسط یک پزشک متخصص آسیب شناسی زیر میکروسکوپ معاینه می شود

دارو

داروهایی مثل تاموکسیفن و رالوکسیفن که برای درمان سرطان سینه و بیماری های دیگر استفاده می شود که برای بعضی از مردان مبتلا به بزرگی سینه نیز مفید هستند. اگر چه این داروها توسط سازمان دارو و غذا تایید شده است، برای کاربرد در درمان ژنیکوماستی تایید نشده اند.

جراحی برداشتن بافت اضافی سینه

در صورتی که پس از درمان یا معاینه های اولیه،هنوز سینه های بزرگی دارید، پزشک جراحی را توصیه می کند. دو روش جراحی برای بزرگی سینه وجود دارد:

لیپوساکشن

در این روش جراحی چربی سینه برداشته می شوند، اما بافت غده سینه برداشته نمی شود.

جدید ترین و بهترین شیوه درمانی: ماستکتومی

در این روش جراحی بافت غده سینه برداشته می شود. در اغلب موارد، برای جراحی به این روش از برش های ریز فقط استفاده می شود. این روش جراحی کمتر تهاجمی زمان بهبودی کمتری دارد.

لیپوساکشن با لیزر مخصوص بیماری بزرگی سینه در مردان

در گذشته کوچک کردن سینه مردان تنها از راه جراحی امکان پذیر بود، اما امروزه با روش لیپوساکشن با لیزر می توان چربی سینه را شکست و ذوب کرد و بافت های چربی را جدا کند. لیپوساکشن هوشمند نتایج بسیار مطلوبی را برای بیماری بزرگی سینه در مردان عرضه می کند و غیرتهاجمی است و زمان بهبودی آن سریع است. لیوپساکشن هوشمند یک روش مقرون به صرفه و ساده بدون خطرات مرتبط با بی هوشی عمومی است. لیپوساکشن هوشمند موفقیت ترین روش درمانی کنونی برای کوچک کردن سینه مردان و جراحی بزرگی سینه در مردان است.

بزرگی سینه در مردان را می توان با لیپوساکشن با لیزر هوشمند درمان کرد و در اغلب موارد بسیار موفقیت آمیز است. بزرگی سینه در مردان شایع است. بسیاری از مردان با مشکل سینه های بزرگ ناشی از بافت سینه اضافی مواجه هستند. این بیماری باعث می شود فرد در برابر دیگران خجالت بکشد و حتی انتخاب لباس را برای او مشکل می کند. در صورتی که از پوشیدن یا درآوردن تی شرت در ساحل هراس دارید، چرا که فکر می کنید سینه های شما شبیه پستان های زنان شده است، زمان آن فرا رسیده که راهی برای درمان آن بیابید. امروزه، افراد بیشتری از شیوه های جدید و پیشرفته لیپوساکشن با لیزر برای درمان این بیماری استفاده می کنند. این بیماری ژنتیک مایه خجالت فرد در میان اطرافیان می شود و با رژیم غذایی و ورزش کردن برطرف نمی شود.

نتیجه گیری

همانطور که متوجه شدید، اگر مردی دچار سینه های بزرگ شده باشد، دنیا برایش به آخر نرسیده است و می تواند به راحتی با مراجعه به پزشک نسبت به رفع آن با جدیدترین روش ها مانند لیپوساکشن با لیزر اقدام نماید.

خدمات تخصصی معرفی شده در این سایت صرفا جهت آگاهی و اطلاع می باشد