4026_meningitis

مننژیت التهاب یا عفونت لایهٔ غشائى پوشانندهٔ مغز و نخاع است. عفونت ممکن است باکتریائى یا ویروسى باشد. موجودات ذره‌بینى مى‌توانند از طریق جریان خون، از راه گوش‌هاى عفونى‌شده، سینوس‌هاى عفونى داخل جمجمه، و از طریق شکستگى جمجمه بعد از صدمه به سر، به مننژ برسند. مننژیت در دورهٔ کودکى شایع‌تر است ولى ممکن است در هر سنى بروز کند.

علائم

مننژیت علائم خفیف تا ملایمی نظیر سردرد، تب با درجه پایین ، خستگی در حدود ۲ تا ۳ روز را در بیماران نشان میدهد . در سایر بیماران علائم میتواند شدیدتر باشد و با تب ناگهانی آغاز شود ، سپس سردرد و سرفه خشک به آن اضافه میشود . برخی دیگر از نشانه های بیماری شامل کاهش اشتها ، حالت تهوع و استفراغ ، حساسیت به نور ، گیجی و خواب آلودگی می باشند .در نوزادان و کودکان تازه متولد شده علائمی مانند تب ، سردرد و سرفه خشک ممکن است وجود داشته باشند یا نداشته باشند . در نوزادان علائم دیگری غیر از آنچه ذکر شد دیده نمیشود . در مننژیت مننژوکوکال ممکن است جوشهای قرمز رنگ نیز در سطح پوست مشاهده شود .

علل ابتلا به بیماری مننژیت

• مننژیت باکتریایی
  • مننژیت ویروسی

پیشگیری چگونه ممکن است؟

به گفته متخصصان بیماری‌های عفونی، برخی گونه‌های مننژیت مسری است. یعنی از طریق استنشاق هوای‌ آلوده‌شده و عطسه و سرفه بیمار منتقل می‌شود. همچنین استفاده از سیگار، مسواک و وسایل تغذیه مانند قاشق، چنگال و ظرف خوراک فرد بیمار نیز می‌تواند به انتقال بیماری به دیگران کمک کند. پس توصیه می‌شود که افراد با دوری از ویروس‌های عامل مننژیت ریسک ابتلای خود را پایین بیاورند. این ویروس‌ها بیشتر ویروس‌های مولد عفونت‌های معده‌ای ـ روده‌ای است. به بیان دیگر با رعایت بهداشت فردی می‌توان تا اندازه‌ای از خطر ابتلا به آنها کاست.پیشگیری از این بیماری همچون آنفلوآنزا و سرماخوردگی با رعایت موارد ساده بهداشتی چون شست‌وشوی دقیق دست‌ها ممکن است. همچنین با مصرف غذاهای تقویت‌کننده سیستم ایمنی بدن چون میوه‌ها، سبزی‌های تازه، استراحت کافی و ورزش می‌توان بدن را نسبت به این نوع بیماری‌های مسری ویروسی ایمن کرد.با توجه به این‌که برخی از اقسام مننژیت باکتریایی را می‌توان با واکسیناسیون پیشگیری کرد، واکسن مننژیت (هموفیلوس آنفلوآنزای نوع B) در بسیاری از کشورها در برنامه واکسیناسیون اجباری قرار دارد و از ابتلا به برخی از گونه‌های مننژیت که این باکتری عامل آن است جلوگیری می‌کند. نوع دیگر واکسن مننژیت (کونژوکه پنوموکوکی‌) نیز در برخی از کشورها در برنامه ایمن‌سازی کودکان قرار دارد و به کودکان زیر دو سال تزریق می‌شود. البته کودکان میان دو تا پنج سال نیز که در خطر بالای ابتلا به این باکتری باشند، مانند مبتلایان به بیماری‌های قلبی مزمن، بیماری‌های ریوی یا برخی از انواع سرطان‌ها نیز کاندیدای دریافت این واکسن هستند.البته امروزه برخلاف گذشته واکسن مننژیت برای تمام افراد بالای ۶۵ سال، همچنین جوانان در معرض خطر (سربازان) و کودکان دچار نقص سیستم ایمنی یا بیماری‌های مزمن مانند دیابت، کم‌خونی داسی شکل و بیماری ‌های قلبی نیز تزریق می‌شود. بسیاری از متخصصان، تزریق واکسن مننژیت را به کودکان یازده دوازده ساله یا در آغاز ورود به دبیرستان و نیز دانشجویان ساکن خوابگاه‌ها توصیه می‌کنند.

تشخیص مننژیت

دکتر شما برای اولین بار نشانه های مننژیت را در نظر گرفته و پس از بررسی سابقه پزشکی به یک تشخیص می رسد. آنها همچنین ممکن است آزمایش های تشخیصی، از جمله موارد زیر را سفارش دهند:

آنها آزمایش خون را برای شناسایی باکتری عامل عفونت درخواست می کنند.

آنها ممکن است  تصویر برداری، آزمایش، مانند اشعه ایکس و سی تی اسکن قفسه سینه، سر  و یا سینوس ها را درخواست کنند تا ببینید چقدر التهاب و تورم شدید است. این آزمایشات تصویربرداری همچنین مناطق دیگر آلوده بدن را تعیین می کند.

آنها ممکن است گرفتن مایع مغزی نخاعی (CSF) را برای تجزیه و تحلیل درخواست کنند. اگر آن سطح قند پایین با افزایش سلول های سفید خون را نشان دهد شانس مننژیت بالا می رود.

۵ درمان طبیعی برای مننژیت

استراحت مطلق: بیمار در یک استراحت مطلق  باید باشد چون درد در استراحت مطلق کاهش می یابد. و در مرحله بعد، بیمار می تواند زمانی را با خواندنکتاب، تماشای فیلم، گوش دادن به موسیقی  اختصاص دهد.

به مواد غذایی مایع نه نگویید: برای چند روز اول درمان، بیمار باید ORS داده شود. باید آن را با آب ولرم  مخلوط کنید.پس از آن، بیمار باید آب میوه داده شود؛ این کار را برای افزایش مقاومت بدن، تامین انرژی و افزایش برون دهی ادراری بسیار مفید است. همچنین  برای جلوگیری از کم آبی بدن مورد نیاز است.

کمپرس یخ:  یخ علت تب زیاد درجه حرارت بدن بیمار مننژیت بسیار بالا است. بنابراین، کمپرس سرد باید انجام شود.

غوطه وری حمام: برای بیماری های مغز و نخاع مانند مننژیت، بیمار باید   در حمام غوطه ور شود این حمام باید ۲۵ دقیقه قبل از رفتن به رختخواب در شب  انجام شود.درجه حرارت آب باید حدود ۹۵ درجه فارنهایت باشد.قبل از رفتن به حمام، یک پارچه سرد و مرطوب باید به پیشانی و سر گذاشته شود تا گردش خون طبیعی  شود.

کلرلا: این یک گیاه  کوچک است که حاوی مقدار بیشتری از کلروفیل، که اکسیژن را در سراسر خون رسانده   بیش از ۲۰ ویتامین و مواد معدنیموجود در کلروفیل هستند، و همه به صورت بسیار زیستی در دسترس هستند.ویتامینها و مواد معدنی  که در کلرلا یافت می تواند به راحتی جذب می شود و بر خلاف مکمل های مصنوعی تبه طور کامل هضم می شود.   یک درمان فوقالعاده است این بهترین  درمان خانگی  برای   مننژیت است.

از سری مطالب پزشکی عمومی و غیر تخصصی سایت (اطلاعات عمومی و غیر تخصصی پزشکی برای افزایش دانش سلامت واطلاعات عمومی پزشکی بازدیدکنندگان)

منابع:

ویستا، نمناک، جام جم، راستینه، برترین ها، عصر علم